حکایت سنگ هایی که نان می‌دهد

کارآفرینی که اشتغالزایی برای هزار نفر را در خراسان جنوبی با فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در برنامه دارد، گرماگرم دیدار و مذاکره با مسوولان استان زمینه اشتغال برخی افراد را در این صنعت فراهم کرده است.

به گزارش “پیام خاوران“، حسام الدین فرحانی که یک هفته ای است، پایش به خراسان جنوبی باز شده، همان ابتدا آنالیز و شناسایی ظرفیت ها و منابع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی این استان کویری را به ویژه در شهرستان های خوسف و بیرجند شروع کرد و حالا به استانداری آمده است.

ساعت ۱۲ و ۳۵ دقیقه یک روز کاری است و با تاخیر پنج دقیقه ای برای شرکت در جلسه پیگیری ایجاد خانه های خلاق و نوآوری استان در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی وارد استانداری خراسان جنوبی می شوم.

در ورودی استانداری خراسان جنوبی و اتاق انتظار، مردی حدود ۴۰ ساله و غیربومی با در دست داشتن کاسه ای مملو از سنگ های قیمتی توجه مرا به خود جلب می کند.

برای شرکت در جلسه به مسیرم ادامه می دهم اما مدام به اینکه این مرد کی هست؟ این سنگ های داخل ظرف پر آب در دستان او برای چیست؟ و کجا می خواهد تحویلشان دهد؟ فکر می کنم.

بعد از اتمام جلسه همین مرد در اتاق انتظار دفتر معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کاسه رنگین سنگ را در دست دارد و به حضار در این مکان سنگ تعارف می‌کند و می گوید شانس‌تان را بردارید؟ ثروت استان خودتان است!

من هم با مغتنم شمردن فرصت، سنگ شانسم را بر می‌دارم، بلافاصله خودم را خبرنگار معرفی می‌کنم و برای رسیدن به جواب سوالاتم وقت مصاحبه می‌خواهم.

او مصاحبه را می‌پذیرد و می گوید: کارآفرین هستم و حرفه ام گوهرتراشی یا تولید انواع لوازم و تزئینات و دکوری از مواد دور ریز به خصوص ضایعات سنگ های معدنی است، بهتر بگوییم درآوردن نان و اشتغال از دل سنگ است.

فرحانی خودش را دانشجوی دکترای کارآفرینی معرفی و اضافه می‌کند: من و همسرم همیشه به فکر راه هایی بودیم که بتوانیم ضایعات و محصولاتی را که مردم به آن توجه ندارند، کاربردی و وارد بازار مصرف کنیم.

او می گوید: از آنجایی که خراسان جنوبی در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ظرفیت بالایی دارد و عملا روی کمربند هرات قرار دارد به همین خاطر این استان را برای سرمایه گذاری و رسیدن به اهدافم انتخاب کردم.

این کارآفرین به دیدار چند روز گذشته خود با دادستان مرکز خراسان جنوبی اشاره و اضافه می کند: دادستان همزمان با فرد زندانی و ورشکسته هم دیدار داشت و پس از اینکه خودم را معرفی کردم، گفت اگر واقعا کارآفرین هستی برای این زندانی که به دلیل نداشتن توان تامین سوخت و دان در پرورش بلدرچین ورشکسته و در زندگی خود به بن بست رسیده، شغلی را ایجاد کن.

بیشتر بخوانید   اجرای کامل طرح کاداستر تا پایان امسال برای اراضی ملی و دولتی خراسان جنوبی

وی می گوید: بلافاصله پس از پیشنهاد دادستان، با این زندانی که اکنون یکی از دوستان صمیمی من است آشنا شدم و به واکاوی زندگی، قابلیت و استعداد او پرداختم. با توجه به آشنایی ابتدایی این زندانی با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، با همکاری همدیگر فعالیت روی سنگ های نیمه قیمتی را با دستگاه خودکار آغاز کردیم.

کاسه سنگ‌های قیمتی

فرحانی می افزاید: بعد از یک شبانه روز، فرآوری اولیه روی ۲۰۰ کیلوگرم سنگ نیمه قیمتی را به اتمام رساندیم و خودم سنگ های فرآوری شده را از او خریداری و دستمزدش را به مبلغ یک میلیون تومان واریز کردم که باور نمی کرد.

بعد از این توضیحات اولین چیزی که از سنگ های قیمتی در ذهنم تداعی شد این بود که این سنگ ها تبدیل به نگین زیورآلات می شود و همین سوال را می پرسم که وی پاسخ می دهد: نگین تراشی محکوم به شکست است و اگر می خواهیم وارد بازار جهانی شویم باید نگین تراشی را با دستگاه های خودکار انجام دهیم.

فرحانی می گوید: این دستگاه ها خیلی گران است و در ایران وجود ندارد، تا زمانی که نگین تراشی را با دست انجام دهیم بازار دنیا جز عراق، پاکستان و افغانستان از ما خریداری نخواهد کرد به همین دلیل نظر ما در زمینه سنگ های نیمه قیمتی تولید اکسسوار است یعنی تولید لوازمی که در تزئینات و دکور استفاده می شود، راحت تر تولید شده و بازارسازی خوبی هم دارد.

به گفته وی این تولیدات در بازارهای خارجی از جمله کشورهای ارمنستان، لهستان، گرجستان و برخی کشورهای اروپایی هم مشتری دارد.

این کارآفرین با اشاره به موفقیت اقدامات کارآفرینی و اشتغال زا بر سنگ ها در تهران، اصفهان، کردستان و یزد می گوید: برنامه ما این است که کار روی سنگ را براساس ظرفیت هر استان دنبال کنیم که در این خصوص آموزش های لازم را ارائه می دهیم و معرفی بازار فروش تولیدات صنعتگران را نیز برعهده داریم.

وی می افزاید: اکنون افراد آموزش دیده در استان های مذکور تولیدات مختلف از ضایعات سنگ های معدنی از پادری، زیر قابلمه ای و تابلوهای موزیکال را تولید می کنند و محصولات را برای آنان به فروش می رسانیم.

فرحانی می گوید: هدف ما این است که در خراسان جنوبی هم مشابه این طرح ها را با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی توسط جوانان استان اجرا کنیم و در صورت داشتن تولید، بازار فروش را نیز با همراهی آنان معرفی کنیم، در این خصوص دستگاه ها و کارگاه همچنین فروشگاه مورد نیاز برای فروش محصولات تولیدی را در مرکز داریم و برای شروع، تولیدات صنعتگران استان با برند ویژه در نمایشگاه های خودمان در تهران به فروش خواهد رسید و هزینه تولید به کارآفرینان و صنعتگران پرداخت خواهد شد.

بیشتر بخوانید   ۴۲ درصد جمعیت هدف خراسان جنوبی غربالگری سلامت شدند

وی این نکته را یادآور می شود که در زمینه فروش کارهای هنری، صنعتگران مشکلی نداریم و اکثر تولیدات صنعتگران سایر استان ها را به فروش می رسانیم، با توجه به اینکه تولیدات صنعتگران در سایر استان ها با ضایعات سنگ ساختمانی بوده و خوب به فروش رسیده، زمانی که اساس کار ما در استان بر سنگ های نیمه قیمتی باشد، در زمینه فروش چالش یا مشکلی نخواهیم داشت.

این صنعتگر می گوید: با همراهی یکی از دوستان سرمایه گذاری اولیه ۲۰۰ میلیارد تومانی در استان خراسان جنوبی را در برنامه کاری داریم، در مرحله اول، هدف گذاری ما این است که در خراسان جنوبی آموزش های لازم را به افراد آسیب پذیر، سرپرست خانوار و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ارائه و آنها را وارد بازار کار کنیم و هدف گذاری ما اشتغال برای هزار نفر در استان در صورت حمایت مسئولان است.

دیدار با معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی

او در عین حال می گوید: انتظار ما از مسئولان استان این است که ابتدا طرح مورد واکاوی قرار گیرد و در صورتی که واقعا به نفع استان و جوانان منطقه است، حمایت لازم با صدور مجوزهای آنی را از ما داشته باشند تا فردا محکوم به چپاول ثروت مردم خراسان جنوبی نشویم!

از این کارآفرین می پرسم هدفتان در خراسان جنوبی فقط جمع آوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است؟ و او پاسخ می دهد: تلاش ما این است که فرآوری روی سنگ های قیمتی را در راستای اشتغال و ارزش افزوده برای جوانان در این منطقه انجام دهیم اما برای برخی طرح ها که نیازمند کارهای هنری است مجبوریم به سایر استان ها که تجهیزات مورد نیاز را داریم ارسال کنیم.

وی می گوید: در استان خراسان جنوبی ابتدا برای اجرای طرحمان به افرادی برای جمع آوری سنگ، فرآوری اولیه و سپس افراد متخصص که کار فرآوری فاینال را انجام دهند، نیاز داریم و در صورت وجود نیروی انسانی ماهر هدف ما این است که چرخه فرآوری سنگ های نیمه قیمتی را در استان تکمیل کنیم لذا خروج سنگ به صورت خام را نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید   سایت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند؛ تنها سایت استاندارد شرق کشور  

فرحانی می افزاید: همچنین کار هنری فاخر روی سنگ را در موزه استکبارستیزی طبس در برنامه دارم و هدفم این است که ۸۰ جنگ آخری را که آمریکا در دنیا راه اندازی کرده با تکنیک موزیکال در کف این موزه به تصویر بکشم، مانند تصاویری که در برخی کلیساهای کشورهای غربی به نمایش درآمده، هدفم این است که به گردشگران کشورهای اروپایی به خصوص آمریکا بیان کنم که دولت های شما به دنبال جنگ و خونریزی بوده اند.

وی برای تشریح فعالیت هایش همچنین لزوم حمایت مسئولان در زمینه صدور مجوزها به دیدار معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی می رود که حضور خبرنگار در این دیدار مورد استقبال معاون استاندار و کارآفرین قرار می گیرد.

فرحانی در این نشست می‌گوید: اولویت ما اشتغال برای افراد آسیب پذیر استان است و دوست سرمایه گذارم قبلا برای سرمایه گذاری در زمینه سنگ به اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی مراجعه کرده و برنامه ارائه داده که قرار شد از استان تماس بگیرند اما تاکنون از این برنامه استقبالی نشده است.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم با خوش رویی از این کارآفرین استقبال می کند و بعد از شنیدن صحبت هایش به مزاح می گوید: من همکار شما می شوم، از کارمندی و معاون استانداری که سودش بهتر است.

جواد اشرفی سپس از او می خواهد که با دوست سرمایه گذار خود تماس بگیرد که در این تماس تلفنی معاون استاندار از این سرمایه گذار دعوت کرد به استان خراسان جنوبی سفر کند تا حمایت لازم صورت گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی از سرمایه گذار آن سوی خط می پرسد که از استان چه انتظاری دارید؟ و او پاسخ می دهد در اولین فرصت به خراسان جنوبی سفر و برنامه ام را تشریح خواهم کرد، هر برنامه پیشنهادی استان در زمینه کار روی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را با حجم سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان با همکاری دوستم دنبال خواهم کرد.

این کارآفرین انتظار صدور مجوز سریع برای فعالیت قانونی در استان را دارد که اشرفی در پاسخ می گوید: شما را به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، فرمانداری خوسف و فرمانداری بیرجند معرفی می کنم که همراهی لازم را داشته باشند همچنین شماره تلفنم را در اختیارتان قرار می دهم تا در صورت برخورد با مشکلی احتمالی با من تماس بگیرید.

منبع: دنیای معدن

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها