هفت منبر”عصر تاسوعا در بیرجند برگزار می شود+عکس

مراسم سنتی”هفت منبر” از جمله مراسم ایام محرم است که توسط زنان برگزار می‌شود و طی آن با روشن کردن هفت شمع در هفت منبر، مسجد و حسینیه در آن شرکت می‌کنند و این مراسم عصر تاسوعا در بیرجند برگزار می‌شود.

به گزارش ” پیام خاوران”، مراسم “هفت منبر” یکی از آیین‌های خاص و کم نظیر ماه محرم به شمار می‌رود و در فهرست میراث معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است.

برگزارکنندگان این مراسم خدام اماکن هستند که در عصر تاسوعا با انداختن پارچه سیاهی برروی منبر و گذاشتن آن درنزدیکی در مسجد یا حسینیه، آماده پذیرایی از عزاداران سالار شهیدان می‌شوند.

بانوان شرکت کننده در این مراسم پس از نیت کردن، شمعی را درون سینی و کنار این منابر روشن کرده و نذورات خود را از قبیل خرما، شیرینی و پول درون تشتی ریخته و برای روشن کردن شمعی دیگر به یکی دیگر از این مساجد می‌روند.

آنان تا پایان مراسم و خاموش شدن شمع‌ها در محل می‌مانند و هیچ کدام از شمع‌ها را خاموش نمی‌کنند. نذورات جمع‌آوری شده طی این مراسم به صاحب منبر تعلق داشته و اشک شمع‌های مزبور نیز در مکانی از مساجد جمع‌آوری می‌شود.

مساجد آیتی، جامع، مسجد خواجه خضر، مسجد حیدرحسن، مسجد صاحب الزمانی، مسجد امام حسن(ع)، چشمه خلیلی (قدمگاه)، منزل دختر آخوند، حسینیه گود و مدرسه معصومیه بیرجند از جمله اماکنی هستند که مراسم “هفت منبر” در آنها برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   خام فروشی بزرگترین آسیب برای ظرفیت‌های موجود در خراسان جنوبی است

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها