ورود بنیاد علوی برای حمایت از طرح‌های دانش بنیان محصول” زرشک”خراسان جنوبی 

خراسان جنوبی خواستگاه “یاقوت سرخ کویر”و پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان با قدمت۲۵۰ساله،مهد تولید۹۸درصد زرشک ایران است  که رتبه نخست تولیداین محصول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ” پیام خاوران “  ۲۹ درصد این محصول باارزش واستراتژیک خراسان جنوبی نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر برای ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده است.

زرشک به عنوان یکی از محصولات شاخص و مزیت‌دار این استان محسوب می‌شود و علاوه بر آورده اقتصادی، بخشی از هویت منطقه است.

سطح زیر کشت زرشک خراسان جنوبی بیش از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است که از این میزان ۵۱۲ هکتار به‌صورت دیم کشت شده و سالانه در مجموع بیش از ۲۲ هزار تن زرشک خشک حاصل می‌شود.

بر اساس آمارها بیش از ۳۸ هزار خانوار به‌طور مستقیم تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

عصر امروز در جلسه بررسی طرح‌های دانش بنیان در حوزه فرآوری زرشک عنوان شد بنیاد علوی از طرح‌های دانش بنیان محصول زرشک حمایت می‌کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی  در این جلسه نوید داد بنیاد علوی در استان از طرح‌های دانش بنیان مرتبط با محصول زرشک در زمینه تولید، توزیع و به ویژه فراوری این محصول حمایت می‌کند.

اشرفی خاطرنشان کرد: در این زمینه حلقه‌هایی با پشتیبانی مالی بنیاد علوی برای نخبگان و فعالان شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به شاخه‌های مختلف تعریف شده در این زمینه، بیان کرد: هسته و پردازش کننده اصلی کار در این حوزه شرکت‌ های دانش بنیان هستند و از تجربه، تحقیقات و محصولات تولیدی آنها استفاده می‌شود.

معاون اقتصادی استاندار اظهار داشت: از کمک فکری و علمی فعالان شرکت‌های دانش بنیان در حوزه محصول استراتژیک زرشک در استان استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید   بازدید معاون رئیس جمهور از شرکت دانش بنیان تروند زعفران قاین

وی ادامه داد: این همکاری‌ها در قالب انعقاد قرارداد، تفاهم‌نامه یا خرید خدمات و به شیوه‌های مختلف بین بنیاد علوی، شرکت‌ های دانش بنیان و دستگاه‌ های متولی ادامه خواهد داشت.

اشرفی تصریح کرد: برای فرآوری محصول زرشک از جنس تحقیق و توسعه ایده‌های شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهارکرد: از منابع داخلی بنیاد علوی، پارک علم و فناوری و… استان برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان استفاده و از آنها حمایت می‌کنیم.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: محصول زرشک بخشی از معیشت خانوار های استان را شامل می‌شود و معتقدیم اگر مسئله معیشت‌ مردم حل شود بسیاری از مشکلات نیز رفع خواهد شد.

وی یادآور شد: از آنجایی که بیشتر خدمات از جمله تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان ثبت شده، ارائه می‌شود لذا فعالان این حوزه باید نسبت به ثبت شرکت یا محصول و اختراع خود اقدام کنند، و درخواست داریم پارک علم و فناوری استان نیز نسبت به پیگیری و اخذ مجوزها جدی‌تر ورود کند.

اشرفی با تأکید بر اینکه در زمینه فرآوری و ارزش افزوده محصول زرشک هنوز خیلی عقب هستیم، افزود: باید تیم تحقیقاتی در فرآیند کار فرآوری فعال و از توان این تیم استفاده شود تا از کارهای پراکنده جلوگیری شده و به نتیجه مطلوب در این حوزه برسیم.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها