ورود شهرداری به خانه باغ‌های بیرجند/مالکان خانه باغ‌ها حق قطع درختان، بدون مجوز را نخواهد داشت

رئیس شورای شهر بیرجند گفت: طبق ماده یک قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، مالکان خانه‌باغ‌ها نمی‌توانند بدون مجوز درختان باغ خود را قطع کنند.

به گزارش “پیام خاوران” جلسه علنی شورای شهر بیرجند با دعوت از خبرنگاران برگزار و در این جلسه چندین نامه از حوزه‌های مختلف مطرح و به رأی گذاشته شد.

یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه نامه شورای عالی استان ها به شورای اسلامی استان و تمامی شهرداران برای اطلاع و اقدام لازم در زمینه محافظت از فضای سبز شهری بود.

رئیس شورای شهر بیرجند با قرائت این نامه گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۲۰/۴/۱۳۸۸مجمع تشخیص مصلحت نظام (تنقیحی مورخ ۱۷/۶/۱۴۰۱) شهرداری ها موظفند نسبت به شناسایی باغات داخل محدوه شهری با مشخصات کامل از جمله: شماره پلاک ثبتی، مساحت، نشانی دقیق محل، نام مالک، نوع و تعداد درختان و مثمر و غیر مثمر و مشخصات مأمور امضا کننده اقدامات لازم را انجام دهند.

حسنی صفت افزود: در این نامه آمده که این باغات بعد از شناسایی دقیق و بروز رسانی در شورای شهر مطرح و مصوب شوند و علاوه بر این شهرداری در سامانه جی پی اس مشخصات را ثبت کنند و مالک در این باغات حق قطع درختان بدون مجوز را نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: در این نامه آمده اگر شهرداری در شناسنامه دار کردن این باغات کوتاهی کند توسط مراجع ذی صلاح رسیدگی خواهد شد.

رئیس شورای شهر بیرجند به تشریح این قانون و مشخصات باغ و تعداد درختانی که مشمول این قانون می شوند اشاره و بیان کرد: این نامه جهت اقدام لازم و ارائه گزارش به شهرداری ارجاع شود.

بیشتر بخوانید   پلیس با ارتقاء بصیرت، قدرت اقناع گری خود را افزایش می دهد

حسنی صفت با بیان اینکه اکثر خانه های قدیمی مشمول این قانون می شوند، افزود: اگر خانه ای ۵۰۰متر مربع مساحت داشته باشد و ۷ درخت هم در وسط آن باشد مشمول این قانون شده و اگر مالک نسبت به آبیاری آن اقدام نکند، شهرداری باید رأسا ورود پیدا کرده و ۱۵ درصد هزینه ها را از مالک بگیرد.

وی اجرای این قانون را سخت و راه فرار از آن را در دسترس دانست و ادامه داد: این طرح در دست اجراست و شهرداری باید اطلاعات و آمار را به شورای شهر ارائه دهد.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه نامه فرمانداری بیرجند بر اساس جلسه ای که در استانداری در راستای ساماندهی محل تجمع کارگران فصلی و ساختمانی و راه‌اندازی ایستگاه کارگری برگزار شده خطاب به شهرداری و شورای شهر برای اطلاع بود.

منشی شورای شهر با اشاره به مضمون این نامه و وظایفی که بر عهده شهرداری گذاشته شده، گفت: بر اساس این جلسه مقرر شده شهرداری مکانی که در خیابان بهشتی (سعیدی غربی) برای کارگران در نظر گرفته شده را آماده سازی کند و علاوه بر این نسبت به پرداخت حق الزحمه بکارگیری دو نفر نیرو برای مدیریت مجموعه با انجمن صنفی کارگری همکاری کند. همچنین نسبت به چاپ و نصب ۵ بنر با مضمون هدایت کارگران به مکان جدید و اجرای پایش تصویری این مکان اقدام کند.

در ادامه جلسه نامه مدیر منابع انسانی شهرداری و ارائه لیستی از شاغلین این مجموعه که خود یا فرزندانشان بیماری صعب العلاج دارند یا دارای معلولیت هستند برای کمک ماهانه ۵۰۰ هزار تومان به آنها مطرح شد که موافق و مخالفانی داشت و در نهایت مقرر شد این موضوع در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر بررسی شود و نتیحه به شورا ارجاع شود.

بیشتر بخوانید   تخصیص۶۰ درصد اعتبارات حوزه حمل و نقل خراسان جنوبی

از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه قول اختصاص مبلغ ۵۰ میلیون تومان به شرط تصویب شورای شهر توسط رئیس شورا در جشن گلریزان آزادی زندانیان بود که علی رغم انتقاد برخی از اعضای شورا از مشورت نشدن با آنها قبل از طرح این موضوع در جشن گلریزان در نهایت مورد تأیید و موافقت قرار گرفت.

موافقت با تأمین هزینه خرید یک دستگاه یخ ساز برای کاظمین و کربلا در ایام اربعین بنا به درخواست ستاد اربعین از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین در این جلسه در مورد اجرای سازه فلزی رواق سردرب بازار بیرجند و واگذاری آن با ترک تشریفات به پیمانکار با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بحث و تبادل نظر شد.

منبع: پانا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها