مدارس مهارتی راه‌اندازی شود/ رشته‌های مهندسی آب و مهندسی معدن در خراسان جنوبی ایجاد شود

پدر علم لیزر ایران راه‌اندازی مدارس مهارتی را بسیار مهم دانست و گفت: در خراسان جنوبی باید در حوزه مهندسی آب و مهندسی معدن موضوعات و رشته‌های دانشگاهی ایجاد شود. 

به گزارش “پیام خاوران“، فرماندار سربیشه، مشاور استاندار در امور روحانیت، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سربیشه، شهردار و شورای اسلامی شهر سربیشه، مسئول دفتر نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از معتمدین شهرستان سربیشه ظهر امروز با جمشید صباغ زاده پدر علم لیزر ایران دیدار کردند.

امروز دانشگاه‌های دنیا از رشته محور به موضوع محور روی آورده‌اند 

جمشید صباغ زاده، پدر علم لیزر ایران در این دیدار به بیان برخی موضوعات فیزیکی و شگفتی‌های خلقت پرداخت و افزود: چشم چهار محدودیت دارد که از جمله آن می‌توان به دو بعدی دیدن تصاویر، مجازی بودن آن‌ها، تصویر معکوس و عدم وجود پیوستگی اشاره کرد.

وی نور را پدیده‌ای اسرارآمیز در هستی معرفی کرد و افزود: نور، مرز خلقت است. ما در جایی حبس شده‌ایم که نور اطراف آن را فراگرفته است. سی هزار سال تا مرکز کهکشان راه است؛ یعنی اگر یک انسان ۲۰ هزار سال پیش در بیابان آتشی روشن کرده باشد، نور حاصل از آن آتش هنوز از کهکشان خارج نشده است.

پدر علم لیزر ایران تصریح کرد: واحد علوم و تحقیقات بنیان گذار رشته‌های مدیریت شهری، مهندسی هسته‌ای، مطالعات حقوق زن در اسلام و غیره بوده است.در این مسیر دانشکده‌های موضوعی متعددی نظیر دانشکده آب، نفت، راه‌اندازی شده است.

صباغ‌زاده همچنین راه‌اندازی مدارس مهارتی را بسیار مهم دانست و گفت: در خراسان جنوبی باید در حوزه مهندسی آب و مهندسی معدن موضوعات و رشته‌های دانشگاهی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های دنیا از رشته محور و گرایش محور به موضوع محور روی آروده‌اند، افزود: تقسیم بندی جامعه به سمت موضوع رفته و به رشته توجه نمی‌کند.

بیشتر بخوانید   سومین محموله کمک رسانی هلال احمر خراسان جنوبی ارسال شد

تجلیل از مفاخر در الگوگیری نسل جوان جامعه موثر است

محمدرضا لکزایی فرماندار سربیشه نیز در این دیدار ۲ ساعته به نکوداشت روز شهرستان سربیشه اشاره کرد و گفت: برای مردم ولایتمدار سربیشه افتخار بزرگی است که روزشان با نام شهدا شده و در تقویم و تاریخ منطقه ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: روزهای متفاوتی در سال‌های گذشته برای نامگذاری روز سربیشه پیشنهاد شد اما در نهایت ۲۶ دی ماه با تایید شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید.

فرماندار سربیشه اظهار داشت: ۱۹ دی سال ۱۳۶۵ مردمان سربیشه حماسه آفریدند و ۲۰ شهید را تقدیم نظام و انقلاب کردند.

لکزایی تصریح کرد: این شهدا ۲۶ دی همان سال با حضور باشکوه مردم تشییع شدند و این روز در تاریخ این دیار به ثبت رسید.

وی به داشتن پدران علم در شهرستان سربیشه اشاره کرد و گفت: با توجه به این امر مهم تجلیل از مفاخر شهرستان یکی از برنامه‌های مهم مراسم روز شهرستان سربیشه است.

فرماندار سربیشه با بیان اینکه تجلیل از مفاخر در الگوگیری نسل جوان جامعه موثر است افزود: ایران اسلامی مهد پرورش مفاخر و شخصیت‌های برجسته دینی و علمی و فرهنگی است.

لکزایی به هدف از برگزاری نکوداشت روز شهرستان سربیشه اشاره کرد و گفت: برگزاری یادواره شهدا در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین تجلیل از مفاخر علمی و معرفی پتانسیل‌ ها و ظرفیت شهرستان در این روز انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: مسئولان فرهنگی در شناساندن مفاخر علمی مانند ۳ پدر علم این شهرستان، می‌توانند الگوی خوبی برای عموم مردم به ویژه جوانان و ره‌پویان طریق ولایت و امامت باشند.

بیشتر بخوانید   کشف ۲۰ میلیارد ریال کالای اساسی احتکار شده در خراسان جنوبی

فرماندار سربیشه ادامه داد: شناساندن شخصیتی مانند دکتر صباغ زاده، پروفسور بلالی مود و دکتر معتمدنژاد به جوانان می‌تواند الگو و سرمشق بسیار خوبی باشد که باید همه در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

لکزایی، تکریم بزرگان علم و ادب را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: باید در طول حیات بزرگان فرهنگ، این الگوهای فرهنگی و علمی را بزرگ بداریم و قدردان‌شان باشیم.

مفاخر علمی به عنوان سرمایه‌های اجتماع ما هستند 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی مشاور استاندار در امور روحانیت در این دیدار افزود: علما، بزرگان و دانشمندان به عنوان سرمایه‌های اجتماع ما هستند و تجلیل و شناساندن آنها به خصوص به نسل جوان از وظایف اصلی ما است.

وی ادامه داد: با شناخت کامل مردم از بزرگان و مفاخر علمی، همان طور که آثار آنها در اقشار صاحب‌نظر تأثیر می‌گذارد این اثرگذاری شامل حال عموم جامعه نیز می‌شود.

مشاور استاندار در امور روحانیت به تعیین ۲۶ دی ماه به عنوان روز سربیشه اشاره کرد و گفت: از مجموع شهدای عملیات کربلای ۵،  تعداد ۲۰ شهید از شهرستان سربیشه در این عملیات حضور داشتند و به شهادت رسیدند.

محمدی با اشاره به اینکه شهدای این عملیات به جهت شرایط خاصی که رقم خورده بود، در یک بازه زمانی ۵-۶ ماهه به شهرستان منتقل و تدفین شدند افزود: بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی، ۲۶ دی ماه که تدفین این شهدا به اتمام رسیده، به عنوان روز سربیشه تعیین شده است.

وی با تأکید بر ویژگی تدین و مسئولیت پذیری مردم خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از خراسان‌ جنوبی تا منطقه غرب و جنوب کشور که درگیر جنگ و زیر باران توپ و خمپاره بودند، فاصله بسیار زیادی است اما مردم ما اگر چه شرایط امنی داشتند، احساس مسئولیت کردند و از دورترین نقطه تا منطقه عملیاتی عزیمت نمودند تا در دفاع از میهن سهیم باشند.

بیشتر بخوانید   تب و تاب بالای مسکن در خراسان جنوبی/ ثبت نام مجدد برای مسکن ملی نداریم

مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور روحانیت با اشاره به وجود مفاخر و هنرمندان زیادی در سطح شهرستان سربیشه ابراز داشت: رشادت‌های شهدا و دعای خیر آنها است که ما امروز شاهد رشد و توسعه همه جانبه کشور هستیم و تجلیل از مفاخر نباید فراموش شود.
در این دیدار شیخ زاده شهردار سربیشه از احداث پارکی به نام مفاخر علمی خبر داد و گفت: در راستای معرفی مفاخر علمی و بزرگان شهر اقدامات خوبی در سطح شهر باید انجام گیرد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها