مخالفت شورای شهر بر الحاقات جدید به شهر بیرجند

در جلسه شورای شهر بیرجند نامه‌ای مبنی بر الحاقات جدید از سوی راه وشهرسازی و استانداری قرائت شد که رئیس شورای شهر گفت: شورای شهر و شهرداری با هرگونه  الحاقات جدید به شهر در همان جلسه اسفند ماه  مخالفت کرده است.

به گزارش “پیام خاوران” در جلسه شورای شهر بیرجند نامه‌ای از اداره کل راه و شهرسازی استان قرائت شد مبنی بر افزایش محدوده الحاقی به اراضی شهری بیرجند از ۱۶۴ به ۴۴۱ هکتار در راستای تامین زمین نهضت ملی مسکن (در محدوه انتهایی بلوار پیامبر اعظم). پیرو این موضوع رئیس شورای شهر گفت: در اسفند ماه سال گذشته، شاهد الحاقات جدیدی به شهر بیرجند بوده‌ایم که شورا و شهرداری بیرجند در همان جلسه با این  الحاقات مخالفت کرده‌اند.

در پی قرائت این نامه‌ که  جهت استحضار اعضای شورا در جلسه علنی  شورای شهر بیرجند قرائت شد با واکنش‌هایی از سوی منتخبین مردم در شورا مواجه شد. همچنین در این نامه ذکر شده بود که تامین زیر ساخت‌ها در این اراضی بر عهده شرکت‌های  خدمات رسان است.

الحاقات جدید شهر بیرجند باری بر گردن شهرداری  

یزدان‌شناس از اعضای شورای شهر بیرجند در این زمینه گفت: تجربه نشان داده که  معمولا شرکت‌های خدمات رسان به وظایف خود عمل نمی‌کنند و تامین تمامی زیرساخت‌ها بر گردن شهرداری می‌افتد.

عضور شورای شهر با بیان اینکه در آینده تامین تمامی این زیرساخت‌ها به عنوان مطالبه مردمی مطرح و از مجموعه شهرداری خواسته می‌شود افزود: این مصوبه گذرانده شده و ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم ولی باید در نامه‌ای از راه و شهرسازی بخواهیم که تضمین‌های  لازم را  از شرکت‌های خدمات‌رسان برای تامین زیرساخت‌های این اراضی اخذ کند.

یزدان‌شناس ادامه داد: ما مخالف طرح نهضت ملی مسکن نیستیم و شهرداری هم همراهی لازم را داشته ولی  سایر دستگاه‌های متولی از جمله  راه و شهرسازی در گذشته در  اجرای  آسفالت به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

خلف وعده دستگاه‌های متولی در تامین زیرساخت‌های مسکن مهر مهرشهر  

حجت‌الاسلام عبدالرزاق نژاد نیز با اشاره به مشکلاتی که در مهرشهر بعد از الحاق به شهر بوجود آمده گفت شهرداری در مهرشهر دچار مشکلات فراوانی شد و دستگاه‌های متولی به وظایف خود در تامین زیر ساخت‌های این محدوده بعد الحاق  عمل نکردند.

بیشتر بخوانید   100 بسته گوشت قرمز در بین نیازمندان خراسان جنوبی توزیع شد

فضاهای خالی زیادی در شهر برای ساخت نهضت ملی مسکن وجود داشت 

عباس سروری، منشی شورای شهر بیرجند نیز با انتقاد از اینکه در سطح  شهر هنوز زمین‌هایی  برای ساخت و ساز وجود دارد که از آنها استفاده نشده گفت: راه و شهرسازی می‌توانست از زمین‌های های مازاد دولتی برای ساخت نهضت ملی مسکن  واگذار کند و جای این سوال باقی است که  چرا باید خارج شهر به شهر الحاق شود و در آینده برای تامین زیرساخت‌ها دچار مشکل شویم.

وی ادامه داد : به نظر می‌رسد راه و شهرسازی نمی‌خواهد در این زمینه هزینه کند و  راحت‌ترین راه یعنی الحاق را برای تامین زمین  انتخاب کرده که این موضوع به وزیر راه و شهرسازی باید منتقل شود.

مهرشهری دیگر با الحاقات جدید در طرح نهضت ملی مسکن  در راه است

فروزان‌فر از دیگر اعضای شورای شهر بیرجند نیز با اشاره به اینکه بر اساس آیین نامه ابلاغی که  همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن  ارسال شده یکی از راه‌های تامین زمین این طرح  تحویل  اراضی مازاد ادارات بوده است گفت: معمولا ادارات همکاری لازم را در این زمینه نمی‌کنند و راه و شهرسازی هم اراضی جدیدی را که  ۱٫۵ برابر اراضی مهرشهر است را به شهر الحاق کرده که  تبعات خاص  خودش را خواهد  داشت.

وی افزود:  مهرشهر با ۲۹۰ هکتار ، ۳۵ هزار نفر  جمعیت دارد بنابراین در  اینجا با چنین وسعتی قرار است چند نفر ساکن شوند و ادارات خدمات رسان فقط آب،  برق و گاز را  منتقل می‌کنند و طبیعتا آماده سازی کوچه‌ها بر عهده راه و شهرسازی است.

فروزان‌فر با تاکید بر اینکه در مجموع  بیشتر از آنچه نیاز  بوده  ملحق به شهر  شده گفت:در مهرشهر سهم شهرداری داده نشد و ساخت و سازها به اتمام رسید و ما مجبور شدیم فضای سبز و سایر خدمات را در این محدود  ارائه کنیم.

بیشتر بخوانید   آیت الله هاشمی شاهرودی نقش ارزنده ای در اعتلای نظام ایفاکرد

مخالفت شورا و شهرداری با الحاقات جدید راه و شهرسازی/ ارسال نامه به وزیر  

رئیس شورای شهر بیرجند نیز با اشاره به اینکه در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ نظر شورای شهر و شهرداری در زمینه الحاقات جدید شهری به استانداری ارسال شده اظهار داشت: شورا و شهرداری با هرگونه  الحاقات جدید به شهر در همان جلسه اسفند ماه  مخالفت کرده است.

بعد از طرح  نقطه نظرات اعضای شورای شهر در این زمینه مقرر شد نامه‌ای به راه و شهرسازی و  همچنین شخص وزیر راه ارسال شود تا  شرکت‌های خدمات رسان مکلف به ارائه خدمات زیرساختی در اراضی مذکور شوند.

سودهای میلیاردی که به جیب سازندگان مسکن می‌رود  

از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه درخواست یکی از شهروندان مبنی بر محاسبه هزینه‌های اخذ پروانه بر اساس نرخ سال ۹۷ برای ساخت یک واحد مسکونی به صورت اضافه بنا بود که توسط رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند مطرح و عنوان شد: این شهروند از سال ۹۷ به دنبال اخذ پروانه ساختمانی بوده که شهرداری در این بازه زمانی اجازه ارسال پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ نداده و در حال حاضر این شهروند توانسته نظر کمیسیون را بگیرد و درخواست تقسیط و محاسبه هزینه‌های پروانه را بر اساس سال ۹۷ دارد.

ویدا ناصری با اشاره به مصوبه کمیسیون عمران در این زمینه افزود: بعد از بررسی‌های انجام گرفته چون این مالک جزو بساز و به فروش‌ها نبوده، کمیسیون فقط با تقسیط موافقت کرده است.

در ادامه یزدان شناس از اعضای شورای شهر بیرجند با انتقاد از پایین بودن نرخ جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ که بازدارنده نیست و سالهاست بازنگری نشد، گفت: مالک در چنین ساخت و سازهای غیر مجازی  متری ۴ میلیون و ۵۰۰ تومان جریمه می‌شود و از طرف دیگر ملکش را ۵۰ میلیون تومان و در برخی مناطق شهر تا ۷۵ میلیون تومان می‌فروشد.

بیشتر بخوانید   وجود 175 نفر زندانی غیرعمد در استان خراسان جنوبی

وی ادامه داد: مالک حداقل در این گونه ساخت و سازها متری ۳۰ میلیون تومان سود می‌کند بنابراین در  یک آپارتمان ۲۰۰ متری  حدود ۶ میلیارد تومان به جیب می‌زند و در یک آپارتمان ۶ طبقه‌ای این سود ۳۶ میلیارد تومان می‌شود.

یزدان شناس، سهم شهرداری را از این سود و تخلف کمتر از یک میلیارد تومان اعلام کرد و خواستار بازنگری در این رویه شهرداری و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ بر اساس منطقه بندی شهری شد.

ویدا ناصری دیگر عضو شورای شهر با بیان اینکه قیمت گذاری در مناطق مختلف شهر و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند گفت: درصد تخفیفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ در مناطق شمال شهر از بقیه مناطق شهر بیشتر است و اگر در سایر مناطق تخلفات از سوی سازندگان مسکن باشد ریالی تخفیف داده نمی‌شود.

اعضای شورای شهر بیرجند در مورد این درخواست مردمی با تقسیط هزینه‌های پروانه تا ۲۰ قسط به نرخ روز موافقت کردند.

در ادامه این جلسه برخی از مفاد دفترچه اخذ عوارض و بهای خدمات شهری به شورا گذاشته شد و اعضای شورا به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها