خراسان جنوبی رتبه بیست و هشتم کشور را از نظر جمعیت دارد

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: نرخ رشد طبیعی استان ۱.۲ درصد است و خراسان جنوبی رتبه بیست و هشتم کشور را از نظر جمعیت دارد.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا مهرآور به مناسبت فرارسیدن هفته ثبت احوال اظهار داشت: سال ۱۳۹۵ در خراسان جنوبی یک هزار و ۲۲۵ واقعه طلاق ثبت شد که در سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۴۵۱ مورد رسید و در هفت ماه امسال نیز ۸۲۱ واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳٫۱ درصد افزایش دارد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: در ۴۹ درصد طلاق‌های ثبت شده در استان، عمر زندگی زوجین پنج سال و کمتر از آن بوده که این موضوع زنگ خطر جدی در این زمینه است.

وی گفت: ۸۰ درصد طلاق‌ها در مناطق شهری و ۲۰ درصد در مناطق روستایی ثبت شده‌اند و خراسان جنوبی رتبه ۲۷ کشور را در زمینه طلاق دارد.

مهرآور بیان کرد: در هفت ماه ابتدای امسال به ازای هر ۴٫۴ واقعه ازدواج، یک واقعه طلاق ثبت شده است.

ثبت سه هزار و ۶۲۱ واقعه ازدواج در استان

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در این مدت سه هزار و ۶۲۱ واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴٫۴ درصد کاهش یافته و ۶۹ درصد ازدواج‌ها در مناطق شهری و ۳۱ درصد آنها در مناطق روستایی ثبت شده‌اند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه هفتم کشور را در زمینه ثبت ازدواج دارد، افزود: بر اساس اطلاعات موجود جمعیت خراسان جنوبی ۸۲۷ هزار نفر یعنی حدود یک درصد جمعیت کشور است.

جمعیت استان روند کاهشی دارد

مهرآور تصریح کرد: نرخ رشد طبیعی استان ۱٫۲ درصد است و خراسان جنوبی رتبه بیست و هشتم کشور را از نظر جمعیت دارد.

وی با بیان اینکه اولین سرشماری در سال ۱۳۳۵ انجام شده است ادامه داد: بر اساس روند کنونی جمعیت استان، پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۵ جمعیت خراسان جنوبی به ۹۳۸ هزار نفر برسد که این موضوع نشانگر آن است که جمعیت استان روند کاهشی دارد.

مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۹ ماه ابتدای امسال ۱۱ هزار و ۳۹ واقعه ولادت در خراسان جنوبی ثبت شده که ۶۸ درصد شهری و ۳۲ درصد روستایی است، اظهار کرد: ۵۱ درصد متولدین نوزاد پسر و ۴۹ درصد نوزاد دختر بوده‌اند.

به گفته وی در این مدت به ازای هر هزار نفر در استان ۱۸٫۲ واقعه ولادت به ثبت شده که این رقم در کشور ۱۳٫۶ واقعه است.

بیشتر بخوانید   افزایش دو برابری تصادفات در ایام نوروز/ جاده‌های که شادی عید را به عزا تبدیل می‌کنند

مهرآور تصریح کرد: روند ثبت ولادت در سال جاری کاهشی بوده به طوری که ثبت تعداد واقعه ولادت در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۴ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۹۹٫۴ درصد ولادت‌ها در استان در مهلت قانونی ثبت شده‌اند افزود: فاطمه، فاطمه الزهرا، زینب، حلماء و زهرا بیشترین فراوانی نام در دختران و امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، علی و محمد بیشترین فراوانی نام در نوزادان پسر ثبت شده است.

شرایط تغییر نام و نام خانوادگی

وی در زمینه شرایط تغییر نام و نام خانوادگی گفت: مشکلی در تغییر نام مذهبی به نام مذهبی دیگر نداریم اما تغییر نام مذهبی به غیرمذهبی امکان پذیر نیست و تغییر فامیل هم در صورتی که نام خانوادگی درخواست شده بلامعارض باشد یعنی فامیلی درخواستی در شهرستان تاکنون به ثبت نرسیده، مشکلی در تغییر آن نداریم.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری سه هزار و ۲۸۶ واقعه فوت در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲٫۵ درصد کاهش یافته و ۹۹٫۵ درصد ثبت وقایع فوت هم در مهلت قانونی ثبت شده‌اند.

مهرآور ادامه داد: ۵۹۳ هزار نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که تاکنون ۵۸۵ هزار نفر یعنی ۹۸٫۶ درصد برای ثبت نام کارت هوشمند ملی اقدام کرده‌اند و ۱٫۴ درصد جمعیت استان هم هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

وی از وجود ۱۳ هزار کارت هوشمند آماده تحویل در دفاتر پیشخوان دولت خبر داد و از متقاضیان خواست نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی خود به نشانی اعلام شده از طریق پیامک دریافتی مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید   قدردانی از شرکت برق خراسان جنوبی به پاس گذر موفق در پیک تابستان

۵۹۳ هزار نفر در استان واجد شرایط برای تعویض شناسنامه هستند

وی گفت: ۵۹۳ هزار نفر در استان واجد شرایط برای تعویض شناسنامه هستند که برای ۷۰ درصد تعویض شناسنامه انجام شده و ۳۰ درصد دیگر برای تعویض شناسنامه خود اقدام نکرده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در زمینه صدور شناسنامه برای افراد فاقد شناسنامه یا مجهول‌الهویه‌ها اظهار کرد: این افراد اگر مستنداتی مبنی بر ایرانی بودن خود دارند برای دریافت شناسنامه باید به ادارات ثبت و احوال در شهرستان‌های استان مراجعه کنند.

مهرآور بیان کرد: بر اساس دستور وزیر کشور و سازمان ثبت و احوال کشور کار شناسایی این افراد در استان آغاز شده و برای آنان تشکیل پرونده می‌شود.

به گفته وی از طریق سامانه سهیم، سامانه قومیت‌های ایرانی ۹ خدمت به شکل الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود.

مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی افزود: با ارائه شماره ملی و با پیش ثبت نام در سامانه هدی، افراد می‌توانند اطلاعات خانوادگی خود را مشاهده و در صورت نیاز آنها را ویرایش کنند.

چگونگی ثبت محل سکونت

مهرآور افزود: بر اساس قانون اگر فردی ⁨محل سکونت ثبت شده‌ تغییر کند و با آدرس ثبت شده در سازمان ثبت و احوال مطابقت نداشته باشد باید در اسرع وقت آن را به اداره ثبت و احوال اطلاع دهد.

وی افزود: برای این تغییر نشانی نیاز نیست که افراد به ثبت و احوال مراجعه کنند بلکه باید با مراجعه به سایت سازمان ثبت و احوال و ورود به قسمت تغییر نشانی، آدرس جد ید محل سکونت خود را وارد کنند.

به گفته وی همه افراد می‌توانند به صورت رایگان نشانی جدید خود را در درگاه NCR.IR ثبت کنند.

بیشتر بخوانید   رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق فرهنگی است

مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی گفت: این درگاه از طریق مرورگر تلفن همراه نیز در دسترس افراد است و امکان تغییر نشانی از طریق درگاه مذکور به سادگی و با صرف چند دقیقه وقت امکان‌پذیر است تا نشانی جدید خود را ثبت کنند.

مهرآور تصریح کرد: همه خدمات دهندگان مکلف به استفاده از خدمت (سرویس) نشانی ثبت و احوال هستند.

به گفته وی آخرین نشانی افراد یعنی نشانی حال حاضری که افراد در آن سکونت دارند و در پایگاه ثبت احوال موجود است به عنوان نشانی افراد به خدمات دهندگان اعلام می‌شود.

مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی افزود: این امکان برای تسریع و تسهیل امور شهروندان بوده و توصیه می‌شود برای دریافت خدمات بهتر از دولت، شهروندان در زمان تعیین شده نسبت به تغییرات نشانی خود اقدام کنند.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها