ازعقیق سرخ کویر تا سنگ شجر/سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خراسان جنوبی بهترین سوغاتی در چمدان گردشگران 

خراسان جنوبی با وجود کویری بودن سرشار از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است که این روزها بهترین سوغاتی برای گردشگران نوروزی است.

به گزارش ” پیام خاوران “، استان مرزی و کویری خراسان جنوبی سرشار از انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است که میراثی ارزشمند در دل کویر به شمار می‌رود.

همچنین پهنه وسیع استان خراسان جنوبی از نظر دارا بودن مواد معدنی در کشور جایگاه ممتازی دارد به گونه‌ای که از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، بیش از ۵۰ نوع آن در خراسان جنوبی است.

یکی از مواد معدنی موجود در خراسان جنوبی انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است که در سراسر این استان گسترده شده و از جمله آنها می‌توان سنگ عقیق سرخ خور، عقیق شجر قائن، عقیق بهاری فردوس و عقیق پاییزی سه قلعه را نام برد که طرفداران خاص خود را دارند.

برداشت صحیح و فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ارزش افزوده و درآمد بالایی برای استان ایجاد می کند. بر اساس آمار قریب به ۶۰۰ نفر از هنرمندان در سطح استان در این زمینه فعالیت دارند.

سنگ‌های مورد نیاز نیز از معادن خوسف، سرایان، فردوس، زیرکوه و نهبندان تهیه و در قالب نگین، آویز، نیم ست و سنگ‌های کلکسیونی وارد بازار می شود.

گوهر های تولیدی هنرمندان خراسان جنوبی به دلیل زیبایی خاص سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، دارای بازار فروش بسیار خیلی خوبی هستند.

هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: یکی از مزیت های استان خراسان جنوبی بهره مندی از معادن غنی سنگ با طیفی متنوع از انواع گوهر سنگ ها است.

وی افزود: طی سالیان اخیر با تلاش های صورت گرفته شاهد رشد کارگاه های تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان بوده ایم.

بیشتر بخوانید   فعالیت دستگاه‌های اجرایی استان از هفته آینده با سوخت جایگزین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت هنرمندان استان در بحث سنگ های قیمتی اظهار داشت: قریب به ۶۰۰ نفر از هنرمندان در سطح استان در این زمینه فعالیت دارند.

شاهوردی تصریح کرد: همچنین سنگ‌های مورد نیاز نیز از معادن خوسف، سرایان، فردوس، زیرکوه و نهبندان تهیه و در قالب نگین، آویز، نیم ست و سنگ‌های کلکسیونی وارد بازار می شود.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها