کمیاب شدن گوشت مرغ درخراسان جنوبی/ مسئولین: کمبود برطرف می شود

طی روزهای اخیر مردم خراسان جنوبی با نایاب شدن گوشت مرغ رو به رو شدند که مسئولان علت آن را کاهش جوجه ریزی در اسفند می دانند.

به گزارش “پیام خاوران“، در کلام و سخن مسئولین بارها و بارها بر این نکته تأکید شده که خراسان‌جنوبی قطب تولید گوشت مرغ در شرق کشور است و حتی میزان تولید مرغ در استان از نیاز مردم بیشتر است.

اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که مردم خراسان جنوبی طی روزهای اخیر برای تأمین گوشت مرغ خود با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند و گوشت مرغ مورد نیاز آنان یا پیدا نمی‌شود و یا قیمت آن بالاتر از نرخ مصوب است.

این موضوع گلایه بسیاری از شهروندان را به وجود آورده و آنان مطرح می‌کنند که اگر میزان تولید گوشت مرغ در خراسان جنوبی بالاتر از نیاز استان است چرا مردم برای خرید مایحتاج خود باید به چندین مغازه مراجعه کنند تا بتوانند مواد پروتئینی مورد نیاز را تهیه کنند.

گلایه شهروندان از نایاب شدن گوشت مرغ

محمد چاجی از شهروندان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: گوشت مرغ در بیرجند به راحتی پیدا نمی‌شود و یا قیمت آن بالاتر از نرخ مصوب است.

وی با اشاره به اینکه یکی از آشنایان چند روز قبل گوشت مرغ را با قیمت هر کیلو ۸۰ هزار تومان خریداری کرده است، بیان کرد: این وضعیت به هیچ وجه پسندیده نیست و نمی دانم کی قرار است بازار گوشت مرغ به صورت صحیح مدیریت شود.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: مرغ‌های خریداری شده هم بسیار کوچک بوده و وزن مناسبی نداشتند.

فهیمه محمدزاده از دیگر شهروندان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه دو روز قبل به دنبال تهیه گوشت مرغ بودم که پیدا نشد، گفت: نهایت در یک مغازه گوشت مرغ با قیمت کیلویی ۷۱ هزار تومان فروخته می‌شد.

بیشتر بخوانید   دو ایستگاه جدید سنجش کیفی هوا در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید

تفاوت قیمت گوشت مرغ در مغازه‌های مختلف

وی با بیان اینکه در یک مغازه دیگر مرغ تازه کیلویی ۷۸ هزار تومان بود، اظهار کرد: هم نایاب شدن گوشت مرغ و هم گرانی و این تفاوت قیمت‌ها به شدت مردم را اذیت می‌کند که باید برای رفع آن راه چاره‌ای اندیشید.

محمد زاده ادامه داد: گوشت مرغ تا چند ماه قبل کیلویی ۵۸ هزار تا ۶۳ هزار تومان بود و باید چرایی این افزایش قیمت‌ها برای مردم خراسان جنوبی توضیح داده شود.

حکیمه بیدختی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بعد از افزایش قیمت گوشت قرمز امید مردم برای تأمین سبد پروتئینی خانوار گوشت مرغ بود که با این گرانی و کمبود آن را نیز نمی‌توان به آسانی تهیه کرو.

مواد پروتئینی بر ترازوی گرانی است

بیدختی گفت: مسئولان بارها و بارها گفته‌اند که گوشت مرغ تولیدی در خراسان جنوبی چند برابر نیاز مردم استان است و با این شرایط و این سطح از تولید چرا باید مردم برای تهیه گوشت مرغ خود با سختی مواجه شوند.

وی یادآور شد: وقتی گوشت شتر کیلویی در حدود ۴۰۰ هزار تومان، گوشت قرمز در حدود نیم میلیون تومان و گوشت بوقلمون کیلویی حداقل ۱۴۰ هزار تومان است مردم برای تأمین نیاز پروتیئنی خانواده خود باید چه کنند.

این شهروند بیرجندی ادامه داد: البته واحدهای طیور استان نیز با مشکلاتی چون تهیه نهاده، گران شدن نهاده، هزینه‌های کارگری و … رو به رو هستند و باید با تعامل دولت و واحدهای تولیدی شرایط به سمتی برود که مشکلات این بخش به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید   14کمیسیون تخصصی دراتاق تعاون خراسان جنوبی راه اندازی می شود

بیدختی بیان کرد: همین گوشت مرغ نیز با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود و از ۶۸ هزار تومان تا نزدیک ۸۰ هزار تومان وجود دارد.

علل نایاب شدن گوشت مرغ

ابراهیمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی بیرجند در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: جوجه ریزی در اسفند ۱۴۰۱ مقداری کاهش یافته بود و به همین علت در اردیبهشت شهروندان تا حدی با مشکل تأمین گوشت مرغ مواجه شدند.

وی بیان کرد: البته این مشکل از هشتم اردیبهشت در حال مرتفع شدن است و نگرانی شهروندان نیز به مرور کاهش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی بیرجند افزود: البته مردم نیز زمانی که احساس کمبود کالایی داشته باشند بیشتر برای خرید مراجعه می‌کنند که این موضوع نیز کمیاب شدن آن را تشدید می‌کند.

قیمت گوشت مرغ در بیرجند

ابراهیمی بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان بیرجند قیمت هر کیلو گوشت مرغ در مراکز عرضه ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان و در مراکز خرده فروشی ۷۱ هزار تومان است و فروش مرغ به قیمتی بیش از این، تخلف محسوب شده و شهروندان باید آن را به مراکز نظارتی اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه هر کیلوگرم مرغ منجمد تنظیم بازار نیز به قیمت ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، ادامه داد: هر کیلوگرم گوشت قرمز نیز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

مهدی جعفری، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز چندی پیش به رسانه‌های استان گفت: میزان تولید گوشت مرغ گرم در خراسان جنوبی به بیش از چهار برابر نیاز مردم استان رسیده که مازاد آن به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید   سومین دوره مسابقات ورزشی کارکنان دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی به کار خود پایان داد

مردم نگران تأمین گوشت مرغ نباشند

وی با اشاره به اینکه این میزان مازاد به استان‌های معین و همجوار به صورت روزانه ارسال می‌شود، گفت: علاوه بر این میزان مرغ گرم تولیدی، میزانی گوشت مرغ منجمد نیز در سردخانه‌های خراسان جنوبی موجود است که در زمان احساس نیاز در بازارهای استان با قیمت مصوب توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای جوجه‌ریزی دوره بعد نیز برنامه‌ریزی کرده و نسبت به این موضوع نیز توجه داریم، ادامه‌داد: تا امروز جوجه ریزی مطلوبی در واحدهای مرغداری و طیور خراسان جنوبی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مردم استان نگران تأمین گوشت مرغ مورد نیاز خود نباشد، گفت: مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

بازار مواد پروتئینی رصد می‌شود

جعفری یادآور شد: در زمینه رصد و پایش بازار مواد پروتئینی و اطلاع رسانی مطلوب به مردم نیز اقدامات متعددی انجام شده است تا مردم از مراکز عرضه مستقیم گوشت مرغ مطلع شود.

محمد علی بخشی مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در تاریخ پنجم اردیبهشت در نشست کارگروه تنظیم بازار و کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار خراسان جنوبی گفت: ۲۴۶ واحد مرغ گوشتی با پرورش چهار میلیون قطعه در استان فعال است.

کاهش ۲۴ درصدی جوجه ریزی

بخشی افزود: امسال جوجه‌ریزی در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: برای نهم تا ۱۵ اردیبهشت ۶۲۰ هزار قطعه و ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت ۳۷۲ هزار قطعه مرغ آماده کشتار در استان داریم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها