خام فروشی ۷۰ درصد زرشک خراسان جنوبی

خراسان جنوبی در حالی پایتختی زرشک جهان را یدک می‌کشد که در ضعف فراوری، همچنان ۷۰ درصد یاقوت سرخ خام فروشی می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، پارسال ۲۰ هزار و ۶۱۰ تن زرشک خشک در خراسان جنوبی تولید شد که تنها ۲۹ درصد این تولید فرآوری و بسته بندی شده است.

جشنواره ملی زرشک از فردا کار خود را در خراسان جنوبی و از روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز می‌کند.

مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند در این جشنواره قرار است گام‌های خوبی در زمینه ایجاد شهرک بارگاهی و تخصصی زرشک و همچنین انعقاد  تفاهم نامه اجرای چند طرح فراوری بزرگ برداشته شود تا سهم بسته بندی و فراوری در سبد صادرات افزایش یابد.

پیشرفت ۷۰ درصدی واحدهای فراوری زرشک

هم اکنون پروانه احداث ۱۵ واحد فرآوری جدید زرشک در خراسان جنوبی صادر شده است که این واحد‌ها بین ۲۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت دارند.

سرپرست مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی می‌گوید: در صورت افتتاح، ظرفیت اسمی فرآوری آن‌ها به ۱۴ هزار و ۹۰۰ تن زرشک می‌رسد.

هم اکنون ۸ واحد فرآوری در خراسان جنوبی تولید آب زرشک، شربت زرشک، مربای زرشک و کنسانتره زرشک را انجام می‌دهند.

سرپرست مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به ارزش افزوده بالای زرشک تازه نیز گفت: یک فرهنگ غلط در مورد زرشک، خشک کردن آن است در حالی که ارزش افزوده اصلی زرشک مربوط به تازه بودن آن است.

حسینی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم جشنواره ملی زرشک، تبلیغ برای مصرف آن به شکل تازه آن است چرا که ارزش غذایی و دارویی زرشک تازه زیاد است و از زرشک خشک استفاده محدودی می‌شود.

وی همچنین از صدور مجوز جدید برای ۵۰ واحد بسته بندی زرشک هم خبر داد و افزود: تاکنون برای ساخت ۱۲۳ واحد بارگاه زرشک استان هم مجوز صادر شده است.

بیشتر بخوانید   وقتی دسترنج کشاورزان خراسان جنوبی در سردخانه‌ها یخ می زند

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها