سرمایه‌گذاران برای تولید انرژی نو در خراسان جنوبی جذب شدند

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: سه سرمایه‌گذار برای احداث ۷۰ مگاوات ساختگاه انرژی تجدیدپذیر در استان ورود پیدا کردند و در حال انجام اقدامات اولیه هستند.

به گزارش “پیام خاوران، مجتبی شریعتی‌فر با اشاره به اقدامات در دستور کار دولت برای استفاده حداکثری از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه در خراسان جنوبی افزود: در دولت سیزدهم، ساز و کار وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در زمینه احداث پنل‌های خورشیدی بزرگ مقیاس، متفاوت است.

وی اظهار داشت: نقاط دارای ظرفیت ایجاد پنل خورشیدی در استان‌ها شناسایی می‌شود و مکان‌های شناسایی شده برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس به ساتبا ارسال و ظرفیت‌های شناساسی شده توسط این سازمان به مناقصه گذاشته می‌شود که سرمایه‌گذاران متقاضی با شرکت در مناقصه، اقدام به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها می‌کنند.

شناسایی ۱۶ نقطه برای احداث ساختگاه خورشیدی

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۶ نقطه برای احداث ساختگاه خورشیدی بزرگ مقیاس (۱۰ تا ۵۰ مگاوات) به ظرفیت ۶۳۰ مگاوات در این استان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: طرح‌های ساختگاه خورشیدی بزرگ مقیاس به ظرفیت ۹۰ مگاوات در سایت ساتبا به مناقصه گذاشته شده که تاکنون سه سرمایه‌گذار برای احداث ۷۰ مگاوات اعلام آمادگی کرده‌ و در حال انجام اقدامات اولیه هستند.

شریعتی‌فر گفت: ۷۵ مگاوات برای نیروگاهای خورشیدی کوچک مقایس (زیر ۱۰ مگاوات) نیز شناسایی و برای برگزاری مناقصه به ساتبا ارسال شده که در مرحله مناقصه است.

وی افزود: در حال حاضر خراسان جنوبی یکی از استان‌های مستعد نیروگاه‌های خورشیدی و جزو پنج استان اولویت‌دار وزارت نیرو قرار دارد و براساس دستور استاندار، مکان‌های نیروگاه‌های خورشیدی را در استان شناسایی کردیم که به دلیل سرعت کار و حجم بالای مگاوات شناسایی شده، ساتبا از اقدامات استانداری خراسان جنوبی تقدیر کرده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: این پنل‌های خورشیدی در بازه زمانی سه تا پنج سال باید در استان اجرایی شود که اجرای کامل این طرح‌ها در آینده نزدیک زیرساخت برق پایدار را برای منطقه تامین خواهد کرد.

بیشتر بخوانید   باغ ویلاهایی که آب شرب روستاهای خراسان جنوبی را می‌بلعند

وی ادامه داد: در صورت اجرای کامل این طرح‌ها خراسان جنوبی صادرکننده برق به کشور افغانستان نیز خواهد بود.

دالان‌های بادی مناسب برای احداث نیروگاه

شریعتی‌فر گفت: خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را نیز دارد که تاکنون عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در منطقه درح سربیشه آغاز شده و فاز نخست این طرح به ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات در مراحل پایانی است.

وی افزود: از طرفی در چند سال اخیر بر سرعت ورزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان افزوده شده و زمان ورزش این بادها نیز به ۱۷۰ روز افزایش یافته که سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند اقدامی اثرگذار در زمینه توسعه استان باشد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس تحقیقات به ‌عمل آمده میانگین سرعت باد برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت است در حالی که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به ۳۳ کیلومتر در ساعت به عنوان بهترین نُرم است.

وی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر گفت: مهمترین مشکل که باعث شده سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشند، هزینه بالای سرمایه‌گذاری در این بخش و از طرف دیگر قیمت پایین خرید تضمینی برق تولیدی توسط دولت است.

شریعتی‌فر افزود: نیاز است که دولت برای رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران و صرفه اقتصادی سرمایه‌گذاری در این بخش، قیمت خرید تضمینی برق را افزایش دهد.

هدف‌گذاری چهار هزار پنل خورشیدی تا پایان سال جاری

وی گفت: همچنین اجرای چهار هزار پنل خورشیدی کوچک مقیاس تا پایان سال مالی جاری در استان خراسان جنوبی هدف‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید   خسارت ۱۷۴ میلیارد تومانی سیل در خراسان جنوبی

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی افزود: تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی در فاز نخست برای احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با اولویت مناطق محروم و دورافتاده به امضا رسید.

وی گفت: سهمیه استان خراسان جنوبی در فاز نخست این تفاهم‌نامه، ایجاد چهار هزار پنل خوشیدی کوچک مقیاس هر کدام به ظرفیت پنج کیلو وات و در مجموع به ظرفیت ۲۳ هزار کیلو وات است که باید تا پایان سال مالی جاری اجرایی شود.

شریعتی‌فر تصریح کرد: این طرح ملی با هدف ایجاد اشتغال، رفع فقر و توانمندی اقتصادی گروه‌ها و اقشار کم‌برخوردار ساکن در مناطق روستایی و حاشیه شهرها با اولویت مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی در دستور کار قرار گرفته و تامین مالی اجرای این پنل‌ها از محل تسهیلات بند “ب” تبصره ۱۶ است.

وی افزود: در خراسان جنوبی نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی همچنین بسیج سازندگی تسهیلات خوبی از محل بند “ب” تبصره ۱۶ دارند و سقف پرداخت تسهیلات از این محل ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ چهار درصد است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هدف در خراسان جنوبی تسریع در اجرای این پنل‌ها است گفت: در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکارانی که سال‌های گذشته در زمینه نصب و راه‌اندازی پنل‌ها کار کرده‌اند، حداکثر استفاده را خواهیم داشت.

متقاضیان شناسایی شدند

وی عنوان کرد: تاکنون نهادهای حمایتی و بسیج سازندگی استان متقاضیان را برای نصب پنل‌های خورشیدی شناسایی کرده‌اند اما از لحاظ فنی مکان‌هایی که متقاضیان برای نصب پنل خورشیدی در نظر گرفته‌اند باید مورد تایید کارشناسان فنی شرکت توزیع نیروی برق استان قرار گیرد.

شریعتی‌فر گفت: در راستای تسریع در روند اجرای این پنل‌های خورشیدی کمیته‌های مربوطه در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی با محوریت فرمانداری‌ها تشکیل می‌شود تا با بررسی موانع و ارائه راهکارها روند اجرای طرح‌ها شتاب گیرد.

بیشتر بخوانید   گازرسانی یک هزار و 61 واحد صنعتی و تولیدی خراسان جنوبی به صورت رایگان

وی افزود: همچنین پیمانکاران بومی استان با بسیج سازندگی به عنوان مجری طرح، جلسات تخصصی و کارشناسی خواهند داشت تا پنل‌ها با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت اجرایی شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: متقاضیان تحت پوشش نهادهای حمایتی برای قرارداد خرید تضمینی برق باید در سامانه مهرسا ثبت‌نام کنند و در حال حاضر قیمت تضمینی هر کیلو وات برق از مشترکان پنل خورشیدی هزار و ۴۵۰ تومان است.

وی گفت: مقرر شده که قیمت هر کیلو وات برق طبق قرارداد جدیدی که به‌زودی ابلاغ خواهد شد، ۲ هزار و ۲۰۰ تومان باشد.

شریعتی‌فر خاطرنشان کرد: هزینه تمام‌شده هر پنل خورشیدی پنج کیلو واتی براساس نرخ تورم و کیفیت تجهیزات استفاده شده بین ۹۵ تا ۱۳۰ میلیون تومان متغییر خواهد بود که ۱۰۰ میلیون تومان هزینه آن از محل بند “ب” تبصره ۱۶ تامین می‌شود و بقیه آورده متقاضیان است.

وی گفت: اگر دولت قیمت خرید تضمینی برق را از هزار و ۴۵۰ تومان به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش دهد، علاوه بر پرداخت اقساط این پنل‌ها، ماهانه بیش از ۵۰۰ هزار تومان برای متقاضیان درآمد ایجاد خواهد شد و بعد از اتمام اقساط تمامی سود فروش برق به جیب خانوارها خواهد رفت.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی افزود: تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه در خراسان جنوبی به عنوان “ثروت‌های فراموش شده” یاد می‌شود که در صورت توجه و سرمایه‌گذاری روی این منابع عظیم خدادادی، این استان به قطب اقتصادی و تولید انرژی شرق کشور تبدیل می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها