گسل “نای‌بند” دلیل اصلی زمین لرزه‌های بشرویه

در حالی در دو هفته اخیر شاهد چندین زمین لرزه و دو زلزله بالای ۵ ریشتر در بشرویه هستیم که علت اصلی این زمین لرزه‌ها فعالیت گسل نای‌بند اعلام شده که بخشی از این گسل در خراسان جنوبی و شهرستان بشرویه است.

به گزارش “پیام خاوران” در یک چشم بر هم زدنی آوار بر روی سرت خراب می‌شود، مادر از فرزندش جدا و خانواده‌ای از هم می‌پاشد. یکی از رخدادهای طبیعی زلزله است، رخدادی که قابل پیش‌بینی نبوده و در یک لحظه ممکن است یک شهر و یا روستا را زیر و رو کند که این امر به شدت میزان زلزله و عمق آن بستگی دارد.

در حالی در آستانه سالروز زلزله سال ۸۸ در بم هستیم و استان خراسان جنوبی که خود یکی از استان‌های زلزله‌خیز در سطح کشور است و تاکنون زلزله‌های بزرگی را به خود دیده و در دو هفته اخیر شاهد زمین‌لرزه بیش از ۵ ریشتر در شهرستان بشرویه بودیم، اما از آن روز تاکنون شهرستان بشرویه و روستاهایش بارها لرزیده‌ و هراس به جان مردم این دیار افتاده است.

دیشب نیز زلزله‌ای با قدرت ۵٫۱ دهم ریشتر بشرویه را لرزاند و از همان دقایق اولیه تیم‌های امدادی اعم از بسیج، هلال احمر و سپاه به مرکز زمین لرزه اعزام شدند تا به مردم کمک کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از آمادگی و حضور نیروهای امدادی در محل زلزله دیشب خبر داد و افزود: مرکز زمین لرزه در بین دو روستای کرند و اصفاک بود که خوشبختانه گزارشی مبنی بر خسارت جانی اعلام نشده است.

کاووسی بیان کرد: تاکنون ۶۰ چادر در منطقه نصب شده و همچنین ۴۵ دستگاه گرمایشی در بین حادثه دیدگان توزیع شده است.

وی بیان کرد: در پی سالروز زلزله بم و با توجه به مانور تمرین و پناه‌گیری که تیم‌های امدادی از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند در منطقه حضور داشتند. این تمرین سبب شد تا به محض حادثه تیم‌های ما در نقاط زلزله حضور یابند و نسبت به اسکان حادثه‌دیدگان آمادگی لازم را داشته باشند.

بیشتر بخوانید   تولید 14 هزار تن کک در طبس

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: بعد از زمین لرزه شب گذشته ۳۹ روستا شامل ۱۶ روستا در بشرویه، ۲۳ روستا در طبس در محل وقوع زلزله مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی گفت: با توجه به اجرای تمرین پناهگیری و خروج ایمن برای مانور زلزله در محل روستای اصفاک بشرویه تیم‌های امدادی در نزدیکی محل حادثه حضور داشته که در ارزیابی‌های انجام شده تخریب سه منزل مسکونی و ترک خوردگی جزیی تعدادی از منازل مسکونی گزارش شده که خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر خسارات جانی اعلام نشده است.

استاد زمین شناسی دانشگاه بیرجند نیز در گفت‌گو با خبرنگار ما با توجه به زمین لرزه‌های اخیر در شهرستان بشرویه گفت: یکی از دلایلی که شاهد زمین لرزه‌های زیادی در چند وقت اخیر هستیم این است که کشور ما در منطقه‌ای واقع شده که گسل‌های فراوانی دارد.

خطیب با بیان اینکه در دو هفته اخیر در حالی شاهد وقوع دو زمین لرزه بالای ۵ ریشتری در شهرستان بشرویه بودیم که علت اصلی این زمین لرزه وجود گسل “نای‌بند” است، افزود: یکی از گسل‌های فعال ایران گسل “نای‌بند” است که بخش زیادی از آن در خراسان جنوبی واقع شده و رخداد زمین لرزه در این نقاط دور از انتظار نیست.

وی افزود: عدم پیوستگی زمین لرزه‌ها و پس‌لرزه‌ها از نظر مدل علمی این است که نشان می‌دهد با توجه به پس لرزه‌ها انرژی زمین به تدریج آزاد می‌شود و بعید است که زمین لرزه با شدت زیاد را شاهد باشیم.

استاد زمین‌شناسی دانشگاه بیرجند افزود: آنچه بررسی‌ها از دو زمین لرزه بالای ۵ ریشتر نشان می‌دهد این است که هر دو در یک سامانه فعال رخ داده و انتظار ما این است که انرژی اندوخته شده در حال تخلیه است و سازوکار دو زمین لرزه مشابه هم است.

بیشتر بخوانید   اجرای ۲۴ طرح عمرانی و زیربنایی دردانشگاه بیرجند

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها