پوشش ۱۰۰ درصدی برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی  با بیان اینکه درحال حاضر خراسان جنوبی، دارای ۲۲ دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته است گفت:در ۱۱ ماهه امسال ۱۰۰ درصد موالید استان تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

حسن شرفی در گفتگو با “پیام خاوران” اظهار داشت: اختلالات شنوایی به عنوان شایع‌ترین معلولیت مادرزادی در بدو تولد است و هر گونه اقدام پیشگیرانه و مداخله‌ای در این زمینه اساسی و ارزشمند به حساب می‌آید و نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و پیامدهای ناشی از آن در خانواده و اجتماع خواهد داشت.

وی افزود: یکی از ابعاد مهم پیشگیری از بروز معلولیت‌ها که در طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن افزایش یافته  غربالگری در دوره نوزادی است که از موارد مهم آن غربالگری شنوایی است. متاسفانه سن تشخیص ناشنوایی در کشور بین ۲٫۵ تا ۳ سالگی است و در این سن اقدامات طبی و توانبخشی نتایج چندان مثبتی به همراه ندارد و فرد دچار مشکلات زبانی و ارتباطی به دنبال آن مشکلات تحصیلی، اجتماعی، روانی، شغلی، فرهنگی و اقتصادی می‌شود و بالطبع بار سنگین اقتصادی، اجتماعی بر جامعه وارد می‌کند.

برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران را دنبال می‌کنیم گفت: این برنامه با هدف کشف نقائص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخواران انجام می‌گیرد. این برنامه از جمله طرح‌های ملی سازمان بهزیستی کشور است و از سال ۸۴ در کشور آغاز و در استان خراسان جنوبی از نیمه دوم سال ۸۷  با پوشش ۷ درصدی آغاز و در حال حاضر به پوشش ۱۰۰ درصدی جامعه هدف رسیده است.

شرفی با بیان اینکه این برنامه با همکاری و تعامل تنگاتنگ دستگاه‌های اجرایی چون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند و اداره کل ثبت احوال استان در حال اجراست گفت: درحال حاضر استان خراسان جنوبی، دارای ۲۲ دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته جهت اجرای برنامه است و ۲۲ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان ، ۱۵ موسسه غیردولتی تحت نظارت اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به عنوان بخش غیردولت و ۲ مرکز غیردولتی خانواده و کودک کم شنوا در شهرستان‌های بیرجند و قاین در این برنامه فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید   افزایش ۹۴ درصدی بستری‌های کرونایی در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۸۷ تا ۱۴۰۰ در زمینه غربالگری و مداخله شنوایی نوزادان و شیرخواران  که از نیمه دوم سال ۸۷ در استان اجرا شده است افزود: تاکنون بالغ  بر ۲۱۷ هزار و ۳۷۵ نوزاد در بدو تولد در زایشگاه‌های استان تحت پوشش برنامه قرارگرفته که از این تعداد ۲ هزار و ۸۵۳ کودک شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفته‌اند که ۱۶۸ کودک سمعک دولتی توسط سازمان دریافت کردند.

شرفی افزود: ۴۳ نفر سمعک غیردولتی و  ۵۹ کودک نیازمند کاشت حلزون  بوده که از این تعداد ۳۸ نفر کاشت و ۲۱ نفر در نوبت کاشت قرار دارند. همچنین ۱۲۳ کودک در مراکز غیردولتی توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا سازمان بهزیستی پذیرش و تحت آموزش‌های گفتار درمانی، تربیت شنیداری، مشاوره و آموزش والدین و فعالیت‌های هنری و فوق برنامه و موسیقی درمانی قرار گرفتند و کلاس‌های تربیت شنیداری پس از کاشت حلزون با نظارت مرکز کاشت حلزون استان خراسان رضوی برای این کودکان در مراکز فوق برگزار می‌شود.

پوشش ۱۰۰ درصدی موالید استان در سال ۱۴۰۱

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۱۱ ماهه امسال  ۱۴ هزار و ۴ نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند گفت: که از این تعداد ۲۲۹ کودک به مرحله تشخیص راه یافتند که پس از ارزیابی تشخیصی ۷۴ کودک مبتلا به کم شنوایی خفیف تا عمیق شناسایی و به مرحله مداخلات توانبخشی و دارویی راه یافتند.

شرفی ادامه داد: از مجموع ۷۴ کودک کم شنوای شناسایی شده ۲۲ کودک کاندیدای سمعک و از این مجموع ۹ کودک نیازمند کاشت بودند که از  مجموع ۲۲ کودک نیازمند سمعک، ۱۱ کودک سمعک دولتی توسط اداره کل بهزیستی استان دریافت کرده و ۱۱ کودک سمعک غیردولتی و ۹ کودک نیازمند کاشت حلزون به معاونت درمان علوم پزشکی جهت پیگیری کاشت معرفی شدند.

بیشتر بخوانید   شرکت گاز خراسان جنوبی برگزیده جشنواره استانی شهید رجایی شد

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها