زرشک به درستی به دنیا معرفی نشده است/ برای قرار گرفتن آن در سبد خانوار باید تلاش کرد

فرماندار بیرجند گفت: ۹۸ درصد سطح زیرکشت زرشک در کشور متعلق به خراسان جنوبی است اما این محصول به درستی به دنیا معرفی نشده است و باید برای قرار گرفتن آن در سبد خانوار تلاش کرد.

به گزارش “پیام خاوران“، علی فاضلی فرد صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در معرفی محصول مزیتدار زرشک در این سال‌ها ضعیف عمل شده است اظهار داشت: باید برای  شناساندن این محصول مزیت‌دار و قرار گرفتن آن در سبد خانوار تلاش کرد.

فرماندار بیرجند، از خراسان جنوبی به عنوان پایتخت انحصاری زرشک جهان نام برد و گفت: ۹۸ درصد سطح زیرکشت زرشک در کشور متعلق به این استان است و در خراسان جنوبی ۳۸ هزار خانوار  مشغول کشت زرشک هستند.

فاضلی فرد با بیان اینکه زرشک محصولی مزیت دار و حائز اهمیت است افزود: با وجود اهمیت زرشک در معرفی این محصول مزیت دار ضعیف عمل شده است و امسال با پیگیری‌های انجام شده در این استان جشنواره ملی زرشک با هدف معرفی آن  برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره برداشت زرشک در پنج شهرستان تولیدکننده این محصول از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه در استان، گفت: جشنواره زرشک با هدف معرفی این محصول مزیت دار و رفع موانع پیش رو این محصول، در شهرهای بیرجند، قاین، زیرکوه، درمیان و سربیشه برگزار می‌شود.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه مراسم نهایی و جشنواره ملی زرشک در ۲۷ مهرماه در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار می‌شود، یادآور شد: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته پذیرایی‌های صورت گرفته در جشنواره، پروازهای منتهی به استان در این ایام از محصولات فراوری شده زرشک شامل آبمیوه و… خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره بتوان این محصول را به بازارهای جهانی معرفی کرده و با ارائه محصولی با کیفیت شاهد رونق اقتصادی منطقه و انتفاع کشاورزان از فروش این محصول مزیت دار بیش از پیش باشیم.

بیشتر بخوانید   رئیس‌جمهور هرچه زودتر وزیر "صمت" را معرفی کند/ کنترل بازار نباید معطل برخی بهانه‌ها باشد

 ۴۰ درصد زرشک استان خراسان جنوبی محصول شهرستان قاین است
 

فرماندار قاین نیز از افتتاح مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین خبر داد و گفت: برای نخستین بار در شرق کشور مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین افتتاح می‌شود تا ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزان تقویت شود.

محمد محمدی اظهار داشت: جشنواره زرشک قاینات در روز ولادت حضرت محمد (ص) و ۲۲ مهرماه برگزار می‌شود و همزمان با برگزاری این جشنواره، مرکز دانش بنیان زرشک و عناب هم آغاز به کار می‌کند.

وی با اشاره به افتتاح مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین افزود: با افتتاح این مرکز برای نخستین بار در شرق کشور مباحث  آموزش و بحث توسعه فناوری‌های زرشک، جمع آوری و نگهداری، شرکت‌های دانش بنیان و مطالعات جدید بر روی محصول انجام خواهد شد.

فرماندار قاین از حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در روز جشنواره زرشک خبر داد و گفت: در حال رایزنی برای حضور سایر مسئولان کشوری در این جشنواره هستیم تا بتوانیم محصول زرشک را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم.

وی با اشاره به قطب تولید زرشک در استان و شهرستان قاین گفت: ۴۰ درصد زرشک استان خراسان جنوبی محصول شهرستان قاین است و در حال حاضر این شهرستان ۱۲ هزار و ۵۰۰ بهره بردار زرشک دارد.

محمدی با بیان اینکه مشکل بیشتر بهره برداران زرشک نگهداری و صادرات محصول به سایر کشورها است گفت: در زمان برداشت و نگهداری محصول زرشک آلودگی در زرشک به وجود می‌آید که نیاز به آزمایش‌ها و فناوری‌های جدید داریم لذا در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان ورود کرده‌اند و مشکل حل خواهد شد.

بیشتر بخوانید   نماینده شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس به عنوان عضو و ناظر شورای رفاه و تأمین اجتماعی کشور انتخاب شد

وی تصریح کرد: ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزان در دستور کار است و هدف از جشنواره زرشک هم همین منظور است تا بتوانیم صادرات زرشک را افزایش دهیم.

فرماندار قاین از تشکیل کمیته‌ها و جلساتی مخصوص هماهنگی جشنواره زرشک در قاین خبر داد و افزود: از محل مورد نظربرگزاری جشنواره بازدید و هماهنگی دستگاه‌های مورد نظر انجام شده است.

جلوی خام فروشی زرشک گرفته شود

فرماندار زیرکوه نیز گفت: با برگزاری جشنواره ملی زرشک دست دلالان از یاقوت سرخ کوتاه می‌شود و زرشک جایگاه واقعی خود را پیدا کند و در بحث قیمت گذاری و حمایت دولت،کشاورزان آرامش خاطری پیدا خواهند کرد. چرا که حدود ۸۲ درصد از جمعیت شهرستان زیرکوه در زمینه دامداری و کشاورزی فعالیت دارند.

محمدرضا غیرتی، باکیفیت‌ترین زرشک استان و کشور را متعلق به زیرکوه خواند و افزود: حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی باغی شهرستان، زیرکشت یاقوت سرخ قرار دارد و روستای افین در شهرستان زیرکوه قطب تولید زرشک شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی زرشک برای اولین بار در خراسان جنوبی برگزار می‌شود، ادامه داد: مقرر شده که افتتاحیه این جشنواره روز ۲۱ مهرماه در شهرستان زیرکوه با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شود.

فرماندار زیرکوه به اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک هم پرداخت و گفت: با برگزاری جشنواره به دنبال این هستیم تا زرشک را به کشور معرفی کنیم و شاهد جذب مشتریان جدید باشیم و از این طریق بازارجدید برای فروش یاقوت سرخ پیدا شود.

غیرتی  گفت: قیمت زرشک ثبات ندارد و به نسبت تورم افزایش نداشته امید است با برگزاری جشنواره ملی زرشک بتوان دست دلالان را کوتاه کنیم و زرشک جایگاه واقعی خود را پیدا کند و در بحث قیمت گذاری و حمایت دولت از خرید تضمینی، کشاورزان آرامش خاطری پیدا خواهند کرد چرا که نگهداری زرشک به صورت بلندمدت کار سخت و هزینه برداری است و کیفیت آن از دست می‌رود.

بیشتر بخوانید   باران به محصولات انگور، زرشک و گردو خسارت وارد کرد

وی ادامه داد: حضور مسئولان عالی رتبه در جشنواره ملی زرشک می تواند به جلب نظر و توجه جامعه به یاقوت سرخ کمک شایانی کند و از تولیدکنندگان موادغذایی و کارخانجات مطرح کشور برای حضور در جشنواره دعوت می شود تا بیشتر از این محصول، در چرخه تولید و فرآوری استفاده کنند.

فرماندار زیرکوه بر لزوم توجه شرکت‌های دانش بنیان به محصول زرشک تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای فرآوری به محصول زرشک توجه کنند تا جلوی خام فروشی آن گرفته شود.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها