مبارزه با زنگ جارویی زرشک در ۸۰۰ هکتار از اراضی و باغات آلوده زیرکوه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه با اشاره به گسترش بیماری زنگ جارویی زرشک در شهرستان گفت: تاکنون در۶۰۰ هکتار از اراضی آلوده مبارزه مکانیکی (هرس) و ۱۹۵ هکتار از باغ‌های آلوده مبارزه شیمیایی انجام شده است.

به گزارش “پیام خاوران“، کاظم امیری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته ۱۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت شهرستان مبارزه شیمیایی انجام شده اما امسال با توجه به بارندگی های اخیر و ایجاد رطوبت بیشتر سطح آلودگی گسترش یافته بر اساس قوانین سازمان حفظ نباتات زنگ جارویی زرشک جز بیماری های خصوصی است رسالت جهاد کشاورزی تنها هدایت و ارائه توصیه های فنی به کشاورزان است اما با توجه به اقتصاد ضعیف خانوار و استراتژیک بودن این محصول شناسایی مناطق آلوده و تعیین نقشه پراکنش بیماری انجام شده و مبارزه با این بیماری در روستاهای آلوده در حال انجام است.

وی بیان کرد: تنها راهکار موجود برای خروج از وضعیت بحرانی همکاری متقابل باغداران هرس و معدوم کردن شاخه های آلوده و مبارزه با این بیماری است در همین راستا کارگاه های آموزشی، جلسات با دهیاران و بسیج جهت همکاری و اطلاع رسانی به باغداران انجام و مانور مبارزه با این بیماری در روستاهای پیشبر ، پردان شیرخند و بقال انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه گفت: کانون آلودگی به این بیماری بیشتر در روستاهای بخش زهان شهرستان زیرکوه است که اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی بروشور های ترویجی تهیه و در دسترس کشاورزان قرار گرفته تا از خسارت این بیماری جلوگیری شود.

امیری پایش مستمر باغات زرشک، برگزاری کارگاه آموزشی برای کشاورزان تجهیز ناوگان سمپاش مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای انجام دقیق و موقع سمپاشی، استفاده از نیروهای بسیج در شهرستان برای اجرای عملیات مبارزه و کنترل این بیماری، توصیه به انجام هرس و مبارزه شیمیایی، توزیع سم رایگان برای تشویق کشاورزان برای انجام به موقع مبارزه با این بیماری از اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی برای مقابله با این بیماری زنگ زرشک بر شمرد.

بیشتر بخوانید   افتتاح 54 پروژه عمرانی و محرومیت زدایی در استان خراسان جنوبی

وی ادامه داد: در صورت مبارزه نکردن به موقع و اصولی با این بیماری زنگ جارویی زرشک ۳۰ تا ۳۵% باغات خسارت وارد می‌شود و میوه‌ها خشک و کم آب هستند.

انتهای پیام/ ۲۵۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها