فوت ۹ نفر بر اثر گاز مونوکسید کربن در خراسان جنوبی

معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: امسال از ابتدای فصل سرما تاکنون ۵۵ نفر در خراسان جنوبی به دلیل انتشار گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شدند که از این تعداد ۹ نفر فوت کردند.

به گزارش ” پیام خاوران “ علیرضا عباسی  اظهار داشت: در ۴۸ ساعت گذشته ۲ نفر مرد و زن ۲۶ و ۳۲ ساله در شهرستان قاینات به خاطر استفاده از بخاری بدون دودکش در منزل جان باختند.

وی افزود: همچنین روز گذشته مرگ مشکوک خانم ۴۰ ساله در شهرستان قاینات گزارش شد که مسمومیت بر اثر گاز مونوکسید کربن ثابت نشده است.

معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره نگرانی‌هایی برای افت فشار گاز و انتشار آن در فضا گفت: اگر بخاری استاندارد باشد و گاز قطع شود بعد از وصل مجدد امکان انتشار گاز نیست اما شهروندان در استفاده از وسایل گازسوز باید همواره رنگ شعله را چک کنند که آبی بسوزد.

وی با بیان اینکه هرگونه نقص در سوخت‌رسانی وسیله گازسوز موجب بروز مسمومیت می‌شود ادامه داد: سرد بودن لوله بخاری نشان از انتشار گاز خطرناک در محیط دارد که باید افراد بلافاصله نسبت به ایجاد تهویه و خاموش کردن وسیله اقدام کنند.

عباسی گفت: همچنین کلاهک دودکش وسیله گرمایشی باید استاندارد باشد و هر چند وقت یکبار بازدید شود.

وی افزود: علایم مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن شامل سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و خواب‌آلودگی است و اگر فردی دچار چنین علایمی شود باید بسرعت به اورژانس اطلاع داده چون اگر این علایم ادامه پیدا کند سبب کاهش هوشیاری و در نهایت مرگ آن فرد خواهد شد.

معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: فرد مسموم باید بلافاصله از فضا خارج شود، او را در حالت پهلو قرار داد و شرایط را برای تنفس هوای آزاد فراهم کرد.

بیشتر بخوانید   مراسم نورافشانی و بانگ "یا مهدی ادرکنی" در سراسر استان خراسان جنوبی اجرا می‌شود

منبع : ایرنا

انتهای پیام*/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها