اتاق گردشگری در مزارع زرشک احداث شود 

فرماندار درمیان گفت: پیشنهاد می‌شود در کنار احداث بارگاه‌های زرشک، مجوز احداث طبقه‌ای به نام اتاق گردشگری در مزارع صادر شود تا با ایجاد رقابت‌پذیری لازم، تجربه مشاهده مزارع زرشک از نزدیک برای گردشگران فراهم شود.

به گزارش “پیام خاوران“، مهدی فرجامی‌فرد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان درمیان ۲۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت زرشک با تولید سالانه  ۳۳۰۰ تن زرشک خشک دارد.

وی با بیان اینکه این شهرستان، رتبه دوم یا سوم استان در تولید زرشک را دارد، افزود: مهم ترین مشکلات کشاورزان زرشک کار این شهرستان، آفت زنگ زرشک است که باعث می‌شود کیفیت محصول کاهش یابد؛ بنابراین باید پیگیری جدی تر صورت گیرد.

فرماندار درمیان با تاکید بر توجه بیشتر به بحث خرید توافقی زرشک، افزود: توجه به این موارد باعث می‌شود محصول زرشک روی دست کشاورز نماند.

فرجامی‌فرد با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر باعث شده تا باغات گردو و یا سایر محصولات کشاورزی نیز تبدیل به مزارع زرشک شوند، اظهار کرد: با این شرایط سطح زیر کشت زرشک افزایش می‌یابد؛ از طرفی زرشک نهالی دارد که نسبت به خشکسالی، کم آبی و شوری مقاوم است؛ بنابراین مناسب شرایط خشکسالی است.

وی با بیان اینکه زنگ زرشک یک آفت مهم و خطر جدی برای این محصول بوده که باید مقابله اصولی با آن به موقع انجام شود، تصریح کرد: نکته دوم این است که در حوزه احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک توسط وزارت جهاد کشاورزی اقدامات خوبی انجام شده، اما برای تقویت بارگاه‌های زرشک و ارائه تسهیلات برای احداث این بارگاه‌ها نیاز به حمایت بیشتر است.

فرصتی برای حل مشکلات بر زمین مانده کشاورزان

فرماندار درمیان با بیان اینکه اکنون تعداد بارگاه‌ها کافی نیست؛ با اینکه در دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی فعالیت‌های شاخصی انجام داده؛ به طور مثال کارگاه‌های بسته بندی زرشک طی سال‌های گذشته در روستای نوغاب در بخش قهستان راه اندازی شده که محصول زرشک کشاورزان را خریداری  به بازار عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید   بانوان شاغل در شرکت گاز خراسان جنوبی تجلیل شدند

فرجامی فرد با اشاره به تاثیر جشنواره ملی زرشک در معرفی این محصول، گفت: معرفی هرچه بیشتر محصول زرشک باعث می‌شود تقاضا برای زرشک افزایش یابد تا محصول زرشک روی دست کشاورز نماند که امیدواریم با حضور مسئولان کشاورزی در طول جشنواره مسائل و مشکلات کشاورزان احصا شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم جشنواره خروجی لازم را داشته باشد، تصریح کرد: امید داریم برای مشکلات کشاورزان و ارائه تسهیلات کشاورزی تا حصول نتیجه نجایی چاره اندیشی صورت گیرد.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه در ۵ شهرستان استان برگزار می‌شود تا بازاریابی، معرفی و فروش این محصول دوباره رونق گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها