سه میلیارد تومان برای خرید توافقی انار خراسان جنوبی اختصاص یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اختصاص سه میلیارد تومان برای خرید توافقی انار به استان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، مهدی جعفری صبح امروز در بازدید از باغات انار شهرستان فردوس اظهار داشت: طی چند روز آینده سه میلیارد تومان تسهیلات به تشکل‌های مردمی در فردوس و سرایان جهت خرید انار پرداخت خواهد شد که این موضوع به صندوق حمایت از بخش کشاورزی ابلاغ شده است.

وی، رونق بازار انار را نیازمند تلاش جمعی باغداران، سرمایه گذاران و مسئولان ذیربط دانست و افزود: جشن برداشت انار از برنامه‌های مهم ما است که امسال میسر نشد اما سال آینده امیدواریم بتوانیم جشنی باشکوه در فردوس برگزار کنیم و این برنامه نیز در بالا رفتن قیمت انار فردوس و شناساندن آن به مردم بسیار تاثیرگذار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود ۴۲ هزار تن انار از سطح چهار هزار و ۲۰۰ هکتار باغات استان برداشت شود که این میزان از لحاظ سطح تولید ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تولید انار استان متعلق به شهرستان فردوس با تولید ۱۸ هزار تن از سطح هزار و ۹۴۰ هکتار است، گفت: از حیث سطح زیرکشت شهرستان فردوس بیشترین تولید انار را دارد.

جعفری درباره دانه سفیدی انار فردوس گفت: با توجه به تحقیقاتی که در مرکز استان صورت گرفته به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با تبدیل شدن این تحقیقات به علم، آن را در اختیار باغداران قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از آمادگی حمایت از سرمایه گذاری در زمینه احداث سردخانه خبر داد و گفت: ۵۰ درصد هزینه احداث سردخانه را در قالب تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

انار فردوس نیازمند توجه ویژه

مدیر جهاد کشاورزی فردوس نیز در این بازدید، مهمترین مشکل محصول انار را قیمت پایین و سردی بازار فروش به دلیل نبود و صادرات کمرنگ آن دانست و گفت: پرداخت تسهیلات به موقع به شرکت‌های تعاونی شهرستان برای خرید توافقی انار مهمترین راهکاری است که می‌تواند بخشی از مشکلات انارکاران منطقه را رفع کند.

بیشتر بخوانید   پروژه‌های زودبازده در افزایش درآمد و ایجاد اشتغال در روستاها کمک می‌کند

علی امیرزاده اظهار داشت: سطح زیرکشت انار شهرستان هزار و ۸۴۶ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از این سطح ۲۸ هزار تن محصول برداشت شود.

وی درباره علل بازاز نامناسب انار فردوس به عنوان دغدغه اصلی انارکاران منطقه گفت: نبود صادرات، پایین آمدن قدرت خرید مردم و همزمانی برداشت انار با استان‌های مجاور از دلایل عمده قیمت پایین انار منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس با تاکید براینکه الان انار شهرستان با توجه به هزینه‌های بالای تولید، زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسد، بیان کرد: سال قبل به صورت میانگین هر کیلوگرم انار ۱۵ هزار تومان بود، در صوتی که امسال به صورت میانگین قیمت هر کیلوگرم انار ۱۰ هزار تومان و گاها حتی تا هشت هزار تومان هم درب باغ به فروش می‌رسد.

امیرزاده بیان کرد: انار محصولی راهبردی نیست و تقریبا لوکس محسوب می‌شود و این محصول خوراک صادرات است ولی تحریم‌های ظالمانه و صادرات انار بی‌کیفیت در سال‌های گذشته موجب شده رغبتی برای خریداران کشورهای اطراف نباشد و تا حدودی بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس خاطرنشان کرد: نبود صادرات انار و یا صادرات ناچیز موجب شده این میوه به سوی میادین عرضه داخلی گسیل داشته شود و از سوی دیگر میوه‌ای خاص است که در اولویت نیاز و خرید مردم قرار ندارد.

امیرزاده تصریح کرد: در سال جاری انار تولیدی شهرستان نسبت به سال‌های قبل کیفیت بالاتری دارد، شاید به دلیل اینکه سالیان قبل انار بی‌کیفیت صادر شده در سال جاری برخی کشورها تمایل به واردات انار ندارند.

وی درباره نبود خرید توافقی انار گفت: برای این منظور جهاد کشاورزی استان قول پرداخت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های زیر مجموعه تعاون روستایی جهت خرید انار داده که امیدواریم این مهم به‌زودی محقق شود زیرا شرکت‌های محلی نیز با توجه به توان کم مالی، قادر به خرید انبوه نیستند.

بیشتر بخوانید   واکسیناسیون خبرنگاران خراسان جنوبی بزودی آغاز می‌شود

امیرزاده خاطرنشان کرد: هنوز این اعتبار به شرکت‌های تعاون روستایی شهرستان پرداخت نشده که اگر ظرف یک هفته آینده هم واریز نشود، با توجه به پایان فصل برداشت عملا نوش‌دار بعد از مرگ سهراب خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس در پاسخ به این سوال که “چرا کشاورزان انار تولیدی خود را در سردخانه نگهدای نمی‌کنند تا در ماه‌های آتی با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند” گفت: نگهداری انار در سردخانه هزینه دارد به عنوان مثال هزینه انبارداری و نگهداری در سرخانه در فردوس ماهانه هر کیلوگرم هزار تومان و در شهرهای دیگر تا هزار و ۷۰۰ تومان نیز هست که باید هزینه‌های سرسام‌آور حمل و نقل را نیز به آنها اضافه کنیم.

وی ادامه داد: با این هزینه‌ها نگهداری انار در سردخانه هم دردی از کشاورزان دوا نخواهد کرد، همچنین شاید هنوز کرم گلوگاه در تاج انار باشد و بعد در سردخانه به محصول آسیب جدی وارد کند که قبلا این مشکل را داشته‌ایم که این کرم یک و سوم محصول را در سردخانه نابوده کرده است.

امیرزاده تصریح کرد: بازار انار شهرستان به گونه‌ای آشفته است که حتی دلالان هم خیلی تمایل ندارد ورود پیدا کنند، به گفته خریداران، هزینه‌های مختلف هر کیلوگرم انار از فردوس به مقصد تبریز ۶ هزار تومان است که اگر در فردوس از باغدار ما به قمیت ۱۰ هزار تومان خرید کند با توجه به اینکه در تبریز و مشهد بیشتر از ۱۵ و نهایت ۱۷ هزار تومان مشتری ندارد برایش مقرون به صرفه نیست و ریسک بالایی است.

وی اظهار داشت: با توجه به آسیبی که کرم گلوگاه به درختان رسانده ۲۵ تا ۳۵ درصد نسبت به سالیان قبل کاهش برداشت محصول خواهیم داشت ولی با این وجود نسبت به سال گذشته وضعیت برداشت انار و کیفیت آن بسیار بهتر است.

بیشتر بخوانید   بررسی دفترچه عوارض و بهای خدمات شهرداری در دستور کار شورای شهر بیرجند قرار گرفت

امیرزاده دلیل عمده فراگیری کرم گلوگاه را نبود یک عزم جمعی بین باغداران در خصوص جمع آوری انارهای آلوده برشمرد و اضافه کرد: تنها راه مبارزه با کرم گلوگاه دفن و یا سوزاندن انارهای آلوده است و چنانچه یک باغدار در این کار سهل انگاری کند حشره این کرم به سایر باغ‌های مجاور سرایت کرده و به تدریج موجب آلودگی همه آنها می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس دانه سفیدی را یکی دیگر از مشکلات انار فردوس دانست و گفت: عامل اصلی دانه سفیدی انار نوسانات دمایی و شرایط اقلیمی و تغییر است و کشاورزان باید توجه داشته باشند با تغذیه مناسب، آبیاری منظم و حفظ رطوبت خاک شرایطی را مهیا کنند تا دانه سفیدی انار کاهش یابد.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها