ذخیره ۶۵۰ هزار متر مکعب روان آب در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در بارندگی‌ها اخیر با ورود سیلاب‌ برخی از استان‌های همجوار به استان و وقوع بارندگی در برخی شهرستان‌ها، ۶۵۰ هزار مترمکعب روان آب وارد سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی شد.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا نصرآبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بارش اخیر که ناشی از سامانه مونسون هند بود در برخی شهرستان‌ها نیز شاهد بارش‌های گسترده‌ای بودیم که بار دیگر سازه‌های آبخیزداری به خوبی نقش خود را در  کنترل سیلاب نشان دادند.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به دلیل تحمل دوره طولانی مدت خشکسالی دچار شرایط سخت و شکننده در برابر باران‌های سیل آسا شده است به این معنی که در استان سیل و خشکسالی را با هم شاهد هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری باید در چند حوزه آبخیزداری، مرتع و مقابله با بیابان‌زایی به نحوی اجرا شود که بتوانیم با کاهش خسارت بارندگی‌های سیل‌آسا برای افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: در بارندگی‌های اخیر فقط در دو شهرستان طبس و بشرویه بارندگی‌ها باعث آبگیری بخشی از سازه‌های این ۲ شهرستان شد.

نصرآبادی ادامه داد: از مجموع ۱۹۰ سازه شهرستان طبس با حجم ذخیره‌سازی هشت میلیون مترمکعب، در بارندگی‌های اخیر ۴۴ سازه روان آب‌ها را مهار و ۵۰۰ هزار متر مکعب آبگیری شد.

وی با اشاره به وجود ۱۹۰ سازه شهرستان بشرویه با حجم آبگیری ۶ میلیون متر مکعب گفت: در بارندگی‌های اخیر ۱۰ سازه با حجم ۱۵۰ هزار متر مکعب آبگیری شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به میزان آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۰) افزود: تاکنون ۴۱ میلیون و ۶۷۳ هزار متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری استان کنترل شده است.

بیشتر بخوانید   بهزیستی آماده ارائه خدمات برای کاهش اضطراب ناشی ازویروس کرونا

وی اظهار داشت: این میزان در طبس سه میلیون و ۸۰۸ هزار مترمکعب، فردوس یک میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب، بشرویه پنج میلیون و ۵۲۵ هزار مترمکعب، سرایان یک میلیون و ۷۰۵ هزارمترمکعب، سربیشه یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب، درمیان ۸۰۰ هزار مترمکعب، قاین چهار میلیون و ۷۴۵ هزار مترمکعب، نهبندان ۱۵ میلیون، خوسف ۲ میلیون ۵۲۰ هزار، بیرجند سه میلیون و ۴۰۰ هزار و زیرکوه ۴۷۰ هزار متر مکعب بوده است.

نصرآبادی تاکید کرد: مجموعه فعالیت‌های آبخیزداری به منظور اعمال مدیریت حوزه‌های آبخیز به عنوان مهمترین نیاز کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر آبخیزنشینان و بهره‌برداران حوزه‌های آبخیز مد نظر قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها