پنل‌های خورشیدی در جوار چاه‌های کشاورزی نصب می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، گفت: احتمالا تا سال آینده خاموشی چاه‌های کشاورزی در شهرستان ۵ روز در هفته خواهد شد و باید به سمت نصب پنل‌های خورشیدی در جوار چاه‌ها پیش برویم.

به گزارش “پیام خاوران“، محمد حسین اکبری صبح امروز در چهارمین آیین شکرگزاری برداشت عناب که در شهرستان خوسف برگزار شد، اظهار داشت: امسال با توجه به شرایط اقلیمی و سیل ابتدای سال و گرمای هوا خساراتی به محصولات عناب و زرشک داشتیم.

وی گفت: برآورد خسارت‌ها انجام و به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری ارسال شده تا کمکی به بخش کشاورزی صورت بگیرد و در حال حاضر قانون سازگاری با کم آبی تصویب شده و حدود 160 میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی باید کمتر استفاده شود اما مخالف آن هستیم و این مصوبه باید کم کم انجام شود تا کشاورز خود را آماده کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: سایبان کردن برخی باغات عناب جزو برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی خواهد بود و تسهیلات برای آن در نظر می‌گیریم تا از گرما آسیب نبیند.

اکبری تصریح کرد: بورس عناب به صورت جدی در حال انجام است اما گردش مالی عناب کم است و کمتر از 10 هزار میلیارد تومان جزو بورس عناب قرار نمی‌دهند لذا باید عناب را در کنار یک محصول استراتژیک دیگر قرار داده و وارد بورس کنیم.

وی ادامه داد: احتمالا تا سال آینده خاموشی چاه‌های کشاورزی در شهرستان 5 روز در هفته خواهد شد و با کسری 20 هزار مگاواتی برق طی سال جاری در استان روبرو هستیم که این میزان کسری برای سال آینده تا 27 هزار مگاوات نیز پیش‌بینی شده که ختم به خاموشی چاه‌های کشاورزی می‌شود و باید به سمت نصب پنل‌های خورشیدی در جوار چاه‌ها پیش برویم.

لزوم انجام بازاریابی و فرآوری عناب در خراسان جنوبی

بیشتر بخوانید   مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی:نقش خبرنگاران در ترویج فرهنگ مصرف بهینه برق قابل تقدیر است

مهدی جعفری نیز اظهار داشت: باید سال آینده این جلسه در مکانی برگزار شود که آن مکان الگو اجرا کرده و مردم آن الگو را ببینند و بهره‌برداری کنند.

وی گفت: تغییرات اقلیم در حال انجام است و سرمای سال گذاشته و طولانی شدن گرمای امسال که صورت گرفته خسارت‌هایی به محصولات کشاورزی وارد کرده است و باید برای باران‌های سیل آسا و تداوم گرما تدبیر کنیم و گرنه شاید روزی عناب و یا سایر محصولات استراتژیک وجود نداشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از امروز با محققین و مروجین با همکاری خود دنبال شیوه‌های جدید بروند افزود: برند عناب سیوجان و ماژان ثبت نشده لذا مردم باید به دنبال این برند بروند و سازمان جهاد کشاورزی استان هم حمایت خواهد کرد.

جعفری تصریح کرد: مطالبه در بخش کشاورزی زیاد است، اما محدودیت‌ هایی در وزارت نیرو وجود دارد و وزارت نیرو اعلام کرده میزان سهمیه آب کشاورزی تا سال 1405 کم نمی‌شود که ما مخالف بر این حرف هستیم، چرا که این آب کسر شده و فشار آوردن یکباره به مردم از هم پاشیدگی بخش کشاورزی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی سیستم‌های نوین آبیاری و آبیاری زیرسطحی در استان ضرورت دارد و چشم‌انداز اجرای تعادل‌بخشی در کشاورزی استان تا سال 1405 قابل پیش‌بینی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: باید مشکلات تولید عناب برطرف شده و به سمت بازاریابی و فرآوری این محصول حرکت کنیم و مقدمات بورس عناب فراهم شده هرچند وزارت اقتصاد و دارایی بیان کرده گردش مالی محصول عناب پایین است و نمی‌تواند وارد بورس شود که در تلاش هستیم این موضوع حل شود، چرا که بورس عناب به قیمت و جایگاه عناب کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید   ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات بحران به استان خراسان جنوبی تخصیص می‌یابد

بازار محلی آب در خوسف شکل می‌گیرد

فرماندار شهرستان خوسف نیز در چهارمین آیین استانی شکرگزاری برداشت عناب، اظهار داشت: شهرستان خوسف خاستگاه عناب در استان و کشور است و بیشترین سطح زیر کشت عناب را داریم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک استان، عناب است و عناب به عنوان یکی از برکات خاص این آب و خاک است و حدود 4 هزار و 200 بهره‌بردار در شهرستان خوسف وجود دارند که معیشت و زندگی آنها به درختان عناب گره خورده است.

فرماندار خوسف افزود: در سال‌های گذشته برای قیمت‌گذاری عناب تلاش‌های زیادی شده و در حال حاضر نیز به دنبال گسترش حوزه فرآوری عناب متناسب با تولید آن هستیم.

حسینی با بیان اینکه امید داریم بورس عناب هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد، تصریح کرد: سهمیه آب چاه‌های کشاورزی در حال کم شدن است و شرکت آب و منطقه‌ای باید به این باور برسد که برخی محصولات استراتژیک، پیشانی استان هستند باید به هر قیمت نگه داشته شود.

وی با بیان اینکه در دستورالعمل‌ها باید برخی مناطق که محصولات استراتژیک دارند از سهمیه کاهش آب معاف شوند ادامه داد: به‌زودی برای نخستین بار بازار محلی آب در شهرستان خوسف شکل می‌گیرد و مطالعات آن همزمان در خوسف و بیرجند آغاز شده و یکی از دغدغه‌های کشاورزان که تامین آب است نیز رفع خواهد شد.

فرماندار خوسف با بیان اینکه نیاز است برنامه‌ریزی کامل و مناسبی در راستای معرفی محصول عناب انجام شود ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آینده طرح معافیت کاهش سطح آب در خوسف را دریافت کنیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از تعدادی زکات دهنده و تولیده کننده برتر عناب در شهرستان خوسف تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ 102

بیشتر بخوانید   حمایت چشمگیر بانک کشاورزی از عشایراستان خراسان جنوبی با پرداخت تسهیلات به عشایر کوچنده  
چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها