گستره شرق ایران حائز پتانسیل‌های مهم زمین ساختی است

استاد گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند و رئیس انجمن زمین ساخت ایران گفت: گستره شرق ایران حائز پتانسیل‌های مهم زمین ساختی است که حرکات زمین ساختی و مخاطرات زمین بخشی از آن است.

به گزارش ” پیام خاوران ” ، دکتر محمدمهدی خطیب عصر امروز در هشتمین همایش ملی زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: نخستین همایش ملی زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران در سال ۱۳۹۰ شروع شد و متأسفانه بدلیل فراگیری کرونا در سه سال گذشته این همایش برگزار نشد و هم اکنون هشتمین همایش بصورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار می شود.

وی با قدردانی از مسئولان دانشگاه، شرکت توسعه معدنی زرین آسیا، بنیاد نخبگان و سازمان صمت و نظام مهندسی معدن استان گفت: هدف این همایش اشتراک گذاری دستاوردهای علمی کشور در این بخش است تا پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در این شاخه دانشی داشته باشیم.

رئیس انجمن زمین ساخت ایران بررسی مخاطرات طبیعی مرتبط با زمین بویژه زمین لرزه و ارتباط با توزیع مواد معدنی و کانسارهای معدنی در پوسته زمین را از محورهای این همایش برشمرد و گفت: با توجه به وجود هر دو مقوله در استان تصمیم گرفته شد با برگزاری این همایش در استان خراسان جنوبی نظر پژوهشگران و روشهای نوین در این دو شاخه بدست آید.

خطیب با اعلام اینکه ۳۰۰ پژوهشگر در این همایش حضور دارند، بیان داشت: گستره شرق ایران حائز پتانسیل‌های مهم زمین ساختی است که حرکات زمین ساختی و مخاطرات زمین بخشی از آن است.

وی افزود: در مراحل کرنش پذیری ایران فرایندهای کانی‌زایی که کنترل کننده اصلی ساختارهای تکنوتیکی است در خاور ایران حائز اهمیت است که گروه زمین شناسی تحقیقات بنیادی و پایان نامه‌ها را در این سمت و سو هدایت کرده است تا این دو محور با اولویت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید   بازديد استاندار خراسان جنوبی از پروژه های دانشگاه بیرجند+ تصاویر

استاد گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند اعلام کرد: با توجه به ویژگی منطقه در مرکز خاوری ایران و توانمندیهای گروه زمین شناسی دانشگاه تفاهم نامه‌های متعددی بررسی و عملیاتی شده است که تفاهم نامه با دانشگاه ملی تایوان تجدید شده و با دانشگاه‌های سوربن پاریس، رم ۳ و سازبورگ نیز تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی گفت: از دیدگاه زمین شناسی دانشگاه بیرجند بعنوان دانشگاه بین المللی شناخته شده است که دانشگاه اوترخت هلند به منظور همکاری‌های مشترک درخواست همکاری داده است.

مسئول انجمن زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران به اقدامات صورت گرفته در این انجمن پرداخت و ادامه داد: این انجمن با شهرداری تهران، وزارت مسکن و شهرسازی همکاری‌های مشترکی دارد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بیرجند در انی همایش گفت: گروه زمین شناسی دانشگاه از گروه‌های علمی و با سابقه دانشگاه است که با حضور دانشمندان بزرگی خدمات شایانی به منطقه و کشور ارائه داده است.

رضا شریعتی‌نسب گفت: این رشته در کنار دیگر رشته‌ها از جنبه های کاربردی، محیط زیستی، معدن و عمران فعالیت دارد و یکی از پتانسیلهای استان معدن و جنبه های زمین شناسی و دیرینه شناسی آن است.

سرپرست دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه کرمان با قدردانی از عوامل برگزاری این همایش ملی به جایگاه زمین ساختی و نقش کنترل کننده های ساختاری در دگرشکلی کانسار هماتیت مگنت کوه تنبور سیرجان پرداخت.

مجید شاه پسندزاده به جایگاه مهم دانشگاه بیرجند در بخش زمین شناسی کشور اشاره کرد و گفت: لازم است پژوهش‌ها به سمت کاربردی شدن و حل مشکلات صنعت و جامعه سوق یابد.

بیشتر بخوانید    شبکه توسعه پوشش اینترنت پر سرعت در روستای کلاته‌بازدید سربیشه افتتاح شد

هشتمین همایش ملی زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران با حضور پژوهشگرانی از سراسر کشور امروز در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها