تنور داغ هزینه‌های تولید نان در خراسان جنوبی| استفاده از کارتخوان هوشمند الزامی شد

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هزینه های تولید نان در استان افزایش داشته است گفت: اجاره بها مغازه ۱۰۰ درصد و خمیرمایه مورد نیاز نانوا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش “پیام خاوران”، جواد مختاری در جمع خبرنگاران اظهارکرد: اگر می‌خواهیم میزان موفقیت اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها را بر بخش نان و نانوایی ارزیابی کنیم باید این طرح به طور کامل اجرا شود.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی بیان کرد: در مرحله اول نصب کارتخوان‌های هوشمند را در نانوایی‌های استان داشتیم.

مختاری گفت: یکی از مشکلاتی که بعد از نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها به وجود آمد، مغایرت نان پخت شده در نانوایی با نان ثبت شده در دستگاه بود که این مغایرت رفع شد.

وی ادامه‌داد: در مرحله بعد دولت تصمیم دارد میزان آرد تحویلی به نانوا را بر اساس میزان نان فروخته شده توسط آن واحد صنفی قرار دهد.

اختصاص آرد بر اساس میزان فروش نان

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی گفت: به عنوان مثال اگر یک واحد صنفی نانوایی هزار پرس نان پخت کرده که مطابق با پنج کیسه آرد است، پنج را به او تحویل دهند.

مختاری اظهارکرد: در تاریخ ۲۳ مردادماه سال جاری نامه‌ای برای اتحادیه آمده است که از این به بعد نانوایان الزاما باید برای فروش نان از کارتخوان های هوشمند استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه با این نامه اگر استفاده از کارتخوان‌ها شکل اختیاری داشته، اکنون اجباری شده است، افزود: با این احتساب اگر نانوایی به جاری استفاده از کارتخوان پول نقد بپذیرد، در سهمیه آرد او منظور نخواهد شد.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی گفت: یکی از دغدغه‌های صنف نانوایان این است که طرحی برای جلوگیری از ضرر و زیان نانوایان پیشنهاد و اجرایی نشده است که در این زمینه باید تدبیری بیندیشند.

بیشتر بخوانید   ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش صنعت خراسان جنوبی اختصاص یافت

مختاری اظهارکرد: ما تنها طرح تشویقی ۱۵ درصد را برای حمایت از نانوایان داشتیم که در این طرح به عنوان مثال اگر نانوا یک میلیون تومان نان بفروشد ۱۵ درصد آن یعنی ۱۵۰ هزار تومان به حساب او واریز می‌شود.

افزایش صد در صدی هزینه‌ها در کنار ثابت ماندن قیمت نان

وی باشاره به اینکه این ۱۵ درصد کفاف هیچکدام از هزینه‌های یک نانوایی را نمی‌دهد، بیان‌کرد: اجاره بها مغازه در یکی – دو سال گذشته ۱۰۰ درصد و خمیرمایه مورد نیاز نانوا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است ولی آیا قیمت نان تغییری کرده و یا حمایت خاصی از نانوایان شده است.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به این شرایط پخت بسیاری از نان‌ها چون نان سنگکی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و یکی – یکی نانوایی‌های سنگکی در حال تعطیل شدن هستند.

مختاری اظهارکرد: از طرف دیگر قیمت نان در خراسان جنوبی با استان‌های مجوار یکسان نیست که این مسئله نیز از گلایه‌های نانواهای استان است.

وی با اشاره به برخی هزینه‌های جانبی نانوایان بیان‌کرد: به عنوان مثال برخی از مردم بعد از خرید نان درخواست پلاستیک و نایلون می کنند که همین پلاستیک حدود ۷۰۰-۸۰۰ تومان برای نانوا تمام می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: اما نانواهای خراسان جنوبی معمولا این نایلون را به قیمت ۵۰۰ تومان به شهروندان می‌دهند چرا که در غیر اینصورت تصور می‌شود نانوا از آنان هزینه بیشتری گرفته است.

منبع: بازار

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها