معاون وزیر جهاد کشاورزی: ۳۵ درصد اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدند

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی موجود در کشور حدود ۲.۶ میلیون هکتار معادل ۳۵ درصد زمین‌ها مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده‌‍اند.

به گزارش “پیام خاوران” فریبرز عباسی ظهر امروز در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در یک کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم و ۸.۵ میلیون هکتار سطح کل اراضی آبی کشور است.

وی بیان کرد: بر خلاف خیلی از کشورها که اکثر آب مورد نیاز تولیدات آنها از محل آب باران و سد تامین می‌شود در کشور ۹۰ درصد تولیدات به آبیاری وابسته است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: میانگین تبخیر ما سه برابر میانگین کشوری است و میانگین بارندگی کشور هم یک سوم میانگین جهان است که این موضوع شرایط خاصی را در بخش کشاورزی برای ما رقم زده است.

عباسی با اشاره به اینکه در اغلب مناطق کشور محدودیت منابع آبی را داریم، اضافه کرد: از مجمع ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی کشور، تاکنون ۲.۶ میلیون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که۳۵ درصد اراضی کشاورزی کشور را محسوب می‌شود.

وی افزود: ۱.۷ میلیون هکتار از اراضی به انواع روش‌های مدرن سطحی تجهیز شده است، در مجموع ۴.۳ میلیون هکتار از کل اراضی آبی عملیات تجهیز و یا سامانه‌های نوین انجام شده که حدود ۵۰ درصد اراضی آبی کشور را شامل می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: کمتر از ۵۰ درصد اراضی آبی کشور هنوز نیاز به کار دارد که باید عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌های نوین آبیاری در آن اجرا شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در سطح ۴۰ هزار هکتار معادل۳۰ درصد اراضی آبی خراسان جنوبی، سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده است و خراسان جنوبی در سال‌های اخیر جزو استان‌های نخست کشور در این زمینه بوده است.

بیشتر بخوانید   امروز خراسان جنوبی مورد جدیدی از مبتلایان به ویروس کرونا نداشته است/۱۶۳ نفر آمار کل مبتلایان در استان

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری، رویکرد ما سامانه‌های با راندمان بالا و در بحث حوزه‌ای نیز تا حد امکان، اولویت با سامانه‌های زیرسطحی است.

عباسی متذکر شد: اگر امکان توسعه سامانه‌های با راندمان بالا به دلیل شوری آب یا سایر محدودیت‌ها، وجود نداشته باشد باید به سمت سامانه‌های نوین آبیاری از جمله کم فشار و کلاسیک که هزینه بهره‌برداری و نگهداری از آنها زیاد است برویم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد لوازم و تجهیزات در داخل تولید می‌شود، در سال‌های گذشته تنها چند قلم تجهیزات وارد می‌شد که با همکاری تولیدکنندگان داخلی در حال رسیدن به خودکفایی هستیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به همکاری ۳۵۰ تولیدکننده در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در کشور اشاره کرد و گفت: همچنین ۴۰۰ مشاور در این زمینه داریم و تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده، تولیدات داخلی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در مجموع حدود دو هزار نفر شامل پیمانکار، مشاور، مجری و سایر در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری مشغول به کار هستند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی یکی از ویژگی‌های خوب استان خراسان جنوبی اجرای طرح آبخیز تا جالیز دانست و گفت: امسال با افتخار اعلام می‌کنیم بر اساس این طرح پایلوت، طرح به صورت ملی در کشور اجرا و دنبال خواهد شد.

عباسی افزایش آب قنات و پایداری دبی قنوات را از جمله مزایای اجرای این طرح ذکر و اضافه کرد: دو هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی وجود دارد که در پایین دست هر کدام، یک یا چند قنات در قالب طرح آبخیز و جالیز احیا و دبی آب آن افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید   اخذ مجوز ۴ رشته مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه بیرجند

وی عنوان کرد: در بحث قنوات قول می‌دهیم اعتبارات استان را سه برابر نسبت به سال قبل افزایش دهیم و در زمینه سامانه‌های آبیاری نوین نیز معادل اعتبار پارسال البته با تخصیص بیشتر در نظر گرفته‌ایم.

عباسی اظهار داشت: الگوی کشت کشور با تاکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در حال نهایی شدن و ابلاغ است همچنین مشوق‌هایی در زمینه آب‌بهای کشاورزی با ۱۰۰ درصد تخفیف در حال برنامه‌ریزی است.

وی تصریح کرد: در زمینه خرید آب چاه‌های کم بازده پیشنهاد می‌دهیم در کارگروه ماده ۱۱ استانداری موضوع مطرح و در استان تصمیم‌گیری و برنامه ریزی شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه نیروی انسانی که دغدغه ما نیز در ستاد است، در سال‌های اخیر بیش از ۳۰ درصد از نیروها بازنشست شده‌اند که وزارتخانه امسال هزار نفر را جذب خواهد کرد.

عباسی بیان کرد: یکی از خلاها در حوزه خاک، ضوابط و دستورالعمل‌ها است که در این زمینه ۱۵ دستورالعمل طراحی کرده‌ایم و برای تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها