هیئت تطبیق فرمانداری بیرجند مصوبه شورای اسلامی را رد کرد/ بهترین شهردار باقی ماند

فرماندار بیرجند با بیان اینکه مصوبه شورای اسلامی برای عزل شهردار در هیئت تطبیق رد شده است گفت: اگر شهردار بیرجند صلاحیت‌های لازم را نداشته باشد یا نظر شورا و مردم را تأمین نکند، شورای شهر باید با خرد جمعی و از طریق استیضاح او را برکنار کند.

به گزارش “پیام خاوران” جلسه علنی روز دوشنبه ۱۴۰۲/۲/۱۸ شورای اسلامی بیرجند با موضوع بررسی نامه‌های شورا و کمیسیون‌ها برگزار شد و قرار بود مدیر مخابرات خراسان جنوبی و رئیس پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان میهمان این نشست باشند.

اما در حین قرائت نامه‌های شورای اسلامی شهر بیرجند بدون اطلاع قبلی موضوع عدم صلاحیت شهردار بیرجند مطرح میشود و بلافاصله چهار نفر از اعضای شورا پس از طرح موضوع عزل مهدی بهترین جلسه را ترک کردند و دیگر اعضا نیز به عزل شهردار و انتخاب علی عدل به عنوان سرپرست شهرداری بیرجند رأی مثبت دادند.

پنج نفر حاضر در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند بهترین را به دلیل نداشتن ۷ سال سابقه مدیریت میانی نحوه عملکردش و بر اساس آیین نامه انتخاب شهرداران، عزل کردند.

بر اساس این آیین نامه شهردار منتخب برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر باید ۷ سال سابقه مدیریت میانی داشته باشد.

صورتجلسه عزل شهردار بیرجند را حسنی‌صفت، حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد، ویدا ناصری، عباس سروری و فرید فروزانفر امضا کردند و یزدان‌شناس، حجت‌الاسلام درخشی، دکتر محمودی راد و هلال بیرجندی هم به عنوان مخالفان این عزل و انتقاد به طرح نشدن موضوع در دستور کار جلسه شورای شهر بیرجند تایید نکردند.

بر اساس قانون با وجود اینکه عنوان می‌شد عزل شهردار نیازی به موافقت و مصوبه هیئت تطبیق ندارد، اما این مصوبه به هیئت تطبیق فرمانداری ارسال شد.

علی فاضلی فرد، فرماندار بیرجند در گفتگو با خبرنگاران در ارتباط با مصوبه شورای شهر بیرجند برای عزل شهردار اظهار داشت: این مصوبه در هیئت تطبیق فرمانداری بیرجند رد و تایید نشد.

بیشتر بخوانید   انتخاب رنگ‌های مناسب خانه با علم روانشناسی

وی با اشاره به دلایل رد مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند مبنی بر عزل مهدی بهترین از شهرداری بیرجند گفت: اولین دلیل رد این مصوبه اشکال شکلی و ماهوی است که به آن وارد آمده و آیین نامه داخلی شورا در این مصوبه رعایت نشده است.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: بر اساس آیین داخلی شورا باید موضوعات مطرح شده در هر جلسه در دستور کار آن قرار گیرد و طبق روال شورا اعضا از طریق پیامک از موضوع جلسات مطلع شدند که در مورد این مصوبه روند معمول رعایت نشده است.

فاضلی فرد یادآور شد: اگر اعضای شورای شهر بیرجند نسبت به طرح موضوعات خارج از دستور جلسه شکایتی نداشته باشند، هیئت تطبیق هم ورود پیدا نمی‌کند ولی در صورت مخالفت اعضا با طرح این موضوعات خارج از دستور، به مصوبه آن به لحاظ شکلی و ماهوی ایراد وارد است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۸۰ قانون شوراها گفته شده شهردار از زمانی که انتخاب می‌شود اگر فاقد یکی از شرایط الزام شد آن هم طبق قانون و از راه استیضاح می‌تواند برکنار شود و این در حالی است که نداشتن ۷ سال سابقه مدیریت میانی از همان ابتدا در رزومه بهترین وجود داشته و موضوع جدیدی که عزلش را در پی داشته باشد، رخ نداده است.

فرماندار بیرجند متذکر شد: شورای اسلامی شهر بیرجند با علم به نبود این ویژگی یعنی داشتن ۷ سال سابقه مدیریت میانی و اینکه بهترین پزشک است، او را بعنوان شهردار معرفی کردند که از طریق هیئت تطبیق این مصوبه در همان ابتدا رد شد.

بیشتر بخوانید   لزوم سرعت بخشیدن به احیای فرهنگ اسلامی ساخت و ساز در خراسان جنوبی

فاضلی فرد افزود: با این وجود به خاطر اصرار شورای شهر بر گزینه انتخابی خودشان، وزیر کشور هم از اختیارات خود استفاده کرده و حکم مهدی بهترین را به عنوان شهردار بیرجند صادر کرده است.

وی با بیان اینکه اگر قرار است شورای اسلامی شهر بیرجند، شهردار این شهر را عزل کند، باید بر اساس قانون از طریق استیضاح این کار ر انجام دهد.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: برای قانونی بودن این استیضاح هم باید دو سوم از اعضا به این موضوع رای دهند.

فاضلی فرد با تاکید بر اینکه اصل مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند برای عزل شهردار زیر سؤال است و در هیئت تطبیق رد شده، افزود: اگر شهردار صلاحیت‌های لازم را نداشته باشد یا نظر شورا و مردم را تأمین نکند، شورای شهر باید با خرد جمعی خود و از طریق استیضاح او را برکنار کند.

منبع: فارس

پایان پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها