مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین افتتاح می‌شود  

فرماندار قاین گفت:برای نخستین بار در شرق کشور مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین افتتاح می‌شود تا ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزان تقویت شود.

به گزارش “پیام خاوران“، محمد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی، پایتخت زرشک جهان از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه برگزار می‌شود.

فرماندار قاین با بیان اینکه جشنواره زرشک قاینات در روز ولادت حضرت محمد (ص) و ۲۲ مهرماه برگزار می شود، افزود: همزمان با برگزاری این جشنواره، مرکز دانش بنیان زرشک و عناب  هم آغاز به کار می کند.

محمدی در ادامه با اشاره به افتتاح مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین، افزود: با افتتاح این مرکز برای نخستین بار در شرق کشور مباحث  آموزش و بحث توسعه فناوری‌های زرشک، جمع آوری و نگهداری، شرکت‌های دانش بنیان و مطالعات جدید بر روی محصول انجام خواهد شد،

وی از حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در روز جشنواره زرشک خبر داد و گفت: در حال رایزنی برای حضور سایر مسئولان کشوری در این جشنواره هستیم تا بتوانیم محصول زرشک را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم.

فرماندار قاین با اشاره به قطب تولید زرشک در استان و شهرستان قاین گفت: ۴۰ درصد زرشک استان خراسان جنوبی محصول شهرستان قاین است و در حال حاضر این شهرستان ۱۲ هزار و ۵۰۰ بهره بردار زرشک دارد.

وی با بیان اینکه مشکل بیشتر بهره برداران زرشک نگهداری و صادرات محصول به سایر کشور ها است، گفت: در زمان برداشت و نگهداری محصول زرشک آلودگی در زرشک به وجود می آید که نیاز به آزمایش‌ها و فناوری‌های جدید داریم لذا در این خصوص شرکت های دانش بنیان ورود کرده‌اند و مشکل حل خواهد شد.

بیشتر بخوانید   محدودیت‌های ترافیکی پیاده روی جاماندگان اربعین در بیرجند

محمدی تصریح کرد: ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزان در دستور کار است و هدف از جشنوره زرشک هم همین منظور است تا بتوانیم صادرات زرشک را افزایش دهیم.

فرماندار قاین از تشکیل کمیته ها و جلساتی مخصوص هماهنگی جشنواره زرشک در قاین خبر داد و افزود: از محل مورد نظربرگزاری جشنواره بازدید و هماهنگی دستگاه‌های مورد نظر انجام شده است.

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک جهان از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه جشنواره ملی زرشک برگزار می کند. گفتنی است ۳۸ هزار زرشک کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی آغاز کرده اند تا ۸۴ هزار تن زرشک را روانه بازار کنند.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها