تجارت شرق کشور در جاده‌ای روستایی

۱۲۴‌ کیلومتر‌‌ محور سربیشه به ماهیرود در واقع جاده‌ای روستایی است که ظاهرا مسیر تجارت شرق کشور است که برای دوبانده‌سازی ۹۱ کیلومتر آن یک هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش “پیام خاوران”، موضوع زیر ساخت‌های حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از جمله بحث های مهمی است که هنوز که هنوز است خطری برای جان مسافران است و اما ۱۲۴ کیلومتر محور سربیشه به ماهیرود که محوری مهم و ترانزیتی اما روستایی و خطر آفرین است.

با این وجود این محور روزانه پذیرای صدها خودروهای سبک و سنگینی است که این مسیر ترانزیتی را به واسطه حرفه و شغل مورد نظر خود، محل سکونت یا جابجایی کالا باید طی کنند اما عرض جاده به حدی کم است که هنگام عبور تریلر‌ها باید خیلی احتیاط کنید تا این جاده کم عرض حادثه ساز نشود.

جاده سربیشه- درح – مرز به عنوان مهمترین و محوری‌ترین گذر مرزی شرق کشور و یک جاده بین المللی و روزانه معبر تردد بیش از ۸۰۰ دستگاه خودروی ترانزیتی است اما این محور مهم اقتصادی که یکی از مهمترین معابر رسمی در محدوده خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان است و نقش بسیار مهمی هم در توسعه اقتصادی منطقه دارد مشخصات راه اصلی و ترانزیتی را ندارد و بیشتر شبیه یک راه روستایی است که به دلیل نواقص زیاد سوانح متعدد رانندگی در آن اتفاق می‌افتد.

یکی از رانندگانی که در این مسیر تردد می‌کند با بیان اینکه مسئولان فکری برای این محور نمی‌کنند، گفت: این محور باید دو بانده یا تعریض شود به ویژه از روستای تاجمیر به بعد، جاده کم عرض و رفت و آمد تریلی زیاد است و دو کامیون به راحتی نمی تواند از کنار هم عبور کند.

وی با اشاره به ترانزیتی بودن جاده و وقوع حوادث زیاد، افزود: وضعیت آسفالت این مسیر نیز مناسب نیست و ناهمواری‌های بسیاری دارد که با این حجم از تردد وسایل نقلیه، مسئولان باید فکری اساسی برای این محور بکنند.

این راننده اظهارکرد: این محور در برخی نقاط به جاده روستایی شبیه است و جوابگوی تریلی‌های در حال تردد نیست و کار را برای رانندگان بسیار سخت می‌کند.

وی عنوان کرد: تردد در این جاده زیاد است چون این محور تنها راه ارتباطی به گمرک رسمی استان در مرز است بنابراین روزانه شاهد تردد تعداد قابل توجهی از خودروهای ترانزیتی هستیم از سوی دیگر استقرار روستاهای متعدد در امتداد جاده، سبب افزایش تردد خودروهای سواری نیز شده است.

بیشتر بخوانید   310 کیلومتر از راه‌های استان خراسان جنوبی خط کشی شده است

راننده دیگری با بیان اینکه محور، مشخصات جاده اصلی و ترانزیتی را ندارد، افزود: در گذشته تردد در این مسیر زیاد نبود اما اکنون رفت و آمد جاده‌ای به ویژه خودروهای ترانزیتی بیشتر شده اما از افزایش امکانات و ارتقای زیرساخت‌ها خبری نیست.

به گفته وی مسیر عبوری از روستای ماهیرود با آغاز بارندگی و سیلاب تا مرز قطع می‌شود تا جایی که این موضوع کار را به عبور از مسیرهای سخت می‌کشاند.

سهم ماهیرود از صادرات

این شرایط در حالی است که پایانه مرزی ماهیرود که سهم بزرگی در صادرات کالا به کشور افغانستان را به خود اختصاص داده است در فاصله ۱۷۵ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و فاصله ۱۲۰ کیلومتری با شهر فراه نزدیک‌ترین شهر مرزی در غرب افغانستان قرار دارد و افغانستان چهارمین مقصد صادرات کشورمان است و اهمیت اقتصادی صادرات در شرایط فعلی اولویت رسیدگی به محور سربیشه ماهیرود را دو چندان می‌کند.

بسیاری از شهروندانی که از این مسیر تردد می کنند از وضعیت جاده سربیشه به مرز ماهیرود گلایه دارند طوری که یکی از آنان به خبرنگار خاورستان گفت: با این که سال هاست درخواست دوبانده سازی جاده پرتردد داده شده اما هنوز تکمیل نشده است و همین موضوع سبب شده که بارها شاهد حوادث جبران ناپذیری در این مسیر بودیم.

پیشرفت کند جاده سازی

مدیر عامل اتحادیه مرزنشینان درح تاکید کرد: مسئولان قول دادند که وضعیت جاده ارتقاء یابد اما روند پیشرفت پروژه کند است امکان ندارد در مسیر حداقل هفته ای تصادف نداشته باشیم.

به گفته وی این جاده روستایی الان تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده و کشش این همه خودرو را ندارد دولت اقدامات خوبی انجام داده تعیین تکلیف شده و پیمانکاران تعیین تکلیف شده اما مطالبات پیمانکاران به کندی پرداخت می شود که در روند اجرای پروژه نیز تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید   اعضای ستاد انتخابات شهرستان بیرجند منصوب شدند

مدیر عامل اتحادیه مرزنشینان درح تاکید کرد: متاسفانه در سال ۹۰ که این سایت توسط بخش خصوصی و دولت ایجاد می کردند پیش بینی یک جاده را هم باید می داشتند که این کار نشده است و الان هم با روند لاک پشتی با اعتبار قطره چکانی انجام می شود.
بخشی از درآمدها صرف زیرساخت ها شود.

حیدری تاکید کرد: در شرایط فعلی با توجه به درآمدهای موجود باید یک برنامه ریزی صورت پذیرد یک مقداری از اعتبارت خود این سایت برای جاده سازی در نظر گرفته شود بر اساس اطلاعاتی که دارم در سایر استان های مرزی درصدی از اعتبارات مرز به حساب استانداری استان می رود و استانداری می تواند در سایت مرزی زیرساخت ایجاد کند اما در خراسان جنوبی باید ریال به ریال درآمد به خزانه واریز و منتظر باشد که دولت هم بعد از این که دهها اتفاق بیفتد بعد یک مقداری اعتبار به استان بدهد.

وی تصریح کرد: باید یک کار کارشناسی صورت پذیرد که این درآمدها در بخش درح که هزینه های این درآمدها را پرداخت می کند برای زیرساخت های آن هزینه شود.
وی ادامه داد:مشکلات زیرساختی زیاد است با توجه به محرومیت منطقه از نماینده های مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند که مانند استان های دیگر درصدی از درآمدهای این سایت را جذب کنند و در زمینه زیرساخت به خصوص جاده این مسیر هزینه کنند.

اسدالله جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما از صادرات ۴۰۳ هزار و ۴۴ تن تن کالا از پایانه مرزی ماهیرود در نه ماهه سال جاری خبر داد که این میزان نسبت به سال گذشته دو هزار و ۳۴۸ درصد رشد دارد.

وی میزان ترانزیت نه ماهه امسال از پایانه مرز ماهیردود را ۸۲ هزار و۶۹۸ هزار تن کالا بیان کرد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید   کشف انبار احتکار لاستیک در شهرستان بیرجند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: کالاهای صادراتی شال مشتقات نفتی، گاز، سیمان، کالاهای ترانزیتی شامل داروهای گیاهی، روغن خوراکی، شکرو قطعات اتومبیل است.

جلال‌زاده بیان کرد: در هشت ماهه نخست سال جاری ۳۵ هزار و ۸۳۰ مسافر در این پایانه جابه‌جا شدند که ۱۰۰ درصد تبعه افغان بودند.

وی از افزایش ۳۶۹ درصدی جابجایی مسافر از این پایانه خبر داد و گفت: همچنین در هشت ماهه سال جاری ۴۵۲ هزار و ۹۰۱ تن کالا اعم از صادرات، واردات و ترانزیت با نه هزار و ۷۵۳ دستگاه کامیون از پایانه‌های مرزی ماهیرود انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: از این میزان جابجایی کالا، ۳۸۳ هزار و ۶۳۶ تن کالا صادرات و ۶۹ هزار و ۲۶۵ تن کالا، ترانزیت ورودی و خروجی به کشور افغانستان صادرشده است.

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما اظهارکرد: طول کل محور سربیشه تا ماهیرود ۱۲۴ کیلومتر است که زمان تکمیل این محور براساس موافقتنامه سال ۱۴۰۴ است.

۳۳ کیلومترزیر بار عبور رفته است

وی با بیان اینکه پروژه دوبانده سازی این محور از سال ۹۵ آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ۳۳ کیلومتر از این محور زیر بار عبور رفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۰ درصد است.

نیاز یک هزار میلیاردی برای تکمیل پروژه

داعی میزان اعتبارهزینه شده برای این پروژه را ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۹۱ کیلومتر از این محور باقی مانده است که اعتبار مورد نیاز آن یک هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: برای جذب اعتبار از اعتبارات سفر ریاست جمهوری بهره گرفته شده است؛ قیر از محل قانون بودجه و دیگر ظرفیتهای قانون از جمله ماده ۵۶ بهره گرفته شده است.

منبع: خاورستان

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها