شرکت توسعه صادرات سنگ در استان پایه ریزی شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بابیان اینکه باید به دنبال ایجاد بازار بزرگ برای معادن سنگ استان باشیم گفت: شرکت توسعه صادرات سنگ در استان پایه ریزی شود.

به گزارش  “پیام خاوران” محسن احتشام رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در چهلمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: باید راهکارهای اساسی جهت توسعه استفاده از محصولات معدنی استان به ویژه سنگ‌های ساختمانی در زیباسازی میادین و پارک‌های سطح شهر ارائه شود.

وی با بیان اینکه بازاریابی برای محصولات مختلف معدنی استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: فرهنگ استفاده از تولیدات بومی باید ابتدا از داخل خود استان شروع شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه امروز انواع سنگ‌های ساختمانی با بهترین کیفیت در استان تولید می‌شود، گفت: مطلوب نیست معدن کاری که در استان استخراج انجام می‌دهد و کارخانه سنگی که به دنباله آن فرآوری ایجاد می‌کند، خارج استان به دنبال بازار فروش باشد.

وی با بیان اینکه باید راهکارهایی ارائه شود بازار بالقوه‌ای برای تولیدکنندگان بومی در استان فراهم شود، عنوان کرد: در حوزه محصولات معدنی، بازار مصرف و بازاریابی باید معدن کاران و کارخانجات استان را کمک کنیم.

احتشام ادامه داد: با توجه به اینکه نام سنگ گرانیت نهبندان جایگاهی در حوزه سنگ دنیا پیدا کرده باید به این مزیت نسبی استان کمک کرد و  صرفا به دنبال برندسازی نباشیم.

وی بابیان اینکه باید به دنبال ایجاد بازار بزرگ برای معادن سنگ استان باشیم، بیان کرد: باید تلاش کنیم هر آنچه در استان استفاده می‌شود از تولیدات و محصولات داخل خود استان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه باید موقعیت مطلوبی برای بازار سنگ معدن کاران و کارخانجات فرآوری سنگ استان تامین کنیم افزود: امروز سلطان بازار، رقابت است لذا باید در مزایده‌ها فکری برای قیمت‌های رقابتی نیز اندیشیده شود‌.

وی با اشاره به اینکه امروز باید به بازارهای بزرگتر و وسیع‌تر فکر کنیم، گفت: خانه معدن باید همت کند تا یک شرکت توسعه صادرات سنگ در خراسان جنوبی پایه ریزی شود.

شهرداری از ظرفیت معادن سنگی نهبندان جهت جداول سنگی و معابر شهری استفاده کند

محمدعلی رمضانی،  رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: از حدود چهار سال پیش شهرداری و شهردار سابق جداول سیمانی و بتنی سطح شهر را تعویض و جداول سنگی را جایگزین کرده است.

وی با اشاره به اینکه بلوار شهدای عبادی جزو اولین پروژه‌ها در زمینه تعویض جداول سنگی در سطح شهر بیرجند بوده است، افزود: با توجه به اینکه سنگ خریداری شده برای این بلوار از خارج استان و سنگ مرمریت خور بیابانک بوده، امروز فرسوده و نیاز به تعویض دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هم معدن و هم کارخانه فرآوری سنگ‌های استفاده شده برای معابر و جداول سطح شهر بیرجند طی سال‌های گذشته از خارج استان تامین شده است، گفت: معدن کاران به خصوص نهبندانی‌ها در زمینه عدم استفاده شهرداری از  سنگ‌های گرانیت بومی گلایه‌مند هستند.

رمضانی با اشاره به دستور استاندار مبنی بر فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد در استان، بر استفاده شهرداری از ظرفیت معادن سنگی نهبندان جهت جداول سنگی و معابر شهری تأکید کرد.

وی با بیان اینکه یکی از توجیهات استفاده نکردن از سنگ‌های بومی عدم درخواست در سامانه ستاد اعلام شده است عنوان‌ کرد: متاسفانه در سامانه تنها به سنگ گرانیت به صورت کلی اشاره شده و نام دقیق سنگ‌ گرانیت نهبندان قید نشده است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: هنگامی که نام دقیق گرانیت نهبندان در سامانه قید نشود طبیعتاً سنگ مروارید مشهد که از کیفیت پایین‌تری برخوردار است، در مزایده سامانه شرکت و برنده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید مصوب شود که نام سنگ گرانیت نهبندان که دارای کد در سامانه ستاد است به صورت دقیق قید شود، بیان کرد: درست است که سنگ گرانیت نهبندان در مقایسه با سنگ مروارید مشهد قیمت بالاتری دارد اما عمر بسیار طولانی‌تری نیز دارد که باید به آن توجه کرد.

رمضانی با بیان اینکه تاکنون تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جداول سطح شهر بیرجند تعویض شده و ۹۰ درصد باقیمانده است، افزود: به مرور زمان توسعه شهری و تعویض جداول قبلی باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد که در این راستا می‌توانیم برای متراژ زیادی از سنگ‌های بومی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دراز مدت هزینه سنگ گرانیت نهبندان مقرون به صرفه‌تر از سنگ‌های با کیفیت پایین‌تر است، گفت: فعالیت معادن و کارخانه‌های سنگ در استان ارزش افزوده و  اشتغال  ایجاد می‌کنند لذا انتظار می‌رود از محصولات استان حمایت و در شهر خودمان نمادی از سنگ استان داشته باشیم و به توسعه صنایع کمک کنیم.

بیشتر بخوانید   مجموعه قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به یک هزار و 234 نفر رسید

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه سنگ‌ گرانیت نهبندان توسط یکی از واحدهای تولیدی در مرکز شماره گذاری کالا در تهران کدگذاری شده است عنوان کرد: اگر بتوانیم در مرکز استان از جداول سنگی بومی استفاده کنیم قطعا بقیه شهرداری‌های استان هم از این سنگ استفاده خواهند کرد.

وی ضمن تشکر از شهرداری برای سنگ‌فرش محوطه شهرداری در میدان ابوذر شهر بیرجند و فرهنگسرای شهر، افزود: امروز باید خودمان به خودمان کمک و تولیدات داخلی استان را حمایت کنیم.

۱۵۰ معدن فعال در شهرستان نهبندان وجود دارد

زیرک، مشاور دفتر نماینده محترم مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی ‌ نیز در این جلسه اظهار کرد: ریاست جمهوری طی سفر خود به نهبندان، این شهرستان را یک قطب معدنی اعلام کردند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۵۰ معدن فعال در شهرستان نهبندان وجود دارد، افزود: اگر مصوب شود در جلسات آینده شهردار نهبندان و سربیشه در جلسه حضور داشته باشند، بهتر می‌توانند از شهر و معادن شهر خود دفاع کنند.

تامین سنگ‌های بومی استان برای تمام مناقصات دستگاه‌های اداری ارائه شود

مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت حمایت تولیدات درون استان، اظهار داشت: باید جهت رفع مشکلات سامانه ستاد، برای هر معدن و تولیدات استان شناسنامه تهیه شود.

 وی با بیان اینکه درخواست تامین سنگ‌های بومی استان برای تمام مناقصات دستگاه‌های اداری اعم از نوسازی مدارس باید ارائه شود، افزود: هنگامی که زیرساخت‌های خراسان جنوبی مستهلک می‌شود در واقع عایدات آن هم باید به خود خراسان جنوبی برگردد.

ادارات باید از مصالح داخل استان استفاده کنند

سیدامیرحسین علوی، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف و رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان با اشاره به اینکه سنگ‌هایی که داخل استان تولید می‌شود در فهرست بها آمده است، اظهار داشت: طبق مصوبه شورای فنی، ادارات باید از مصالح داخل استان استفاده کنند لذا باید بررسی شود که چه دلیلی در زمینه عدم استفاده برخی ادارات از تولیدات داخلی استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای شهردار سابق و شهردار فعلی نامه‌ای در زمینه کیفیت پایین سنگ‌های خور بیابانک و استفاده از سنگ‌های با کیفیت گرانیت نهبندان ارائه شده است، گفت: خوشبختانه سنگ‌های تولیدی معادن استان در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، گزیک، کمرشاهی، سرایان، خوسف و طبس دارای ظرفیت بسیار خوبی است که باید به آن توجه شود.

علوی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای فنی تمامی ادارات و دستگاه‌ها باید از ظرفیت معادن استان چه در سنگ کف سازی و چه در سنگ نما استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه سنگ‌های ساختمانی استانداردهای اجباری ندارند، افزود: در سامانه تدارکات سنگ‌گرانیت گل پنبه‌ای قید می‌شود که استان‌های دیگر نیز شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تنها توده گرانیتی کشور سنگ نهبندان است و بقیه شبه گرانیت است عنوان کرد: انتظار می‌رفت برای کف سازی پارک توحید شهر بیرجند به جای سنگ لاشتر اصفهان از سنگ گرانیت نهبندان استفاده می‌شد.

سنگ نهبندان کوچک‌ترین اشکال کیفیتی ندارد

ابوذر جمالی، مشاور دفتر نماینده محترم مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی، نیز در این جلسه اظهار کرد: هنگامی که سنگ گرانیت نهبندان را در مزایده‌های استان‌های دیگر شرکت دادیم، از تولیدات معدنی خود دفاع کردند و تنها از طریق بخش خصوصی و کارخانه‌ها توانستیم سنگ نهبندان را در تهران به فروش برسانیم.

وی با اشاره به اینکه اهمیت سنگ‌ نهبندان هم در مقاومت و هم‌ در کیفیت بر کسی پوشیده نیست افزود: در بهترین شرایط مجموع مصرف سنگ استان تنها روزانه ۱۰ تا ۱۵ تریلی است.

جمالی ادامه داد: علیرغم اینکه فروش سنگ‌های گرانیت و بومی استان به لحاظ اقتصادی مطلوب است اما بیشتر از جهت نماد استان باید سعی کنیم از ظرفیت‌های معادن سنگی استان در سطح شهر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هنگامی که سنگ مروارید مشهد را جایگزین سنگ‌های تولیدی استان می‌کنیم، دیگر استان‌ها گمان می‌کنند سنگ تولیدی ما کیفیت مطلوب را ندارد، گفت: نیازی به استفاده سنگ ۱۰ سانت در جداول نیست بلکه سنگ‌های با ضخامت دو سانت هم در این زمینه کاربرد دارند.

وی با بیان اینکه به دستور شورای فنی باید در سامانه ستاد از سنگ‌های بومی استفاده شود،  برلزوم نظارت سیستم قضایی و استانداری تأکید کرد.

جمالی با تاکید بر اینکه مقایسه سنگ مروارید مشهد که جذب آب دارد و کیفیت بسیار پایین‌تری دارد با سنگ گرانیت نهبندان منطقی نیست، افزود: حتی در خود شهر مشهد از سنگ گرانیت نهبندان استفاده می‌شود چراکه سنگ نهبندان کوچک‌ترین اشکال کیفیتی ندارد.

بیشتر بخوانید   خط‌ تولید خراسان‌جنوبی در مسیر شکست کرونا فعال است

شاه کلید موضوع استفاده از تولیدات بومی، قیمت و کیفیت محصول است

مهدی بهترین، شهردار بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به حداقل رساندن یا حذف جداول بتنی در سطح شهر اظهار داشت: شهرداری جهت زیباسازی شهر از سنگ‌های زیادی استفاده می‌کند و در این راستا تاکید بر استفاده از محصولات بومی و داخل استان است.

وی با بیان اینکه سیستم سیما و‌ منظر شهرداری حتی در بحث گل و گیاه تاکید بر خرید از داخل استان دارد افزود: شاه کلید موضوع استفاده از تولیدات بومی، قیمت و کیفیت محصول است و بر اساس این دو آیتم باید رایزنی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

شهردار بیرجند بیان کرد: خریدهای بالای یک میلیارد برای شهرداری باید در سامانه ستاد انجام شود لذا بسیاری از معادن می‌توانند از این فرصت و ظرفیت استفاده کنند.

وی با اشاره به تامین ۳۶ هزار سنگ جدولی ۳۰ در ۵۰ در سال جاری توسط شهرداری، عنوان کرد: طبیعتا هرچه از منابع و کارخانجات نزدیکتر خریداری داشته باشیم به نفع شهرداری است اما باید قیمت رقابتی مدنظر باشد.

بهترین با بیان اینکه حُسن مهم استفاده از جداول سنگی داخل استان، هزینه حمل مناسب و در دسترس بودن تولیدکنندگان است گفت: در کنار محاسن خرید سنگ‌های بومی چندین مشکل نیز وجود دارد که باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت معادنی که تنوع و نقشه را در اختیار ما نمی‌گذارند از مهمترین مشکلات و معایب معادن سنگی داخل استان است، افزود: شهرداری در حوزه سیما و منظر شهری نیاز به انتخاب رنگ و نوع سنگ دارد که متاسفانه گاها به مشکل می‌خورد.

شهردار بیرجند با بیان اینکه ترکیب و‌ قواره نامناسب سنگ‌های تولیدی از جمله مالان از دیگر معایب معادن سنگی استان است، لذا فعالانی که نزدیک شهر بیرجند مشغول به فعالیت هستند اهتمام و تمایلی به خرید سنگ‌ها ندارند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قطعا به شرط تامین رقابت در قیمت و کیفیت استفاده از منابع داخلی را اولویت قرار می‌دهد، عنوان کرد: بهترین کار در این زمینه رقابت قیمتی است چرا که شهرداری موظف است در سامانه رقابت پذیر خرید کند.

بهترین با بیان اینکه شهرداری هر سنگی خرید می‌کند، دارای تاییدیه آزمایشگاهی است اظهار داشت: دو امر کیفیت و قیمت عامل اصلی هستند که اگر این مشکل برطرف شود مشکلات خرید بومی هم برطرف می‌شود.

وی افزود: اینکه دقیقا در سامانه ستاد عنوان سنگ گرانیت نهبندان قید شود شدنی نیست و‌ با آن موافقت نمی‌شود افزود: شهرداری در باب موزاییک  ۱۱ هکتار از تولیدات محصولات شهرک صنعتی خریداری کرده  به‌صورتی که حتی در یک برهه زمانی کار شهرداری به دلیل کمبود موزاییک بومی استان به تعویق افتاد.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه شهرداری هیچ چیز جز قیمت مناسب و کیفیت مناسب  نمی‌خواهد، افزود: شهرداری حاضر است یکی از  میادین فاخر شهر را در اختیار انجمن معدن کاران قرار دهد تا با سنگ‌های معدنی استان نمادی برای مسافران و گردشگران احداث کنند که این امر برای انجمن معدن کاران عملیات سنگینی نیست اما می‌تواند برند  بسیار خوبی برای استان باشد.

ابوذر جمالی، مشاور دفتر نماینده محترم مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأمین ۱۱ هکتار موزاییک توسط شهرداری، از استفاده موزاییک در باغ ملی گلایه کرد و افزود: شهرداری بیرجند سنگ جدولی و معابر مورد نیاز خود را از مشهد خریداری می‌کند اما پیشنهاد می‌دهد معدن کاران بیرجند سنگ‌ رایگان در میادین شهر جای نمایی کنند‌.

پروژه‌های دستگاه‌ها و ادارات باید با سنگ‌های داخلی استان تعریف شود

حجت ایمان طلب، معاون امور معادن سازمان صمت استان نیز در این جلسه اظهار داشت: نه معدن کار و نه کارخانه دار وارد کارهای پیمانکاری نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طبیعتا پیمانکار به دنبال ارزان‌ترین سنگ است و بدون تعارف می‌تواند به راحتی پروسه‌های تعیین کیفیت را رد کند، افزود: پروژه‌های دستگاه‌ها و ادارات باید با سنگ‌های داخلی استان تعریف شود.

ایمان طلب با بیان اینکه امروز هیچ‌ مشکلی در تنوع سنگ در معادن استان وجود ندارد، گفت: شهرداری باید به گونه‌ای طراحی کند که در سیما و منظر شهری از تنوع رنگ و سنگ استان استفاده شود‌.

وی با اشاره به اینکه سنگ‌های استان صادراتی هستند و هیچ‌ مشکلی در کیفیت ندارند، عنوان کرد: اگر بازار مصرف درست شود تولیدکننده‌های معدنی هم جوابگوی بازار خواهند بود.

بیشتر بخوانید   گزارش تصویری تشییع پیکرپاک 2شهید گمنام در بیرجند

معادن با توجه به ظرفیت و منابع، سنگ تولید می‌کنند

غلامحسین حسینی، رئیس اتاق تعاون با اشاره به اینکه برای انجام هر پروژه‌ای منابع مالی تعریف می‌شود، افزود: درست است وقتی می‌خواهیم آیلند سراسری در شهرداری انجام دهیم ممکن است بودجه مصوبی داشته باشد اما پیشنهادات باید به گونه‌ای مطرح شود که قابلیت تامین منابع مالی داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه باید لوایح شورای شهر به شکلی پیش بینی شود که برای پروژه‌های خاص در سطح شهر از سنگ داخلی استفاده شود، گفت: معادن با توجه به ظرفیت و منابع، سنگ تولید می‌کنند.

متاسفانه از معادن استان چیزی نصیب خود مردم استان نمی‌شود

حجت الاسلام علی نسائی زهان، دادستان مرکز استان نیز در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه استان خراسان جنوبی استان محرومی است و زیرساخت‌های آن آماده نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی به دلیل عدم توجه ویژه و مطلوب در استان فعالیت کافی ندارد، افزود: متاسفانه از معادن استان چیزی نصیب خود مردم استان نمی‌شود چراکه حساب بانکی اکثر معدن کاران برای خارج از استان است.

حجت الاسلام نسائی با بیان اینکه باید بتوانیم محصولات خوب استان مانند سنگ‌های معدنی و کالاهای اساسی را مدیریت کنیم تا حداقل در خود استان بازار مصرف داشته باشند افزود: وقتی در خود استان سنگ نهبندان مصرف نمی‌شود توقعی از دیگر استان‌ها برای خرید نیست، بخش خصوصی را باید تقویت کنیم که اگر این مهم انجام شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

۸۰ درصد سنگ‌های استفاده شده در صحن حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) از سنگ‌های خراسان جنوبی است

عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تعصب نسبت به دارایی، شناسنامه و ماهیت استان قابل تحسین است، اظهار داشت: باید راهکارها و زمینه‌ها برای فراگیر شدن این تعصبات بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه صحن حضرت زهرا (س) یکی از فاخرترین پروژه‌ها در حرم مطهر امام علی(ع) است که توسط ایرانیان کار می‌شود و معماری ایرانی اسلامی دارد، افزود: حدود ۸۰ درصد سنگ‌های استفاده شده در صحن حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) از سنگ‌های خراسان جنوبی تامین شده است.

عباس زاده با اشاره به اینکه سنگ گرانیت نهبندان دارایی فوق العاده‌ای است اما برای نماهای داخلی مناسب‌تر است، عنوان کرد: ضمیمه قانونی این است که شورای فنی استان باید استفاده از تولیدات داخلی را تاکید کند.

وی با تاکید بر اینکه باید مشخصات فنی سنگ‌ها تهیه و ارائه شود، اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی برای سازه‌های اداری خود باید با توجه به این مشخصات در نماهای سنگ‌های داخلی و بیرونی حتما از تولیدات بومی استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر واقعا به اندازه کافی در استان تولید داریم باید برای دستگاه‌های دولتی و پروژه‌های ویژه الزام فنی گذاشته شود، افزود: مهمترین مسئله در استفاده از منابع داخلی صرفا آورده مادی و مالی نیست بلکه باید با بازاریابی از داشته‌های استان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف نهضت ملی مسکن این است که با مناسب‌ترین قیمت پروژه‌های خود را به سرانجام‌ برساند، گفت: در حال حاضر دو هزار و ۷۲ واحد به صورت یکجا در زعفرانیه  شهر بیرجند در حال ساخت است که انبوه سازان درخواست کردند شرایطی فراهم شود که تمام مصالح مورد نیازشان را تا پایان کار از واحدهای تولیدی استان با قیمت مناسب خریداری کنند.

عباس زاده با بیان اینکه‌‌ شرایطی فراهم خواهیم کرد که تمامی انبوه سازان با حفظ شرایط رقابت همه نیازهای خود را از تولیدات بومی تامین کنند، عنوان کرد: در این حوزه نباید تعصب بی جا داشته باشیم و منابع داخلی باید حداقل با شرایط برابر، بستر را برای خرید انبوه سازان فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه سنگ‌ گرانیت نهبندان در کشورهای خارجی شناخته شده است عنوان کرد: باید اقدامات لازم در جهت بازاریابی آن انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه محرومیت در استان در تمامی بخش‌ها وجود دارد، اظهار داشت: تولید ثروت در استان آنقدر زیاد نیست که مردم بتوانند از سنگ داخلی استان با قیمت بالاتر استفاده کنند لذا تنها مسئله امروز قیمت است که امیدواریم با ارائه راهکارهای مناسب برطرف شود.

وی ادامه داد: حتما در شورای فنی به شهرداری‌ها و دستگاه‌های اداری استفاده از منابع داخلی تاکید و ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها