اما و اگرهای درآمدزایی گل محمدی در خراسان جنوبی

هر چند امسال برداشت ۶۸۰ تن گل تر محمدی در خراسان جنوبی پیش بینی شده است اما درآمدزایی از این ظرفیت منوط به توسعه و رونق واحدهای فرآوری است.

به گزارش “پیام خاوران“، اردیبهشت ماه که فرا می‌رسد در برخی از استان‌های کویری چون خراسان‌جنوبی عطر و بوی گل محمدی بسیاری از روستاها و باغات را فرا می‌گیرد و زنان و مردان روستایی در سحرگان وارد مزارع خود شده و صبحشان را با برداشت این گل خوشبو آغاز می‌کنند.

شاید در ذهن بسیاری از ما برداشت گل محمدی برابر با تولید گلاب آن هم به روش سنتی باشد ولی امروزه می‌توان با تولید عطر، فروش به صورت غنچه و … از تولید گل محمدی به درآمد زایی رسید که البته نیاز به آموزش دارد.

نیاز آبی کم، قابلیت کشت نیمه دیم، سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنش‌های محیطی، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی از فواید کشت گل محمدی در خراسان جنوبی است.

برداشت ۶ تن گل محمدی از یک و نیم هکتار

محمد بلوچی از کشاورزان شهرستان سربیشه در گفتگو با خبرنگا ما اظهارکرد: من در یک و نیم هکتار زمین گل محمدی کشت کردم که از این میزان سطح زیر کشت بیش از ۶ تن گل‌تر برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در چند سال نیز به عنوان برداشت کننده نمونه گل محمدی انتخاب شدم، بیان‌کرد: بخشی از این میزان گل تولیدی را به گلاب گیرهای سنتی فروخته و بخش دیگری را نیز به صورت گل خشک در بازار عرضه می شود.

کشاورز نمونه خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه بخشی از گل را نیز به تولیدکنندگان عمده گلاب در کاشان می‌فروشم، گفت: این تولیدکنندگان عمده گلاب در کاشان با توجه کیفیت سنجی که انجام داده و از آنجایی که می خواهند بیش از میزان گل تولیدی خودشان گلاب تهیه کنند از ما نیز خریداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید   توصیه نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مدیران؛ تلاش کنید ‌نزد مردم رو سفید باشید

بلوچی با بیان اینکه خود من به میزان محدود و تنها برای مصرف شهر خودمان گلاب تولید می کنم، یادآور شد: قیمت هر کیلو گل محمدی در سال جاری حدود ۶۵ هزار تومان است.

کشت گل محمدی را از باغچه خانه ام شروع کردم

احمد رضا صداقتی، که در جلگه طبس مسینای شهرستان درمیان در حوزه کشاورزی فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار ما اظهارکرد: من گشت گل محمدی را از باغچه خانه ام شروع کردم و کم کم آن را گسترش دادم و به ۴ هکتار رسید.

این کشاورز پرتلاش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برداشت گل محمدی می‌تواند برای زنان خانه دار و روستایی یک فرصت شغلی ایجاد کند، بیان کرد: در این زمان هر کاری که به اقتصاد خانوار کمک کند، بسیار ارزشمند است.

صداقتی درباره فرآوری گل محمدی ادامه داد: من به دنبال اسانس گیری از گل محمدی هستم تا بتوانم مسیر صادرات آن را باز کنم.

به دنبال تسهیلات نیستم

وی در زمینه حمایت‌های جهادکشاورزی از بهره برداران گل محمدی خراسان جنوبی گفت: من به دنبال دریافت تسهیلات نیستم و می خواهم با اتکای به توان خود این مسیر را ادامه دهم ولی از علم کارشناسان جهاد کشاورزی استقبال می‌کنم.

بهره‌بردار گل محمدی در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه سوخت مورد نیاز تراکتورهای بخش کشاورزی باید تأمین شود، اظهار کرد: به طور خلاصه ما گدای بذر و کود نیستیم بلکه می خواهیم کارشناسان جهاد علم را به کشاورز بدهند و ما کار کشاورزی را پیش ببریم.

صداقتی با اشاره به اینکه اقلیم خراسان جنوبی مناسب برای گل محمدی است، یادآور شد: بی شک کیفیت گل محمدی خراسان جنوبی چیزی کمتر از گل محمدی شهرهایی چون کاشان ندارد.

بیشتر بخوانید   تکمیل مجتمع گلخانه‌ای ماژان؛ نیازمند ۳۵ میلیارد تومان اعتبار است

کیفیت گل محمدی ما از گل قمصر کاشان کمتر نیست

وی با بیان اینکه اسانس گل محمدی بسیار نشاط آور است، بیان کرد: می‌خواهم به مسئولین بگویم که گل محمدی در جلگه طبس مسینا جواب می دهد و اسانس آن چیزی از اسانس گل قمصر کاشان ندارد که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

از شهرستان هایی که در آن گل محمدی کشت می شود، شهرستان خوسف است که برخی از کشاورزان آن به تولید این گل بسیار زیبا و خوشبو مشغول هستند.

سید مهدی خبیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف چندی پیش در این زمینه به رسانه ها گفت: برداشت گل محمدی باید از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک شروع شود.

خبیری با بیان اینکه کار برداشت گل محمدی از ۳۹هکتار از گلستان های شهرستان خوسف آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد، افزود: ۱۰۸بهره بردار در شهرستان خوسف به کشت وکار گل محمدی مشغول هستند.

توسعه باغات گل محمدی در دستور کار جهاد کشاورزی

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود ۷۷ تن گل تر از باغات خوسف برداشت و روانه بازار شود، ادامه داد: در راستای تغییر الگوی کشت و با توجه به ارزش اقتصادی بالا و نیاز آبی کم گل محمدی و سازگاری به اقلیم منطقه توسعه باغات گل محمدی در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف یادآور شد: بیش از ۲۰ هزار اصله نهال یارانه‌ای گلدانی بین کشاورزان توزیع شده است.

منوچهر شایسته، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: برداشت گل محمدی از سطح ۴۶۲ هکتار باغ خراسان جنوبی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید   غفلت از ساخت و سازها به شیوه معماری اسلامی دغدغه مسئولان است

پیش بینی برداشت ۶۸۰ تن گل تر در بهار سال جاری

وی با اشاره به اینکه پیش بینی میزان برداشت گل محمدی در سال جاری ۶۸۰ تن گل‌تر است، بیان کرد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان سربیشه با سطح کشت ۱۴۵ هکتار و شهرستان زیرکوه با سطح کشت ۴۰ هکتار است.

شایسته با اشاره به اینکه در سال گذشته از سطح ۴۲۷ هکتار باغ در خراسان جنوبی به میزان ۵۷۸ تن گل‌تر برداشت شد، افزود: تعداد بهره برداران گل محمدی در خراسان جنوبی ۳۳۵ خانوار است.

وی با بیان اینکه ارقام کشت شده گل محمدی در خراسان جنوبی شصت پّر کاشان، و پُرپّر کرمان و ارقام محلی است، ادامه داد: ۵۰ درصد محصول تولیدی به خارج از استان (استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و خراسان رضوی) جهت استحصال گلاب ارسال می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین به صورت گل و غنچه خشک به تعدادی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلیس نیز صادر می‌شود.

هر چند جلوه‌گری گل محمدی تنها محدود به فصل بهار است ولی با برنامه ریزی و تلاش برای فرآوری این محصول چه به صورت گلاب و یا اسانس گیری می توان عطر آن را در طول سال در خانه های این شهر استشمام کرد.

منبع: تحلیل بازار

انتهای یام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها