عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک-زابل-نهبندان به زودی آغاز می‌شود/ سوخت مرزی برای خراسان جنوبی تامین می‌شود

استاندار خراسان جنوبی از قول مساعد وزیر نفت برای آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک-زابل-نهبندان و تامین سوخت مرزی برای استان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران” جواد قناعت صبح امروز در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران با اشاره به دیدار خود با وزیر نفت اظهار داشت: در دیدار با وزیر نفت سه موضوع زیرساختی مهم استان مطرح شد. اولین موضوع مطرح شده درخواست استان مبنی بر آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال گاز دشتک زابل به خراسان جنوبی بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این طرح که از طرح‌های زیرساختی بسیار مهم استان در حوزه انرژی است، از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور بوده و به منظور رفع مشکل کمبود گاز و تضمین پایداری گاز شبکه در استان مطرح شد و اجرای آن نقش بسزایی در حوزه پدافندی و جلوگیری از بحران در شرایط افت فشار در سطح استان دارد.

وی افزود: اجرای این پروژه با سایز ۳۶ اینچ و به طول ۳۰۰ کیلومتر، ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که محل تأمین منابع آن مشخص شده و فاز اول آن –از زابل تا نهبندان- قرار است طی یک سال آینده توسط شرکت مهندسی و توسعه شرکت گاز ایران به بهره برداری برسد.

قناعت بیان کرد: اجرای فاز دوم –از نهبندان تا سربیشه- برای سال دوم هدف گذاری شده و با اتمام این پروژه و اجرای این خط ۱۰ میلیون مترمکعب بر ساعت به ظرفیت گاز در خطوط  انتقال شرق و شمال شرق کشور اضافه می‌شود.

وی عنوانت کرد: این خط انتقال از سه جهت حائز اهمیت شناخته شده؛ یکی اینکه رینگ ارتباطی مناسبی بین جنوب شرق و شمال شرق کشور ایجاد می کند، دو اینکه پایداری جریان و استمرار گازرسانی به ویژه در مواقع اضطراری از دو قسمت برای استان ایجاد می‌کند و سوم هم اینکه در راستای رعایت اصول پدافندی و مدیریت شرایط بحرانی است.

بیشتر بخوانید   اربعین در مقابل استکبار ایستاده است

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: انتظار می‌رود با اجرای این خط انتقال که از پروژه‌های استراتژیک و زیرساختی استان است، نقشه آمایش سرزمینی در منطقه تغییر کند، امکان استقرار صنایع بزرگ مقیاس و کلیدی در سطح استان به ویژه در نهبندان و سربیشه فراهم شود و توسعه صنایع بخصوص در حوزه معدنی را شاهد باشیم و این همه گامی بلند در راستای توسعه پایدار و شکوفایی خراسان جنوبی خواهد بود.

قناعت تصریح کرد: در نتیجه مذاکرات صورت گرفته در این جلسه مقرر شد در اولین فرصت با حضور مهمانانی ویژه و به طور رسمی، عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک-زابل-نهبندان آغاز شود.

وی عنوان کرد: موضوع دومی که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تسریع در روند اجرای پروژه زیرساختی و مهم خط انتقال فرآورده‌های نفتی -موسوم به تابش- به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی بود که اجرای این پروژه، کاهش وابستگی به حمل و نقل زمینی در تأمین و پخش فرآورده‌های نفتی، تسهیل در سوخت رسانی به نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی، افزایش سطح ذخیره سازی در انبارهای فرآورده‌های نفتی، فراهم ساختن امکان صادرات فرآورده‌های نفتی از مبادی مرزی در راستای توسعه مرز، اشتغال و پویایی اقتصاد، را در برخواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این خط لوله که به طول ۹۸۰ کیلومتر از رفسنجان در استان کرمان شروع شده و به خراسان جنوبی و منطقه امام تقی در خراسان رضوی ختم می شود، ۳۷۰ میلیون یورو است و عملیات اجرایی این پروژه هم که محل تأمین منابع آن مشخص است، به زودی با تعیین پیمانکار آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید   معیشت چالش تازه دامداران "بشرویه"/ پرداخت نشدن مطالبات بلای جان صنعت دامپروری استان

قناعت اظهار داشت: سومین مسئله مورد طرح در نشست با وزیر نفت، تأمین سوخت مرزی برای خراسان جنوبی در راستای پایدارسازی فعالیت‌های اقتصادی در مرز به ویژه در ماهیرود و یزدان – از مرزهای مهم کشور در بحث تبادل مرزی –  بود.

وی گفت: گفتگوها در این زمینه به قول مساعد وزیر نفت مبنی بر تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مرز خراسان جنوبی ختم شد.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها