خراسان جنوبی می‌تواند قطب‌ تولید طلا در کشور شود

ایحاد شهرک فرآوری طلا و احداث کارخانه در جوار معادن طلایی خراسان حنوبی از ایده‌های مهمی است که اگر اجرایی شود سهم خراسان جنوبی‌ها را از معادن زرخیزشان افزایش خواهد داد.

به گزارشپیام خاوران“، خاک این کویر زرخیز است؛ طلا را فرآوری می‌کند؛ طلایی که مانندش را در هیچ جای جهان نمی‌یابی؛ سهم مردمان کویر در این سال‌ها از این معادن زرنگار به اندازه ارزش طلاهای استحصال شده نبوده، اما در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی انجام شده تا با استحصال بیشتر و ایده‌های عمیق تر ارزش افزوده معادن طلایی به مردم خراسان حنوبی برسد.

معدن طلای شادان، بزرگ‌ترین پروژه طلای شرق در کشور بوده و با راه اندازی کارخانه استحصال طلا در واقع زنجیره کامل ارزش افزوده در محل معدن ایجاد شده است.

ارزش افزوده‌ای که باید نصیب استان شود

عباس جرجانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: واحد فرآوری طلای شادان خوسف ظرفیت استحصال ۳۰۰ کیلو طلا را در سال داشته و ذخیره طلای آن با توجه به اکتشافات اخیر به ۵۴ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه ارزش افزوده معادن به دلیل خام فروشی نصیب استان نمی‌شود، افزود: با هدف جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده و این امر که معادن طلای استان ظرفیت بالایی ایحاد کرده، لازم است شهرک فرآوری طلا در استان ایجاد شود.

جرجانی با بیان اینکه برای بازگشت ارزش افزوده معادن طلا به داخل استان، در حوزه آهن و بنتونیت شاهد راه اندازی کارخانه فولاد قاین خواهیم بود که افزایش ۵۰ درصدی ارزش افزوده را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: در راستای اشتغالزایی مجوز کارخانه تولید کنسانتره مس در جوار معدن طلای شادان صادر شد که زمینه اشتغال برای ۹۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید   اولین معامله شرکت سرمایه گذاری خراسان جنوبی سهام عدالت در بورس + جدول ۳۶ دارایی

وی با اشاره به پیش بینی سرمایه گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومانی برای این کارخانه، تصریح کرد: در مرحله پیگیری برای واگذاری زمین کارخانه هستیم.

ذخیره طلای معدن شادان به افزایش دو برابری رسید

در شهریورماه امسال بود که در پی اکتشافات جدید و لبخند کویر زرخیز خراسان جنوبی به معدن طلای شادان ذخیره طلای این معدن به افزایش دو برابری رسید.

معدن طلا و مس شادان در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بیرجند، مرکز خراسان جنوبی واقع شده است. شادان اولین ذخیره طلای پورفیری شناخته شده در پهنای سرزمین ایران است که به عنوان بزرگترین ذخیره طلا در شرق کشور نیز شناخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدرجهان با اعلام خبری بسیار مهم از افزایش دوبرابری ذخیره قطعی معدن طلای شادان خبر داد که با توجه به آن، این معدن به یکی از مهمترین بازیگران در صنعت تولید طلای کشور تبدیل خواهد شد.

رئیسی با استناد به تأیید گزارش اکتشاف حین استخراج معدن طلای شادان توسط کمیسیون گواهی کشف وزارت صنعت، معدن و تجارت، از افزایش میزان ذخیره قطعی معدن طلای شادان از ۸.۲۷ میلیون تن کانسنگ به بیش از ۵۴.۸ میلیون تن کانسنگ و صدور گواهی کشف جدید برای این معدن خبر داد.

به گفته وی با اتمام عملیات اکتشاف حین استخراج، خوشبختانه ذخیره قطعی معدن طلای شادان به بیش از ۵۴ میلیون تن افزایش یافت.

دی ماه سال گذشته بود که امیر طاهرزاده، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اظهار کرد: با مشخص شدن سرمایه گذار طرح طلای خونیک، این طرح وارد مرحله سرمایه گذاری شد و با این روند، خراسان جنوبی می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید طلا در کشور تبدیل شود.

بیشتر بخوانید   44 زندانی استان خراسان جنوبی در دهه فجر آزاد می‌شوند

وی با بیان اینکه مزایده محدوده طلای خونیک برگزار و سرمایه گذار آن مشخص شد، گفت: این طرح، ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰کیلوگرم طلا را دارد.

طاهرزاده، با بیان اینکه معدن طلای خونیک ۱۸ کیلومتر وسعت دارد و در شهرستان خوسف واقع شده افزود: ذخیره این معدن ۵۰۸ هزار تُن است و استخراج اسمی آن سالانه ۵۰ هزار تُن کانسنگ طلاست.

وی با بیان اینکه با این روند، خراسان جنوبی می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید طلا در کشور تبدیل شود، افزود: پیش بینی شده تا پایان سال ۱۴۰۱، سه محدوده فلزی در استان خراسان جنوبی شناسایی شود.

آنچه از این خاک طلایی نصیب مردم خراسان جنوبی می‌شود باید بسیار بیشتر از این باشد؛ مردمی که با گرمای کویر زندگی را گذرانده و در زیر آسمان زیبای آن همواره به کار و فعالیت مشغولند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها