تعمیرات اساسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین برای نخستین بار در کشور+ تصاویر

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان گفت: با انجام کار جهادی و با تکیه بر ظرفیت های داخلی عملیات تعمیرات اساسی و نیمه اساسی  سه واحد نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین برای اولین بار در کشور  انجام شد.

سید محمد رضا کاظمی در گفت وگو با  پایگاه خبری ” پیام خاوران “ اظهار داشت:عملیات تعمیرات اساسی و نیمه اساسی  سه واحد نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین و نصب ، راه اندازی و تست دنده های پینیون و ویل ساخت داخل جعبه دنده بار واحد سه نیروگاه گازی قاین برای اولین بار در کشور  همراه با عیب یابی ، بازسازی و تخمین عمر باقی مانده قطعات در کمتر از ۵ ماه با تکیه بر ظرفیت و توانمندی متخصصان  داخلی به پایان رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به خروج اضطراری واحد یک نیروگاه به دلیل افزایش ارتعاشات توربین و ساعت کارکرد بالای قطعات واحد و ابلاغ برنامه تعمیرات اساسی و نیمه اساسی سه واحد نیروگاه شهید کاوه در فصل زمستان سال گذشته ، برنامه ریزی لازم جهت انحام تعمیرات و تامین لوازم یدکی مورد نیاز انجام و واحد یک از اوسط دی ماه سال گذشته جهت انجام عملیات عیب یابی ، تعمیر اساسی و تخمین عمر باقی مانده همراه با احیاء و جوان سازی تجهیزات اتاق احتراق در اختیار شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان اظهارکرد: با توجه به اینکه عملیات احیاء و جوان سازی و تخمین عمر قطعات یک پروسه زمانبر بود به محض دمونتاژ و ارسال قطعات به تهران واصفهان برای انجام عملیات عیب یابی و تخمین عمر و احیاء و جوان سازی ، برنامه ریزی برای انجام تعمیرات نیمه اساسی واحد ۴ نیز انجام و واحد شماره ۴ نیروگاه شهید کاوه از اواسط اسفندماه در اختیار شرکت تعمیرات نیروگاهی قرار گرفت و با همت و تلاش همکاران و پیمانکار و هم زمان با برگشت قطعات واحد یک  از بازسازی در اواخر فروردین ماه تعمیرات واحد به پایان رسید و واحد چهار  در مدار تولید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید   اتمام پروژه خانه مطبوعات خراسان جنوبی نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار

کاظمی بیان کرد: با توجه به افزایش ساعت کارکرد واحد سه نیروگاه و نزدیک شدن به زمان پیک شبکه ، برنامه ریزی برای انجام هم زمان تعمیرات نیمه اساسی واحد سه در حد کاهش ریسک هم زمان با عملیات مونتاژ واحد یک انجام و با وجود محدودیت های مکانی و ماشین الاتی و ابزار مخصوص به ویژه جرثقیل سقفی،  انجام و واحد سه برای انجام تعمیرات نیمه اساسی در حد کاهش ریسک بهره برداری در پیک تابستان از نیمه دوم اردیبهشت ماه در اختیار شرکت تعمیرات سنا قرار گرفت

وی گفت: به یاری خداوند متعال و تلاش شبانه روزی پیمانکاران در( شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران و شرکت سنا) و همراهی و همکاری همه جانبه همکاران فنی و غیر فنی نیروگاه به ویژه دستگاه نظارت و پشتیبانی شرکت تولید نیروی برق خراسان به ویژه دکتر مرتضوی و خانم مهندس ستوان و مهندس نمازی  مدیر کل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ، تعمیرات هر دو واحد در اواخر اردیبهشت ماه به پایان رسید وهر دو واحد قبل از شروع پیک مصرف شبکه با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار گرفتند

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروگاه‌های گازی خراسان اظهارکرد : هم زمان با انجام تعمیرات اساسی و نیمه اساسی این سه واحد ، برنامه ریزی برای تعویض کامل عایق های دو واحد و همچنین نصب و راه اندازی دنده های محور پینیون و محور ویل جعبه دنده بار واحد آلستوم  نیروگاه گازی قاین که برای اولین بار توسط متخصصان داخلی و با روش مهندسی معکوس طراحی و ساخته شده بود نیز انجام و با موفقیت به پایان رسید.

بیشتر بخوانید   متقاضیان برای دریافت گاز مایع یارانه‌ای در سامانه دریافت فرآورده‌های نفتی ثبت‌نام کنند

کاظمی اظهارکرد: انجام سه تعمیر اساسی و نیمه اساسی و تامین قطعات یدکی و دمونتاژ ، تعویض دنده ها و مونتاژ جعبه دنده بار واحد آلستوم نیروگاه گازی قاین GE- F5 در بازه زمانی ۵ ماهه نمونه بارز یک کار جهادی بود که با یاری خداوند متعال و تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی و همدلی و همراهی کلیه همکاران نیروگاه ، شرکت تولید نیروی برق خراسان ، شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ، شرکت مپنا و شرکت سنا و به ویژه مدیر کل دفتر فنی تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی انجام شد

نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه در کیلومتر ۴ جاده قائن-مشهد و در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار واقع گردیده است. این نیروگاه مشتمل بر چهار واحد گازی تیپ V94.2 طرح نیام ساخت شرکت مپنا می باشد.

توان اسمی هر یک از این واحدها برابر ۱۵۷,۵ مگاوات است و در مجموع این نیروگاه با توان ۶۳۰ مگاوات یکی از بزرگترین نیروگاههای شرق کشور است که برق استان خراسان جنوبی و بخشی از شبکه سراسری را تامین می نماید.

عملیات بخش گاز این نیروگاه در سال ۱۳۸۶ شروع و در اسفند سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید. سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی و سوخت جایگزین آن، گازوئیل بوده و بهره برداری، تعمیر و نگهداری از ایستگاه تقلیل فشار گاز بر عهده پرسنل نیروگاه می باشد.

در این نیروگاه امکان نصب دو واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی وجود دارد که در صورت نصب و راه اندازی آنها ، ظرفیت اسمی نیروگاه به ۹۵۶ مگاوات و راندمان نیروگاه از ۳۴ درصد به ۴۸ درصد افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی در سالروز میلاد رسول مهربانی و صادق آل محمد(ع) سراسر شادی وسرور است

از مهمترین اهداف راه اندازی این نیروگاه می توان به پایداری شبکه برق از طریق جنوب خراسان، پاسخ به نیاز روز افزون نرخ رشد مصرف منطقه ناشی از گسترش صنایع و خانگی  اشاره نمود.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها