گزارش|جشن شکرگزاری برداشت عناب در خراسان جنوبی برگزارشد+ عکس

جشن شکرگزاری برداشت عناب با حضور معاون استانداری خراسان جنوبی، نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و سرپرست فرمانداری خوسف و جمعی از مدیران استانبرگزار شد.

به گزارش ” پیام خاوران “  استان خراسان جنوبی با ۹۷ درصد تولید عناب ایران، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است

این استان رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید عناب و زرشک همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول به عنوان محصولات استراتژیک استان محسوب می‌شوند که نقش بسزایی در اقتصاد منطقه داشته‌اند.

از اوایل مرداد ماه  فصل برداشت عناب در اکثر شهرها و روستاهای خراسان جنوبی آغاز می‌شود؛ محصولی کم‌آب‌بر است که با آب و هوای خشک منطقه خو گرفته و گفته می‌شود نخستین بار در منطقه‌ای به نام هردنگ در جنوب بیرجند کشت شد اما برخی شواهد حاکی از این است که در دوره هخامنشی بیش از ۲ یا سه هزار سال قبل عناب کشت شده است.

 میوه عناب به همراه زرشک و زعفران از محصولات مهم استان خراسان جنوبی بوده که با آب و هوای استان همچنین روستاهای اطراف سازگار است به طوری که مردم در اغلب خانه‌ها درخت عناب می‌کارند همچنین در روستاهای اطراف به خصوص روستاهای شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه و درمیان درخت‌های عناب فراوان وجود دارد.

 تکان دادن و جمع‌آوری محصول عناب در بیشتر روستاهای خراسان جنوبی با آیین خاصی انجام می‌شود، از همین رو مراسم “عناب تکانی” سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ثبت شد.

 در حال حاضر چهار هزار و ۱۳۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت عناب است و با توجه به نهادینه شدن دانش بومی و استفاده بسیار کم از سموم و کودهای شیمیایی، محصولی کاملا سالم و ارگانیک تولید می‌شود.

 مرغوبیت عناب خراسان جنوبی چنان است که ۲ رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی شده است و حرف اول را در کشور می‌زند.

 فصل برداشت عناب از اواسط مرداد به‌صورت تازه خوری در شهرهای گرمسیر خراسان جنوبی آغاز می‌شود و در روستاهای کوهستانی به علت آب‌ و هوای سرد به‌طور معمول اوایل مهر آغاز برداشت محصول است.

 عناب به صورت تازه و خشک شده، به عنوان میوه و خشکبار همچنین به عنوان گیاه دارویی قابلیت مصرف دارد و اندام‌های مختلف عناب نظیر ریشه، پوست، شاخه، برگ و میوه آن به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب گیاهی ایران و دیگر کشورها بهره‌برداری دارویی شده است.

خرید توافقی عناب برای نخستین بار در کشور

امروز و در مراسمی به شکرانه برداشت این نعمات الهی آیین شکرگزاری برداشت عناب  در روستای سیوجان شهرستان خوسف برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این مراسم یکی از برنامه‌های حمایتی از کشاورزان استان  راخرید توافقی محصولات کشاورزی اعلام کرد وگفت: امسال برای نخستین بار خرید توافقی عناب در استان انجام می‌شود.

مهدی جعفری بیان کرد: با توجه به قراردادی که با کشور چین بسته شده، امیدواریم عسل استان را به‌زودی از طریق اتحادیه مربوطه به این کشور صادر کنیم.

وی با بیان اینکه کد بورسی به همت صندوق حمایت از بخش کشاورزی دریافت شده و انبار بورسی نیز در خوسف شرکت مالک اشتر است ادامه داد: امیدواریم مانند زعفران که بورس زعفران داریم بورس عناب هم در این شهرستان فعال شود.

بیشتر بخوانید   میراث طبیعی |چشمه مرتضی علی طبس؛ میراثی کهن وطبیعی در کویر ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  از تدوین آیین‌نامه عناب خشک، عناب تر و عناب کاری خبر داد وگفت: استانداردهای مورد نیاز برای این آیین‌نامه هم تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین برداشت عناب در هکتار ۲.۵ تن است که این میزان باید به چهار تن و بیش از این افرایش پیدا کندبه بازاریابی و بازاررسانی محصول اشاره کرد و اظهارکرد: به این موضوع باید حتما توجه ویژه ای داشته باشیم.

جعفری  با اشاره به پروژه کارخانه بسته بندی و فرآوری خشکبار (عناب) که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به ویژه محصولات مهم و مزیت‌دار بسیار اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: باید از هم اکنون طرح شرکت تخصصی عناب دیده و پیگیری شود، ما نیز همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی سطح زیر کشت محصول عناب استان را بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار ذکر کرد وگفت: سالانه بطور میانگین هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول از این سطح برداشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از این میزان  ۸۰۰ هکتار با ۴۵۰ بهره‌بردار فقط مربوط به روستای سیوجان است بیان کرد: کارهای زیرساختی در حال انجام است و مطمئن هستیم که اتفاقات خوبی در این حوزه شاهد خواهیم بود.

جعفری  با بیان اینکه اصولی و عملیاتی در حوزه عناب کار می شود و مطمئن هستیم در آینده قیمت عناب جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد بیان کرد: قیمت فعلی عناب اصلا با قیمت ورودی نهاده‌ها همخوانی ندارد.

 وی افزود: آنچه که امروز مد نظر و در برنامه های مختلف پیگیر آن هستیم این است که سه هدف افزایش بهره‌وری، بازاریابی و فرآوری را دنبال کرده و به آن برسیم.

  کلنگ زنی کارخانه فرآوری عناب سیوجان

همچنین  امروز  آیین کلنگ زنی کارخانه بسته بندی و فرآوری خشکبار (عناب) با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرماندار خوسف و مسئولان استانی و شهرستانی سیوجان شهرستان خوسف، برگزار شد

مدیرعامل کارخانه فرآوری عناب سیوجان در این مراسم اظهار کرد: شرکت تعاونی سیوناب با سرمایه گذاری پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان با عضویت هفت نفر تشکیل شده است که با بهره برداری از این کارخانه برای ۳۵ نفر شغل مستقیم ایجاد می شود.

رضا محمدی  با بیان اینکه میزان تولید این کارخانه سالیانه ۸۰۰ تن عناب است، گفت: زمان بهره برداری فاز اول فروردین ماه ۱۴۰۲ است و با اعتبار ۵۶ میلیارد تومان ساخته می شود

آمادگی کامل استان برای حمایت از تولیدات دانش بنیان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این  آیین  از آمادگی کامل استان برای حمایت از تولیدات دانش بنیان خبر داد.

جواد اشرفی با اعلام این خبر در آیین شکرگزاری برداشت عناب که در روستای سیوجان شهرستان خوسف برگزار شد، خاطرنشان کرد: مجموعه استانداری و دیگر دستگاه‌های متولی برای اختصاص تسهیلات جهت تولیدات دانش‌بنیان آمادگی کامل دارند.

بیشتر بخوانید   بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بنیاد تعاون و حرفه آموزی و مجتمع گلخانه ای خوسف

وی تصریح کرد: در بحث پرداخت تسهیلات، با واحدهای دانش‌ بنیانی که بتوانند فرآوری خوبی داشته باشند و در چرخه ارزش افزوده قرار گیرند و افزایش بهره‌وری در واحد سطح را رقم بزنند، همکاری می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر این که عناب یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به‌ویژه شهرستان خوسف است، متذکر شد: رسانه‌ها باید در بحث معرفی این محصول تلاش بیشتری کنند.

اشرفی یکی از پتانسیل‌های مهم استان و شهرستان خوسف را تعدد روزهای آفتابی عنوان کرد و اظهار داشت: در راستای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۲۰ مورد مکان‌یابی صورت گرفته و برای سرمایه‌گذاری به شرکت ساتپا پیشنهاد شده است.

وی در ادامه به مردم شهرستان خوسف این قول را داد که؛ با هم‌افزایی و همگرایی دستگاه‌های اداری و اقتصادی استان، در سالی که به نام تولید؛ دانش بنیان اشتغال آفرین مزین شده، خروجی خوبی از محصولات بگیریم و بتوانیم ارزش افزوده و زنجیره تولید خوبی در سطح شهرستان ایجاد کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به نقش و حوزه فعالیت های تعاونی ها، عنوان کرد: بخش تعاون می‌تواند با برنامه‌های اجتماعی و سرمایه‌های خرد محصولات خوبی از عناب تولید کند.

اشرفی در ادامه از برنامه های استان برای توسعه شهرستان خوسف گفت و تأکید کرد: از محل تفاهم‌نامه منعقد شده با بنیاد علوی در راستای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان خوسف اختصاص یافته است.

 پیگیری ایجاد صنایع تبدیلی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و ارزش افزوده محصولات استراتژیک استان از جمله عناب باید تلاش بیشتری شده و کوتاهی‌ها جبران شود.

حسین خسروی اسفزار افزود: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای اسفند ماه سال گذشته در بحث قانون صدور تسهیل مجوز کسب و کارها داشت و دولت اردیبهشت ماه سال جاری این قانون رو ابلاغ کرده است.

وی تاکید کرد: از این قانون استفاده کرده نهایت کمک و کمترین بهانه‌جویی برای سرمایه گذاران که بتوانند بیایند و در اینجا سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در خصوص خرید زرشک، دام مازاد و عناب تذکری به وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت که نامه‌ای پیرو خرید محصول مازاد عناب به دفتر تهران ما رسید.

وی افزود: سیاست دولت سیزدهم با درس از مکتب امام حسین (ع) استفاده از ظرفیت داخلی است و طی این یک سال کشور و اقتصاد را مشروط به خارج و برنامه‌های خارجی از جمله برجام نکرده و نخواهد کرد.

خسروی با تاکید بر اینکه عناب یکی از ظرفیت‌های قابل توجه در خراسان جنوبی است، تصریح کرد: به دنبال سیاست دولت سیزدهم که استفاده از ظرفیت‌های داخلی است آنچه به نظر می‌رسد یکی از ظرفیت های بسیار قابل توجه در خراسان جنوبی همین عُناب است.

بیشتر بخوانید   دوره روزنامه‌نگاری کوله‌پشتی در خراسان جنوبی برگزار شد

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به مراسم شکرگزاری اشاره و عنوان کرد: شکرگزاری را ادامه داده و از دست ندهید چراکه اعتقادات و فرهنگ دینی ما است.

وی یادآور شد: عناب محصول کم‌آب‌بر است و وزیر سابق جهاد کشاورزی در سفر به خراسان جنوبی به کشت و توسعه محصولات کم‌آب‌بر تاکید کرده است.

خسروی افزود: می‌طلبد که به‌طور خاص دانشکده کشاورزی بیرجند و سایر دستگاه‌های مربوطه از این فرصت استفاده و با تنوعی که دارد کار کنند.

وی گفت: جهاد دانشگاهی، دانشگاه بیرجند و دانشکده کشاورزی حتما روی این محصول کار کرده و ایده‌ها را تبدیل به ثروت کنند.

خسروی تاکید کرد:  باید برای شناساندن عناب کار کرد، تبلیغ و معرفی این محصول حتی با تولید فیلم با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

خوسف رتبه نخست کشور  با کشت هزار و ۹۰۰ هکتار باغات عناب

فرماندار خوسف هم در این مراسم گفت: کشت هزار و ۹۰۰ هکتار باغات عناب در خوسف که رتبه نخست کشوری را دارد و توجه به واحدهای مرغداری و گاوداری های صنعتی می تواند این شهرستان را به قطب اقتصادی تبدیل کند.

محمدعلی ایمانی افزود: استان خراسان جنوبی و بالطبع شهرستان خوسف پتانسیل‌ها و ظرفیت های خوبی در حوزه معدنی و کشاورزی  از جمله محصول استراتژیک عناب و گل نرگس دارد.

وی با بیان اینکه این شهرستان از محرومیت های اقتصادی در رنج است اظهار داشت: در طول یک سال اخیر توجه ویژه دولت سیزدهم توانسته گشایش‌های مختلفی را در بخش های مختلف ایجاد کند.

فرماندار خوسف یادآور شد: محصول عناب در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نیازمند توجه ویژه دارد، تا حداکثر بهره‌برداری از سرمایه عظیم آب به عمل آید.

وی با اشاره به مرکز تحقیقات کشاوزی محمدیه در خوسف، ادامه داد: تحقیق‌ها و مطالعات زیادی  در این مرکز در خصوص عناب انجام شده که امیدوارکننده است.

ایمانی تصریح کرد: با توجه ویژه دولت به محصول استراتژیک عناب، شهرستان خوسف قطب تولید این محصول در کشور معرفی می شود، همچنین وجود پنج معدن طلا و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی این شهرستان را به قطب معدنی تبدیل کرده که باید برای گردشگری از آن استفاده کرد.

وی افزود: وجود کشتارگاه طیور امسال کلنگ زنی شده و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به‌زودی افتتاح می شود، همچنین مجتمع گلخانه‌ای محمدیه که نیازمند ۱۵ کیلومتر وسعت برای توسعه دارد که برای صرفه جویی در آب مهم است.

وی با اشاره به تولید سالیانه بیش از ۱۲ هزار تن شیر در خوسف گفت: واحدهای منتهی به ارزش افزوده در خصوص شیر ایجاد خواهد شد، تولید سه هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ سالیانه، کشت یک هزار و ۹۰۰ هکتار باغات عناب که رتبه نخست کشوری را دارد و واحدهای مرغداری و گاوداری های صنعتی از ظرفیت‌های خوسف است که اگر شکوفا شود می تواند این شهرستان را به قطب اقتصادی معرفی کند.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها