خراسان جنوبی سفیدپوش شد

مردم کویرنشین خراسان جنوبی که سال‌ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند صبح امروز با دیدن رخت سپید برف بر تن طبیعت سجده شکر به جای آوردند.

به گزارش “پیام خاوران“، امروز در حالی در بیشتر  نقاط استان خراسان جنوبی برف همه جا را سپیدپوش کرده بود که سال‌ها است مردم این دیار در انتظار چنین روزی هستند.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه خوشبختانه شب گذشته و صبح امروز بسیاری از شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله شهر بیرجند شاهد بارش باران و برف بوده است، اظهار داشت: ایستگاه فرودگاه بیرجند ۱۰ میلی‌متر باران و چهار سانتی‌متر برف، ایستگاه جنوب بیرجند ۱۴ میلی‌متر باران و پنج سانتی‌متر برف را ثبت کرده و بیشترین بارندگی در ۲۴ ساعت گذشته مربوط به ایستگاه ابراهیمی شهرستان نهبندان با ۲۲ میلی‌متر بارندگی بوده است.

وی با اشاره به اینکه روستای درمیان ۱۲ سانتی‌متر برف را ثبت کرده است، افزود: خوشبختانه قهستان، خلف و گزیک نیز حدود پنج سانتی‌متر برف داشته و موجب خوشحالی شهروندان و به ویژه کشاورزان شده و همچنین سه قلعه یک میلی‌متر، سرایان کمتر از یک میلی‌متر، ایستگاه حسین آباد نهبندان ۱۵ میلی‌متر باران داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه در ساعات آتی و تا بعد از ظهر امروز چهارشنبه در خراسان جنوبی شرایط ناپایدار جوی را خواهیم داشت، بیان‌کرد: این ناپایداری و بارندگی‌ها بیشتر مربوط به نهبندان، سربیشه، بیرجند، جنوب قاین و زیرکوه خواهد بود.

خندان‌رو با اشاره به اینکه بارندگی‌ها در فردا به صورت پراکنده خواهد بود گفت: از این جهت باید مراقبت‌های لازم را داشته باشیم چرا که  به واسطه برف و یخ زدگی جاده‌ها لغزندگی معابر و جاده‌ها، اختلال در رفت و آمد جاده‌ای و هوایی، مه گرفتگی در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها و کاهش دید افقی را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید   فروش 10 میلیارد ریالی محصولات صنایع‌دستی خراسان جنوبی در بازارچه‌های نوروزی

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه هفته سردی را پیش رو داریم گفت: بیشترین کاهش دما مربوط به دوشنبه هفته آینده خواهد بود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: محورهای شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، بیرجند، خوسف، درمیان، زیرکوه و قاینات به علت بارش برف و محورهای غرب استان از جمله فردوس و طبس به دلیل بارش باران لغزنده است و تردد در آنها باید با احتیاط انجام شود.

سرهنگ رضایی اظهار داشت: خوشبختانه تصادف مهمی از شب گذشته تاکنون در محورهای استان نداشته‌ایم و درخواست ما از رانندگان این است که در شرایط نامساعد جوی با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از سفرهای غیرضروری در این شرایط جوی پرهیز کنند و در صورت الزام به رانندگی در محورهای بارانی و برفی استفاده از تجهیزات زمستانی و رعایت سرعت و فاصله مطمئنه از خودروهای جلویی مورد تاکید است گفت:  بارش برف در محورهای نهبندان به بیرجند، اسدیه به بیرجند حوالی گردنه سرچاه و بیرجند به قاین در گردنه سمن شاهی رخ داده و محورهای استان لغزنده بوده و توجه رانندگان را می‌طلبد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: از رانندگان خواستاریم در مسیر جاده‌ها با احتیاط و سرعت مطمئنه حرکت کنند و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند

وی بر رعایت فاصله طولی مناسب با وسایل نقلیه جلویی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی که از ضروریات رانندگی در فصل زمستان است تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ما گفت: قطع گاز جایگاه‌های سی. ان. جی، قطع گاز صنایع و اصناف، استفاده از سوخت جایگزین در مراکز درمانی، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها، تعطیلی ادارات، غیرحضوری شدن مدارس، لغو امتحانات و تعطیلی آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، کاهش ساعات کاری اصناف در راستای مدیریت مصرف انرژی بوده است.

بیشتر بخوانید   22 هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در خراسان جنوبی بازدید فنی شد

عباس‌زاده ادامه داد: برای تامین گاز روستاهای مناطق مرزی خراسان جنوبی سه هزار کیلومتر خط انتقال گاز اجرایی شده و در یک سال گذشته ۴۰۰ روستای جدید با هزینه‌های بالا گازرسانی شده است.

وی با بیان اینکه سرما تا ۱۰ بهمن ماه تداوم دارد گفت: باید صرفه‌جویی همچنان در دستور کار باشد تا در تامین گاز خانگی دچار مشکل نشویم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت :در حال حاضر برخی از راه‌های روستایی خراسان جنوبی بسته است ولی راه‌های اصلی و شریانی استان باز و تردد در آن جریان دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های امدادی از هلال احمر، راهداری و شهرداری آماده هستند بیان کرد: شهرداری بیرجند با ۱۲ کامیون مشغول نمک پاشی و شن ریزی بوده و شش برف روب آن نیز مشغول فعالیت است.

آخوندی در زمینه گلایه برخی از شهروندان در زمینه قطعی برق و آب بعد از بارش برف گفت: برف به روی شاخه‌های درخت‌های کاج انباشته شده و شاخه درختان هم بر روی سیم و کابل‌های برق افتاده و اختلالاتی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه اینکه مشکل موقتی است و به‌زودی رفع خواهد شد، ادامه داد: با این وجود شهروندان می‌توانند مشکل قطعی برق را به ۱۲۱ سامانه فوریت‌های برق اطلاع دهد تا موضوع پیگیری شود.

آخوندی گفت: در زمینه قطعی آب بارها به شهروندان هشدار داده شده که کنتورهای خود را عایق کرده و بپوشانند تا دچار یخ‌زدگی نشود و حتماً برف‌روبی جلوی منازل خود را داشته باشند چرا که در غیر این صورت به واسطه یخ زدگی و لغزندگی معابر در رفت و آمد دچار مشکل خواهند شد.

بیشتر بخوانید   طرح جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - 9 آذر 99

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بارش برف و باران امروز و فردا در خراسان جنوبی خواهد بود، یادآور شد: در روزهای ابتدایی هفته آینده شاهد کاهش شدید دمای هوا خواهیم بود که استمرار همراهی در مدیریت مصرف انرژی را می‌طلبد.

وی گفت: طبق پیگیری‌هایی که داشته‌‌ایم پروازها در فرودگاه بیرجند بدون مشکل انجام می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها