مشکلات کوره داران خراسان جنوبی بررسی شد

مشکلات کوره داران خراسان جنوبی با طرح در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح و راهکارهای پیشنهادی برای حل آنها ارائه شد.

به گزارش “پیام خاوران”، با روی کار آمدن دولت سیزدهم کار گروه‌های مختلفی در استان‌ها برای رفع مشکلات موجود تشکیل شد که یکی از این کار گروه‌ها، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است که در هر جلسه آن با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، مدیران کل مربوط، مدیران بانک‌ها و تعدادی از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه گذاران در نقاط مختلف استان، مشکلات این واحدها مطرح، بررسی و راهکارهای پیشنهادی با همکاری و تعامل مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی پیشنهاد می‌شود.

چندی پیش نامه‌ای از سوی انجمن و اتحادیه صنفی کارفرمایی تولید کنندگان آجر استان با ۱۲ درخواست به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ارسال شد.

در بخشی از این نامه آمده است با توجه به نقش این واحدهای صنعتی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای تأمین آجر مورد نیاز و همکاری با انبوه سازان و سازندگان مسکن استان، خواسته‌ها و مطالبات خود را برای تصمیم در این زمینه و گره گشایی از این صنعت مهم در کارگروه تسهیل و رفع موانع موجود اعلام می‌کنیم.

جلسه این کار گروه شب گذشته در روستای کلاته ملک شهرستان خوسف که یکی از روستاهای دارای کوره آجرپزی در شهرستان خوسف است با حضور جواد اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، فرماندار خوسف، مدیران کل و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مربوط، نماینده بانک ملی و تعدادی از کوره داران شهرستان‌های خراسان جنوبی با موضوع بررسی مشکلات کوره داران استان برگزار شد.

در این جلسه که حدود دو ساعت و نیم طول کشید، هریک از مشکلات مربوط توسط معاون استاندار مطرح و بعد از توضیح نمایندگان کوره داران، مدیران کل و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی نظر خود را بیان و در نهایت راهکار پیشنهادی ارائه می‌شد.

بیشتر بخوانید   دربازدیداستاندارخراسان جنوبی مطرح شد:درخواست پیش بینی اعتبار موردنیازجهت تکمیل کمربندی چهکند

اولین مشکلی که در این جلسه مطرح شد، چگونگی گرفتن مالیات بر ارزش افزوده توسط کوره داران از مشتریان خرید آجر بود که کریمدادی مدیر کل امور مالیاتی استان در این زمینه گفت: با اجرای قانون سامانه‌های پایانه‌های فروشگاهی از سال آینده این مشکل حل خواهد شد.

افزایش ظرفیت ایستگاه گاز و انجام تدابیر لازم برای سوخت جایگزین و تقسیط قبوض گاز یکی دیگر از مشکلات مطرح شده بود که یکی از نمایندگان کوره داران با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۹ مشکل ظرفیت ایستگاه گاز وجود دارد، گفت: با توجه به بدهی کوره داران باید نسبت به تقسیط آن اقدام شود.

تنور داغ مشکلات کوره داران

نماینده شرکت گاز در این خصوص گفت: برای افزایش ظرفیت ایستگاه گاز باید کوره داران هر شهرستان از طریق اداره گاز شهرستان درخواستی به شرکت گاز استان ارسال کنند تا اقدام لازم انجام شود.

به گفته وی میزان بدهی گاز کوره داران خراسان جنوبی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که با توجه به ممنوعیت تقسیط بدهی گاز، باید بخشی از بدهی خود را پرداخت کنند تا اقدامات بعدی انجام شود.

مشکل دیگر مطرح شده در این جلسه حذف جرایم بیمه‌ای توسط تأمین اجتماعی و تقسیط حق بیمه کارفرما بود که نماینده تأمین اجتماعی در این زمینه افزود: حذف جرایم بیمه تنها با مصوبه مجلس امکانپذیر است و از آن جایی که کوره‌ها جز واحدهای صنعتی هستند، از پرداخت ۲۰ درصد بیمه سهم کارفرما معاف هستند و تنها ۱۰ درصد آن را باید پرداخت کنند.

به گفته وی اگر حق بیمه کارفرما در مدت دو ماه پرداخت شود، مشمول جریمه نخواهد شد.

بیشتر بخوانید   سطح تفکر بسیجی در مجموعه کویرتایر در طراز جمهوری اسلامی است

افزایش مقدار آب مصرفی شرب تولید کنندگان آجر و احتساب بهای آن با تعرفه مسکونی و در خواست انشعاب‌های جدید دیگر درخواست مطرح شده در این جلسه بود که نماینده شرکت آبفای استان در این خصوص اظهار کرد: به دلیل فرسودگی شبکه آب روستایی، مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکل آب شرب از مجتمع خوسف سه هزار و ۵۰۰ مشترک را به یک چاه برای تأمین آب شرب وصل کردیم و در صورتی که در شهرستان‌های مورد درخواست اضافه آب شرب داشته باشیم، مشکل کوره داران را برطرف خواهیم کرد.

در خواست برنامه‌ریزی برای جلوگیری از قطع برق کوره‌ها در زمان اوج مصرف از دیگر موضوع‌های مطرح شده در این کارگروه بود که نماینده شرکت برق در این باره گفت: بر اساس مصوبه هیأت دولت واحدهای صنعتی در اوج مصرف باید برای کاهش بار مصرف برق خود اقدام کنند تا مدیریت برق مصرفی با اولویت تأمین برق خانگی در دو پیک تابستان و زمستان اجرایی شود.

تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز تولید کنندگان آجر هم در این جلسه مطرح شد که نماینده شرکت فرآورده‌های نفتی استان در این زمینه بیان کرد: کوره داران باید نسبت به ذخیره نفت کوره اقدام کنند که در سال جاری تنها یک مالک کوره درخواستی را در این مورد برای ما ارسال کرده است.

خشت حمایت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این کارگروه گفت: هدف اصلی از تشکیل این جلسه ارائه راهکارهای عملی برای حل مشکلات کوره داران استان است.

جواد اشرفی افزود: بر اساس مصوبه شورای اداری و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی دستگاه‌های اجرایی باید نیاز خود را با استفاده از تولیدات استان تأمین کنند.

بیشتر بخوانید   نیروهای مسلح در تمام حوادث و بحران‌ها در کنار مردم است

به گفته وی با فراهم شدن شرایط اجرای نظام کسب و کار در سال آینده مشکل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده حل خواهد شد.

وی در خصوص جریمه حق بیمه کارفرمایان هم تصریح کرد: باید جریمه‌های بیمه سهم کارفرمایان به مدت ۳۶ ماه تقسیط شود و کوره داران باید درخواست‌های خود را در این زمینه به تأمین اجتماعی ارائه کنند.

وی تاکید کرد: در صورت امکان باید با درخواست افزایش آب کوره داران موافقت شود و این در حالی است که آبفا برای تأمین آب واحدهای صنعتی هیچ وظیفه‌ای ندارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: رفع مشکل برق کوره داران هم از طریق مدیریت مصرف محلی باید انجام شود و هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل مشکل تأمین سوخت مورد نیاز تعطیل شود.

شایان ذکر است که در زمینه حل تعدادی از درخواست‌های مطرح شده، معاون استاندار خراسان جنوبی قول مساعد برای پیگیری آنها را تا حل این مشکلات را داد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها