تولید علوفه در خراسان جنوبی ۹۵ درصد کاهش یافت

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: میزان تولید علوفه قابل بهره‌برداری در عرصه‌های مرتعی استان به رقمی معادل  ۱۹۸٫۶ هزار تن و معادل ۹۵ درصد نسبت به میانگین دراز مدت کاهش یافته است.

به گزارش “پیام خاوران” علیرضا نصرآبادی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت مراتع استان اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با مساحت بیش از ۱۵ میلیون هکتار به مرکزیـت بیرجنـد واقع در شـرق کشـور است. ۹۷ درصد از مساحت استان یعنی معـادل۱۴ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۵۰ هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده که در این میان اراضـی مرتعـی با مساحت۸ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۷۴ هکتـار است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: در شرایط نرمال بارندگی میزان تولید علوفه مراتع استان، به استناد آمار و اطلاعات اخذ شده از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، معادل ۴۸۰ هزار تن علوفه خشک قابل بهره‌برداری مجاز است.

وی افزود: طی سنوات گذشته به دلیل وقوع خشکسالی و کاهش چشمگیر نزولات جوی، میزان تولید علوفه قابل بهره‌برداری در عرصه‌های مرتعی استان خراسان جنوبی به رقمی معادل  ۱۹۸٫۶ هزار تن کاهش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: این میزان کاهش تولید علوفه (معادل ۵۹ درصد) نسبت به میانگین دراز مدت آن در استان، تبعات زیادی به همراه داشته است.

وی بیان کرد: کاهش شدید علوفه مورد نیاز دام‌های وابسته به عرصه‌های منابع طبیعی و مرتعی، منجر به افزایش فشار چرای فوق‌العاده بر عرصه‌های مرتعی و قابل تعلیف شده که در دراز مدت سبب کاهش کمی و کیفی علوفه مرتعی و تخریب مراتع و در نهایت گرایش منفی عرصه‌های مرتعی خواهد شد.

نصرآبادی افزود: با احتساب ارزش ریالی هر کیلوگرم علوفه در سال جاری (معادل ۷۹ هزار و ۱۰۰ ریال) و کاهش قابل توجه علوفه مرتعی در استان، ارزش اقتصادی توان تولیدی مراتع استان از ۳۷ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال به رقم ۱۵ هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید   آمادگی مجتمع آبدرمانی آبترش سربیشه برای استقبال از گردشگران

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: بالغ بر ۶۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی،  رویشگاه گیاهان دارویی است و شرایط نرمال بارندگی و مساعد بودن دیگر موارد موثر در برداشت گیاهان دارویی سالانه پتانسیل برداشت بیش از ۵۷ تن گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه شیرین وجود دارد.

وی افزود: طی سنوات گذشته به دلیل وقوع خشکسالی و پراکنش نامناسب بارندگی‌ها، میزان برداشت و استحصال محصولات فرعی مرتعی به ویژه آنغوزه شیرین  به رقمی معادل  ۲۵  تن کاهش یافته است.

نصرآبادی بیان کرد: این میزان کاهش برداشت گیاهان دارویی (۴۴ درصد) نسبت به میانگین دراز مدت آن در استان، تبعاتی از جمله برداشت غیر اصولی و بیش از توان از عرصه‌های طبیعی را به همراه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی عنوان کرد: کاهش برداشت محصولات فرعی به ویژه آنغوزه شیرین، منجر به افزایش فشار برداشت بر رویشگاه‌های محصولات فرعی شده که در دراز مدت سبب کاهش کمیت و کیفیت گیاهان دارویی مرتعی و تخریب رویشگاه‌های این گونه‌های گیاهی خواهد شد.

نصرآبادی گفت: با احتساب ارزش ریالی هر کیلوگرم آنغوزه شیرین (شیرابه و کشته) به طور متوسط در سال جاری (معادل  ۳۵ میلیون ریال) و کاهش قابل توجه برداشت و استحصال گیاهان دارویی در استان، ارزش اقتصادی توان تولیدی رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان از ۲۰ هزار میلیارد ریال به رقم یک هزار و ۱۲۰  میلیارد ریال کاهش یافته است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها