جان دوباره بافت فرسوده خراسان جنوبی با نگاه ویژه دولت

بازآفرینی شهری یکی از طرح‌های کلیدی است که نگاه ویژه دولت سیزدهم را به همراه داشته و اعتباراتی از محل سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای ۶ پروژه بازآفرینی پایدار شهری در این استان اختصاص یافت که در پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها تاثیرگذار بوده است.

به گزارش “پیام خاوران” بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و با هدف جلب همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌های ذیربط در فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف، برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی شهری تحت عنوان سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کشور تصویب شد.

تحقق حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروایی محلی و ایجاد وحدت رویه بین عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی با رویکرد ضوابط شهرسازی معماری ایرانی – اسلامی از مهمترین اهداف سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

محلات هدف طرح بازآفرینی شهری، غیرمقاوم و آسیب‌پذیر هستند و برای توسعه کالبدی در محلات هدف، اجرای پروژه‌های مشترک با برخی دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص شهرداری در دستور کار است که بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرا توسط راه و شهرسازی و برخی توسط دستگاه متولی تامین می‌شود.

با توجه به اینکه برقراری عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و مبارزه با فقر و محرومیت از اولویت‌های دولت مردمی است، بر همین اساس در سومین سفر استانی رئیس جمهور در دور اول سفرهای استانی که شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی انجام شد، به عنوان اولین استان اعتباراتی برای طرح بازآفرینی پایدار شهری اختصاص یافت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی نوزدهم شهریور ۱۴۰۰ در محله کاظمیه که از جمله محلات کم‌برخوردار شهر بیرجند است، حضور یافت و نگاه‌های مسوولان را متوجه این گونه مناطق کرد.

رئیس جمهور در جمع اهالی محله کاظمیه بیرجند گفت: ما از مشکلات شما بی‌اطلاع نیستیم و به جمع شما آمدیم تا هم حال شما را جویا شویم و هم کاری برای این مناطق صورت گیرد.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۰۰ نوع مصوبه در پی داشت که از این تعداد ۸۰ مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی و ۲۰ مصوبه در حوزه اقتصادی، تولیدی و اشتغالزایی بوده است.

یکی از حوزه‌هایی که از سفر استانی اعتبار گرفت، بازآفرینی شهری است و به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ۳۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رئیس جمهور برای بازآفرینی شهری در استان ابلاغ شد که باید به این فرصت برای اجرا و اتمام پروژه‌های ستاد بازآفرینی شهری توجه ویژه‌ای شود.

علیرضا عباس‌زاده گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید پیگیر جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور در حوزه‌های مختلف و اجرای مصوبات سفر باشند زیرا اعتبار سفر مانند برخی اعتبارات سنواتی نیست و مقطعی است لذا مصوبات باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

بیشتر بخوانید   پروژه‌های بافت‌های فرسوده استان با اولویت سنجی در اسرع وقت تکمیل شود

طرح بازآفرینی پایدار شهری جزو وظایف حاکمیتی است

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی پایدار شهری جزو وظایف حاکمیتی است افزود: این طرح از جنس صرف پروژه، عیب‌یابی و از این قبیل طرح‌ها نیست بلکه باید با اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در محلات هدف، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مباحث مهمی که همیشه در بازدیدها و دهگردشی‌ها توسط مردم و شهروندان مطرح می‌شود، نیازهای عمومی آنان و عمدتا مربوط به مناطق ناکارآمد و فرسوده شهری است.

وی تصریح کرد: بدون شک وقتی شهرها توسعه می‌یابند تضاد طبقاتی خود را بیشتر نشان می‌دهد اما باید اقداماتی در خور مردم منطقه و با هدف رفع نیازهای این محلات در دستور کار قرار گیرد.

عباس‌زاده افزود: هرچند خیرین و مردم نیز برای اجرای برخی پروژه‌ها در محلات ناکارآمد ورود می‌کنند اما دستگاه‌های اجرایی و ما وظیفه داریم با استفاده از منابع ملی و استانی به مردم ارائه خدمت کنیم.

وی با اشاره به وجود مناطق فرسوده و ناکارآمد در هفت شهر خراسان جنوبی گفت: در این نقاط تفاوت اساسی با سایر مناطق شهر دیده می‌شود و کمتر مورد توجه قرار گرفته لذا تبعیض بین مناطق مشهود است اما از نظر اداری و کاری وظیفه جدی ما رسیدگی به این مناطق است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: محلات هدف بازآفرینی شهری دارای مشکلات و معضلات عمده هستند در حالی که منابع ملی به‌شدت محدود است.

رشد ۷۷ درصد اعتبارات بازآفرینی شهری بعد از سفر رییس جمهور

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: به عنوان اولین استان کشور توانستیم در سفر رئیس جمهور به استان و بازدید از محلات جامعه هدف، برای طرح بازآفرینی پایدار شهری اعتبار جذب کنیم.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبارات تخصیص یافته سال ۹۸ حدود ۸.۵ میلیارد تومان، سال ۹۹ حدود ۱۲.۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ بعد از سفر رئیس جمهور به ۲۲.۷ میلیارد تومان افزایش یافت که دارای نرخ رشد ۷۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

وی بیان کرد: بیش از هزار و هفت هکتار مجموع مساحت محلات هدف بازآفرینی در شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، بشرویه، فردوس، خوسف و سرایان است که کل جمعیت آنها ۳۲۸ هزار و ۸۹۵ نفر برآورده شده و ۱۱۰ هزار نفر در محلات هدف ساکن هستند.

بیشتر بخوانید   تلخی گرانی شکر زیر زبان شیرینی فروشان

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان خراسان جنوبی گفت: اکنون ۳۳.۶ درصد جمعیت شهری خراسان جنوبی در هزار و هفت هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده هفت شهر استان سکونت دارند.

وی افزود: ۲۳۰ هکتار از محلات هدف در مرکز استان بافت فرسوده، ۴۴ هکتار بافت تاریخی، ۱۵۵ هکتار روستاهای ادغام شده و ۲۲۵ هکتار سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده است.

داعی مجموع مساحت هدف طرح بازآفرینی پایدار شهری در بیرجند را ۶۵۴ هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۷ درصد مردم این شهر در محلات هدف بازآفرینی شهری سکونت دارند.

وی بیان کرد: پروژه‌های بازآفرینی شهری برای هفت شهر استان در حال اجرا بوده و برای ۲ شهر دیگر نیز در آستانه تصویب است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۶ پروژه بازآفرینی شهری از سفر اول رئیس جمهور به استان اعتبار گرفته است گفت: در بیرجند قبرستان ناصح و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، در سرایان احداث خانه محله و بازارچه صنایع دستی، فردوس سالن ورزشی و خوسف در یکی از محله‌های تاریخی پروژه در دست اجرا داریم.

وی افزود: احداث فضای سبز در محل قبرستان ناصح شهر بیرجند یکی از این پروژه‌ها بوده که ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به آن تخصیص یافته و این رقم جذب شده است.

داعی از پیشرفت ۵۰ درصدی این پروژه خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی پروژه تا سال آینده به اتمام برسد.

وی فاز ۲ اجرای کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر بیرجند را از دیگر پروژه‌های بازآفرینی شهری برشمرد که از محل سفر رئیس جمهور به آن اعتبار داده شده است.

وی گفت: رقم اعتبار تخصیص یافته به این پروژه تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و ۶۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

پیشرفت ۸۵ درصدی بازارچه صنایع دستی سرایان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به احداث خانه محله در سرایان از محل اعتبارات سفر استانی گفت: این پروژه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار داشته و پیشرفت فیزیکی آن ۶۰ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: کمک به احداث بازارچه صنایع دستی سرایان از دیگر پروژه‌های مصوب سفر بوده که تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان برای آن تخصیص یافته و پیشرفت فیزیکی پروژه نیز ۸۵ درصد است.

بیشتر بخوانید   3582 قلاده سگ در برابر هاری واکسینه شدند

داعی افزود: در شهرستان فردوس نیز از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به پروژه‌های بازآفرینی شهری سالن ورزشی احداث می‌شود که چهار میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته و ۶۵ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: کمک به بهسازی معابر خوسف از دیگر پروژه‌های بازآفرینی شهری است که ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تاکنون به آن تخصیص یافته و ۴۲ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به بازآفرینی شهری از محل سفر اول رئیس جمهور به راه و شهرسازی استان اختصاص یافت.

وی افزود: به ترتیب ۱۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع استانی و ۱۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی از محل فروش اموال و املاک در سطح استان برای سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است.

داعی گفت: سهم سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ برای ۶ پروژه با پیشرفت ۴۰ درصدی تخصیص یافته و جذب شده، سهم ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی نیز تصویب و در دست ابلاغ است.

وی عنوان کرد: ۱۰ میلیارد تومان سهم شرکت بازآفرینی شهری بوده که باید از محل فروش اموال و املاک در سطح استان تامین شود لذا فهرست پروژه‌ها به این شرکت ارسال شده و در حال فروش هستیم که بعد از تامین اعتبار اختصاص داده خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری در سال جاری خبر داد و گفت: این مبلغ هم به ترتیب ۲۵ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه و ۲۵ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تخصیص می‌یابد.

به گفته وی چون مصوبه در ۹ مهر امسال ابلاغ شده هنوز اقدامی برای آن انجام نشده است.

داعی با تاکید بر اینکه در پروژه‌های بازآفرینی شهری اصل بر مشارکت است افزود: از دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری‌ها درخواست داریم در اجرای پروژه‌های بازآفرینی نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوان در سفرهای بعدی رئیس جمهور نیز برای دریافت اعتبار بازآفرینی شهرها چانه‌زنی کرد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و دارای ۳۱ شهر است.

انتهای پیام/ ۱۰۲
چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها