جهاد همدلی در نقاط محروم کویر/ عشایر خراسان جنوبی زیر چتر خدمات جهادگران

اردو‌های جهادی یکی از طرح‌های موفق در راستای محرومیت‌زدایی در جامعه است که برای نشاندن لبخند بر لبان مردم مناطق محروم و ارائه خدمت به آنان با هم متحد شده و در جهت رفع نیازهای آنان تلاش می کنند.

 به گزارش “ پیام خاوران ” ، امروزه اردوهای جهادی برای همه ما به یک پدیده نام آشنا تبدیل شده است، گروه‌هایی که با سرزدن به مناطق دور افتاده ومحروم سرزمینمان تصمیم می‌گیرند با کارها و داشته هایشان، کمی به وضع بد موجود سر و سامانی بدهند.

گرچه برای بیشترما فعالیت‌های جهادی با کارهای عمرانی و ساخت و ساز در مناطق محروم‌ مساوی است ولی حالا در کنار همه این ها آدم هایی پیدا شده اند که در اردوهایشان به این مناطق، به جای فعالیت‌های عمرانی با تخصصشان در حوزه دامپزشکی، حیوانات و دام های مردم روستایی را تیمار و معالجه می کنند.

آنها خدمت به محرومان در مناطق روستایی را مرهم دردهايشان كرده‌اند تا شايد با التيام زخم‌هاي ديگران، آرامشي نيز سهم خودشان شود. داستان امروز ما، داستان دامپزشکان جهادگری است كه در كنار فعالیت های خود، خدمت به مردمي كه از بسياري از امكانات محروم هستند را به تصویر می کشند.

همه ما به پرداخت زكات علم ایمان داریم و زكات علم دامپزشكي نيز خدمت به روستائيان محروم است كه همه زندگي‌شان به دام‌هايشان وابسته است. در اين ميان دامپزشكاني كه شايد مي‌توانستند با فعاليت در چند گاوداري يا مرغداري درآمد زيادي براي خودشان كسب كنند با ما همراه ‌شدند تا از اين كار بزرگ عقب نمانند.

عاشقانه های جهادگران در مناطق محروم کویر/ خورشید همدلی طلوع کرد

در راستاي فرمايش مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و با پيگيري قبلي استاندار خراسان جنوبي و رياست سازمان جهاد كشاورزي رزمایش قرارگاه محرومیت زدایی جهاد دامپزشکی در خراسان جنوبی برگزار و گروه‌های عملیاتی به مناطق از پیش تعیین شده اعزام خواهند شدند.

این رزمایش در آستانه اجلاسیه ملی جهادگران و با همکاری استانداری، سازمان جهاد كشاورزي، سازمان بسیج سازندگی، اداره کل دامپزشکی، اداره کل عشایر، سازمان بسیج عشایر و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در سطح استان برگزار شد.

خدماتی که چتر محرومان شد/ گُل لبخند رضایت بر چهره عشایر نشست

بیشتر بخوانید   تولیدسالانه 50 هزارتن منیزیای سینتره درکارخانه اکسید منیزیم سربیشه

وقتی صحبت از خدمات دامپزشکی می شود در تصور ما شاید یک کار معمولی و روتین به نظر برسد، اما کافی است تا پای صحبت های دامپزشکان بنشینید تا از سختی ها و پیچیدگی های کارشان با خبر شوید، چون مداوای دام و حیوانات هم مثل مداوای انسان نیازمند تخصص و امکانات لازم است.

امین کشت بان، یکی از جهادگران این رزمایش، در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بیرجند افزود: یك پزشك وقتي بيماري را از مرگ نجات مي‌دهد آن فرد با پول يا به هر شكل ديگر سعي مي‌كند تا محبت پزشك را جبران كند اما دامپزشكان با حيواناتي سروكار دارند كه نمي‌توانند با زبان از تلاشي كه براي درمان آنها انجام مي‌دهند تشكر كنند اما ديدن حيواني كه با چشمانش از تو به‌ خاطر نجات او از مرگ قدرداني مي‌كند بسيار لذتبخش است.

وی به سختی های کار دامپزشکی اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون و مداوای دام ها در هوای گرم تابستان و سرمای زمستان بسیار سخت است اما زمانی که این اقدام سبب رضاین و نشاندن لبخند بر لبان مردم مظلوم روستا ها می شود لذت وصف نشدنی را به همراه دارد.

ابراهیم محمدی یکی دیگر از جهاگران دامپزشکی نیز بیان کرد: با وجود همه مشکلات در حوزه کاریمان همین که وضع نا به سامان و سخت مردم روستاها را می بینیم دیگر مشکلات خودمان به چشم نمی آید و کمک کردن به مردم مناطق محروم روستایی برایمان اتفاق خوشایندی است و از انجامش احساس خوبی داریم.

وی با اشاره به اینکه اکثر مردم روستاها به خاطر دور بودن از شهر اگر مشکلی برای دامشان به وجود بیاید ترجیحشان این است که به خاطر هزینه های بالایی که دارد قید درمان دام را بزنند و از نجاتش صرف نظر کنند برای همین وقتی می بینند که ما حیوانشان را معالجه می کنیم برای تشکر شروع به دعا کردن می کنند و ما نیز زمانی که این ها را می بینیم از کاری که انجام می دهیم احساس رضایت می کنیم

بیشتر بخوانید   افزایش بیماران کرونایی در خراسان جنوبی/عبور از پیک جدید بیماری نیازمند همراهی مردم است

قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور، اولین قرارگاه جهادی و نهادی فعال در دولت

دکتر محمد‌مهدی خورشیدوند، مشاور معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در احیا و توسعه جهاد دامپزشکی در مراسم آغاز رزمایش بزرگ جهاد دامپزشکی اظهار داشت: قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور با دو ماموریت ویژه تشکیل شده و ۹ دستگاه اجرایی در این قرارگاه محرومیت زدایی عضو هستند.

خورشیدوند ماموریت نخست قرارگاه محرومیت‌زدایی دامپزشکی را الحاق گروه‌های جهادی تخصصی در کشور به قرارگاه محرومیت زدایی و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن دانست و گفت: قرارگاه‌های محرومیت زدایی دامپزشکی در استان‌ها تشکیل شده و مسئول و اعضای قرارگاه جهادگران دامپزشکی هر استان هستند و در این راستا ۳۲ قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی استانی تشکیل شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ۳ هزار جهادگر در این رزمایش‌ها حضور می‌یابند افزود: قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور، اولین قرارگاه جهادی و نهادی فعال در دولت است و طی ۵ ماه تشکیل ۵ هزار رزمایش کشوری و ۱۰ رزمایش استانی برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه هدف حضور و فعالیت ۴۲ هزار نفر دامپزشک و پیراپزشک کشور در رزمایش‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی دامپزشکی است گفت: وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی و ماموریت سازمان دامپزشکی سرلوحه قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور است.

خورشیدوند با بیان اینکه تمام خدمات ارائه شده به دامداران رایگان است گفت: در بحث ماموریت مبارزه با بیماری‌ها بعضاً توفیقاتی حاصل نشده بود که با پیگیری‌های انجام شده و تلاش‌های صورت گرفته در سازمان بهداشت جهانی رتبه ایران سبز شده و بین ۹ کشور سبز دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است ارسال محصولات دامی ایران به ۴۵ کشور انجام شود و حال بعد از ۶ سال ارسال تمام محصولات طیور ایران به کشور عراق از سرگیری شده است افزود: نتیجه این تلاش‌ها خروجی امنیت غذایی، زیستی و ملی در کشور است.

بیشتر بخوانید   سرپرست استانداری خراسان جنوبی منصوب شد

خدمت رسانی به بیش از ۷ هزار رأس دام

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز از حضور ۱۵۳ جهادگر دامپزشک بومی و غیربومی در استان خراسان جنوبی در زمایش جهاد دامپزشکی خبر داد و گفت: این رزمایش با همکاری بسیج سازندگی، استانداری، دامپزشکی، امور عشایری، بسیج عشایری و بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این رزمایش ۴۰ اکیپ شامل ۱۲ اکیپ غیربومی و ۲۸ اکیپ بومی در این رزمایش حضور دارند بیان کرد: این اکیپ‌ها شامل دکتر دامپزشک، کارشناس دامپزشک، کاردان، تکنسین و ناظر شرعی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در رزمایش جهادگران دامپزشک، ۱۱۵ منطقه روستایی و عشایری در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی از این رزمایش بهره‌مند شدند افزود: در این رزمایش خدماتی از جمله واکسیناسیون، سم‌پاشی، ضدعفونی، درمان و آموزش در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ارائه شد.

وی با بیان اینکه ۷ هزار و ۵۶۹ راس دام مورد خدمات جهادی دامپزشکان و ۸ هزار و ۷۵۸ خانوار از نکات آموزشی بهره‌مند شدند یادآور شد: تلاش می شود در تمام سال فعالیت دامپزشکان ادامه داشته باشد و مرحله دوم رزمایش مهرماه همزمان با هفته دامپزشکی در استان اجرا می‌شود.

سختی ها و بدقلقی ها در بیشتر اوقات بهانه خوبی می شوند برای غرق شدن در نا امیدی و روزمرگی های زندگی، اما همیشه آدم هایی هستند که مثال نقضی می شوند برای نا امید بودن و دست از کار کشیدن؛ آدم‌هایی که تحت هر شرایطی تمام تلاششان را در سبد امیدواری‌هایشان می‌گذارند و فقط به این فکر می‌کنند که دنیای اطرافشان را به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کنند.

دام سالم، غذاي سالم و جامعه سالم شعار اساسي دامپزشكي است و همه دامپزشكان دلسوز تلاش مي‌كنند با سالم نگه داشتن دام، غذاي سالم را وارد چرخه زندگي مردم كنند تا به اين ترتيب جامعه‌اي سالم داشته باشيم.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها