طراحی و ساخت ژنراتورهای زمینی بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اعلام طراحی و ساخت ژنراتورهای زمینی بارورسازی ابرها برای نخستین‌بار در کشور عنوان کرد: این ژنراتور آماده تولید انبوه در مقیاس صنعتی است.

به گزارش “پیام خاوران“، محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند موفق شدند برای نخستین‌بار در کشور ژنراتور‌های زمینی بارورسازی ابر‌ها را طراحی و تولید کنند.

هسته اولیه شرکت نوین تجهیز دانش‌فضا فجر سال ۱۳۹۷ به همت ابتکار مجید علی‌آبادی عضو هیئت علمی و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند و مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان و جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی با نام گروه تحقیقاتی «شهید مهاجر»  تشکیل شد.

اکنون این گروه تحقیقاتی دانشگاهی تنها شرکت دانش‌بنیان تخصصی در حوزه بارورسازی ابر‌ها در کشور بوده که سال‌های گذشته محصولات متعددی مانند پیروتکنیک‌های بارورسازی ابر‌های سرد و گرم، محفظه شبیه‌ساز ابر ایزوترمال و نانو مواد ویژه بارورسازی را به تولید انبوه رسانده است.

کارایی پیروتکنیک‌های تولیدی این شرکت دانش‌بنیان توسط رصدخانه مرکزی آب و هوای روسیه CAO مورد تأیید قرار گرفته و محصولات شرکت تاکنون به‌طور پیوسته در عملیات بارورسازی ابر‌ها در کشور به کار گرفته شده است.

علی‌آبادی درباره چگونگی راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان نوین تجهیز دانش‌فضا فجر و اقداماتی که منجر به طراحی اولیه ژنراتور‌های زمینی بارورسازی ابر‌ها شد، اظهار کرد: طراحی اولیه این ژنراتور‌ها توسط این شرکت مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و نخستین نمونه از این ژنراتور‌ها در سال ۱۴۰۱ به تولید رسید.

عبور از مراحل تست آزمایشگاهی و میدانی ژنراتور‌های زمینی بارورسازی ابر‌ها 

وی اضافه کرد: ژنراتور‌های زمینی بارورسازی ابر‌ها اکنون مراحل تست‌های آزمایشگاهی و میدانی را با موفقیت پشت سرگذاشته و آماده تولید انبوه در مقیاس صنعتی است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان نوین تجهیز دانش فضافجر در پاسخ به این پرسش که این ژنراتور‌ها در چه مکان‌هایی نصب می‌شوند و آیا از فرمولاسیون خاصی استفاده می‌کنید؟ تبیین کرد: در این نوع ژنراتور‌ها که روی ارتفاعات و مناطق کوهستانی نصب می‌شوند، از فرمولاسیون خاص مواد ویژه بارورسازی ابر‌ها به‌همراه گاز پروپان و محلول استون برای ایجاد هسته‌های باران‌زا استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید   ذهن زیبای ملکه ریاضی «مریم میرزاخانی»

علی‌آبادی تبیین کرد: این ژنراتور‌ها می‌توانند در هر دقیقه صد‌ها هزار میلیارد هسته باران‌ساز تولید کنند، این هسته‌ها توسط جریان‌های بالارونده در مناطق مستعد به درون ابر‌ها هدایت شده و موجب افزایش هسته‌های یخی و میعان در ابر می‌شوند که متعاقب آن موجب تسریع در شروع بارش‌ها و افزایش میزان بارندگی خواهند شد.

وی با برشمردن مزایای بارورسازی ابر‌ها توسط ژنراتور زمینی نسبت به عملیات بارورسازی هوایی توضیح داد: بارورسازی ابر‌ها توسط ژنراتور‌های زمینی در مقایسه با عملیات بارورسازی هوایی ابر‌ها دارای مزایایی همچون صرفه اقتصادی بالا و سهولت در بکارگیری و اجراست.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوین تجهیز دانش فضافجر تأکید کرد: ژنراتور‌های طراحی شده توسط این شرکت دانش‌بنیان دارای ویژگی‌های منحصربه فردی مانند مصرف کم مواد شیمیایی، کارایی بسیار بالا، امکان به‌کارگیری در شرایط سخت آب و هوایی، امکان کنترل از راه دور و مجهز به پنل خورشیدی برای تأمین انرژی مورد نیاز هستند.

علی‌آبادی تشریح کرد: این ژنراتور‌ها می‌توانند از راه دور فعال شده و قادر به ارسال داده‌های هواشناسی و عملیاتی به مرکز کنترل برای تصمیم‌گیری درباره اجرای عملیات باشند.

منبع: علم و فناوری

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها