گذر از تابستان ۱۴۰۱ درخراسان جنوبی بدون خاموشی/۱۵۷هزار مشترک خانگی ۱٫۹ میلیارد تومان پاداش گرفتند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی گفت: تابستان ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی با اجرای طرح‌های صرفه جویی، بدون خاموشی برای مشترکین سپری شد.

به گزارش ” پیام خاوران ”   وزارت نیرو درسال جاری و برخلاف سال‌های گذشته مصمم شدتابرای جذب مشارکت مشترکان بخش خانگی باصنعت برق به جای تنظیم و اعلام جدول‌های خاموشی از شیوه‌های جدیدی مثل پرداخت پاداش کم‌مصرفی و اطلاع‌رسانی درمورد ضرورت‌های کاهش مصرف برق توسط شهروندان استفاده کند

 

در حالی که در بخش‌های صنعت، عمومی و تجاری شاهد افزایش مصرف برق نسبت به سال گذشته بودیم، تیرماه سال جاری در بخش خانگی میزان مصرف برق نسبت به سال گذشته ۴.۳ درصد کاهش یافته است

با احتساب رشد متوسط ۵ درصدی مشترکان خانگی در هر سال، در مجموع در این بخش شاهد صرفه‌جویی ۹.۳ درصدی در مصرف برق نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

وزارت نیرو برای عموم مشترکان در مناطق مختلف با اجرای پویش ۵ = ۱ پاداش ۵ برابری به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال قبل و نیز مصرف برق در چارچوب الگوی مصرف را در نظر گرفته که آمارهای رسمی نشان می‌دهد در تیرماه امسال چیزی حدود ۴۳ درصد مشترکان خانگی مشمول این پاداش شده‌اند و در واقع از این طرح استقبال کرده‌اند.

مجموعه تحولاتی که معنای دیگر آن همراهی مشترکان بخش خانگی با صنعت برق برای مدیریت هر چه بهتر شبکه در فصل گرم سال است، به خوبی نشان داد در صورت اعمال سیاست‌های تشویقی و نیز فرهنگ‌سازی می‌توان روی مشارکت عموم مردم برای مصرف بهینه برق و حفظ پایداری شبکه حساب باز کرد.

مشتركاني كه قبوض بسيار بالا پرداخت مي‌كنند، كمتر از دو درصد هستند، و عمده مشتركان صنعت برق الگو را رعايت مي‌كنند و براي آنها مشوق‌هايي نيز در نظر گرفته شده است.

از ۳۹ ميليون و ۵۰۰ هزار قبض صادر شده، ۱۶ ميليون و ۷۰۰ هزار قبض مشترکان برق مشمول این پاداش شدند كه اين ميزان معادل ۴۲.۳ درصد تمامی قبوض مشتركان برق است. از اين طريق ۸۵۰ ميليارد تومان پاداش مديريت مصرف به مشتركان صنعت برق داده شده است.

بیشتر بخوانید   عضو کمیسیون آموزش مجلس:اعتبارات خراسان جنوبی افزایش یابد

در پویش ۵ = ۱ به ازای کاهش هر کیلووات ساعت مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال قبل در محدوده الگوی مصرف، ۵ برابر میانگین قیمت فروش انرژی [۱۰۰تومان] که معادل ۵۰۰ تومان است در قبوض برق مشترکان، پاداش مدیریت مصرف پرداخت می‌شود.

بر اساس امارهای اعلام شده، در تابستان ۱۴۰۱ بیش از ۶۷۲  هزار دستگاه کنتور هوشمند در کشور نصب و راه‌اندازی شده که موجب رویت پذیری ۱۸ هزار مگاوات از بار مصرفی مشترکان برق شد.

در تابستان امسال از مجموع  ۶۹ هزار مگاوات نیاز زمان اوج مصرف در کل شبکه برق ۴۷  هزار مگاوات پیک مصرف در شبکه توزیع بوده که با نصب و راه اندازی ۶۷۲  هزار دستگاه کنتور هوشمند فهام در شبکه توزیع، ۱۸ هزار مگاوات از بار مصرفی این بخش رویت‌پذیر شد.

به بیان دیگر با هوشمندسازی کنتورهای مشترکان با مصارف بالا و با اولویت مشترکان دیماندی ۳۸ درصد شبکه در زمان اوج مصرف رویت پذیر شده است. تعرفه‌های کشاورزی و صنعتی دارای بیشترین درصد رویت‌پذیری هستند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های توزیع مشهد، زنجان، البرز، سمنان و قزوین دارای بیشترین درصد رویت‌پذیری هستند.

همچنین شرکت‌های توزیع تبریز، فارس، تهران بزرگ و البرز با نصب کنتورهای هوشمند به ترتیب دارای بیشترین بار رویت‌پذیر در تعرفه‌های صنعتی، کشاورزی، عمومی و خانگی هستند.

تجارب تابستان نشان می‌دهد که برای تأمین برق پایدار، باید به سمت مدیریت بار مشترکان حرکت کرد. قطعا توسعه رویت‌پذیری و کنترل پذیری از طریق توسعه کنتور هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پیاده‌سازی طرح‌های مدیریت مصرف است که از سالیان گذشته در دستور کار صنعت برق قرار گرفته و در دولت سیزدهم با سرعت بیشتری در حال پیگیری است.

با توجه به اینکه نصب کنتورهای هوشمند باعث رویت‌پذیری شبکه مصرف و برخورداری از پروفایل بار لحظه‌ای مشترکان می‌شود، مراکز کنترلی که در ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق سراسر کشور وجود دارد که میزان مصرف برق مشترکان بزرگ دارای کنتور هوشمند را رصد می‌کنند.

بیشتر بخوانید   بازدیداستاندارخراسان جنوبی ازپویش همراهان سفر ایمن درخراسان جنوبی+تصاویر

تقدیر از مشترکان کم مصرف در استان خراسان جنوبی

در مراسمی از تعدادی از مشترکان کم مصرف و خوش مصرف در راستای اقدامات فرهنگی و به منظور تشویق مردم عزیز به مصرف درست برق  در خراسان جنوبی قدردانی شد.

به همین منظور از چهار مشترک در استان که با رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف برق در دسته مشترکان کم مصرف قرار گرفته و قبض مصرفی آنها رایگان شده، به قید قرعه قدردانی گردید.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان خراسان جنوبی گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی، رسانه ها و مطبوعات به خصوص رسانه ملی به دلیل بالا بودن میزان مخاطب آن، موثرترین راه جهت فرهنگ سازی مصرف برق در جامعه می باشد.

وی به برگزاری پویش ۵=۱ در تابستان امسال اشاره و ادامه داد: در این طرح که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد، به ازای هر یک کیلووات کاهش مصرف نسبت به سال گذشته، معادل ۵ برابر تعرفه آن پاداش به مشترکان تعلق می گیرد که اجرای آن تاثیر به سزایی در کاهش مصرف برق در پیک بار تابستان امسال داشته است.

رفیعی یکی از دلایل عبور موفق از پیک بار تابستان امسال را تبلیغات موثر مدیریت مصرف در جامعه دانست و گفت: با نهادینه کردن فرهنگ درست مصرف کردن در جامعه و انتقال آن به نسل های آینده دیگر هیچ نگرانی درخصوص برق که نعمت حیاتی و لازمه زندگی بشر می باشد، وجود ندارد.

 

گذر از تابستان ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی بدون خاموشی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی با  تایید آمارهای موجود می گوید: تابستان ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی با اجرای طرح‌های صرفه جویی، بدون خاموشی برای مشترکین سپری شد.

مهدی دادگر بیان کرد: در تابستان امسال برای کاهش مصرف برق و جلوگیری از خاموشی در ساعات پیک بار، طرح‌های تغییر ساعت اداری و تعیین پاداش ۵ برابری برای مشترکان خانگی که نسبت به سال گذشته خود کمتر برق مصرف کنند اجرا شد .

بیشتر بخوانید   239 دستگاه رمز ارز غیرمجاز در شهرستان بیرجند کشف شد

وی بیان کرد:  اقدامات مدیریت بار در بخش‌های اداری، صنعتی، کشاورزی، روشنایی معابر و بکارگیری مولدین دیزلی سبب جلوگیری از خاموشی‌ها در شبکه توزیع برق به ویژه در بخش‌های خانگی، تجاری و ادارات شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی افزود: در تابستان سال ۱۴۰۱ هم افزایی در سطوح ملی و استانی سبب شد تا ضمن فائق آمدن بر ناترازی تولید و مصرف، گذر موفق از اوج بار تابستان نیز رقم بخورد.

وی گفت: طرح کاهش ساعت اداری از ۱۶ خرداد تا ۵ شهریور امسال به مدت ۸۲ روز در تابستان امسال در استان اجرا شد که بر اساس آن ساعت کاری به بازه زمانی ۷ تا ۱۳:۳۰ تغییر یافت و این تغییر سبب کاهش روزانه ۶ تا ۹ مگاوات برق در ساعات پیک بار و در مجموع صرفه جویی بیش از هزار و ۲۰۰ مگاوات ساعت برق در بازه زمانی مذکور شد.

دادگر تصریح کرد:سازمان‌ها و ادارات استان در طرح تابستانه موظف بودند در ساعات اداری ۳۰ درصد و در خارج از ساعات اداری ۶۰ درصد مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند،

وی گفت: برای کنترل رعایت این قانون در بازه زمانی نیمه خرداد تا ۵ شهریور، ۴۵۶ اداره در استان توسط کارشناسان برق مورد بازدید قرار گرفتند که برای ۱۵۴ اداره اخطاریه صادر شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی گفت:  در طرح پاداش ۵ برابری صرفه جویی برق، در هر شبانه روز حداکثر تا ۵۰ مگاوات برنامه مدیریت مصرف اجرا شد که با اجرای آن تاکنون یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پاداش به ۱۵۷ هزار مشترک خانگی پرداخت شده است.

انتهایپیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها