خشکسالی ۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان به کشاورزی خراسان جنوبی خسارت زد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا مهر امسال (سال آبی)، خشکسالی ۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زده است.

به گزارش “پیام خاوران“، مهدی جعفری با اعلام این خبر اظهار داشت: حجم خسارت خشکسالی در سال آبی گذشته همانند سال قبل‌تر از آن بوده و خیلی افزایش نداشته است.

وی با بیان اینکه هر ساله بخش کشاورزی استان متضرر از خشکسالی است، بیان کرد: در خصوص ضربات خشکسالی به بخش کشاورزی نیازمند همراهی همه دستگاه‌های متولی هستیم تا کشاورزان ما با کمترین حجم خسارت این بحران را پشت سربگذارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش اثرات خشکسالی بر بخش کشاورزی خراسان جنوبی، گفت: طرح‌های آبخیزداری در راستای افزایش آبدهی قنوات در بالادست آن به همت منابع طبیعی استان در حال اجراست که در چند سال گذشته در افزایش آبدهی قنوات تاثیرگذار بوده است.

جعفری بیان کرد: در راستای کاهش اثرات خشکسالی مرمت قنوات نیز در دستورکار است که در سال جاری مرمت ۳۵۳ رشته قنات با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان مرمت و بهسازی شده است.

وی با اشاره به تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رئیس جمهور برای مرمت قنوات خراسان جنوبی، بیان کرد: در  سال جاری ۶۹ کیلومتر طول مرمت قنات‌ها در استان انجام شده که این حجم از کار و اعتبار تخصیص یافته در این زمینه نسبت به سال گذشته رشد هشت برابری دارد.

جعفری به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در سال جاری اجرای ۱۲ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌ها مستمر در استان برداشت برخی محصولات کشاورزی را در استان کاهش داده است، بیان کرد: بیشترین حجم خسارت خشکسالی به محصولات باغی خراسان جنوبی بوده است.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی نقش زیادی در دیپلماسی ورزش دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: خشکسالی‌های متوالی باعث افزایش انواع آفات در باغات استان شده است و بعضی اوقات شاهد آفات نوظهور در بخش کشاورزی نیز هستیم.

جعفری عنوان کرد: خشکسالی‌ها در یک دهه اخیر به شدت جمعیت دامی استان را کاهش داده است چراکه مراتع استان ضعیف شده و تعلیف دام از مراتع اتفاق نمی‌افتد و دامداران مجبور به تعلیف دستی دام خود هستند که هزینه‌های سنگینی را به دامدار تحمیل می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها