به گزارش پایگاه خبری "پیام خاوران"، آن طور که مسئولان فرودگاهی می گویند این موضوع به کمبود ناوگان حمل و نقل هوایی در کشور برمی گردد و نه تنها خراسان جنوبی بلکه برخی دیگر نقاط کشور نیز در فهرست لغو و کنسلی پروازها قرار دارند. اما موضوع چالش برانگیز این است که لغو و کنسلی پروازها در هفت ماه امسال به 338 پرواز رفت و برگشتی می رسد و این برای استانی که اساسی ترین مشکل آن به کمبود زیرساخت های حمل و نقل برمی گردد فاجعه ای به حساب می آید چرا که نه خطوط ریلی و نه شریان های مواصلاتی کامل و استانداردی دارد تا سرمایه گذار، مسافر، گردشگر، مسئول و ... رغبت کند به جای هواپیما از دیگر وسایل نقلیه استفاده کند. موضوع چالش برانگیز کمبود زیرساخت های حمل و نقل سبب شده است تا خراسان جنوبی که به لحاظ مواد معدنی، قابلیت های گردشگری، محصولات خاص و مزیت دار کشاورزی، انرژی های پاک و ... جزو استان های رکورددار در کشور و حتی جهان به حساب می آید آن طور که باید و شاید شاهد حضور کمتر سرمایه گذاران، متخصصان، مقامات کشوری و ... و بعد از حدود 15 سال از استقلال خراسان جنوبی هنوز به پله های ابتدایی نردبان توسعه و پیشرفت هم پا نگذاشته باشد. موضوع ضعف خراسان جنوبی در زیرساخت حمل و نقل به ویژه آن هایی که در حوزه حمل و نقل هوایی دستی داشتند و این جریان همیشه سبب آزار و اذیت آن ها و صدمه جبران ناپذیر اقتصادی می شد بر آن داشت تا با این ایجاد شرکت هلدینگ احیای میراث کویر حدود شش ماه قبل مجوز و موافقت اصولی شرکت هواپیمایی کویر را از شرکت هواپیمایی کشور دریافت کنند و حدود دو هفته قبل هم این شرکت را به ثبت برسانند که از این موضوع باید به عنوان نقطه امیدی در بهبود شرایط یاد کرد. ایجاد شرکت هلدینگ آن طور که مدیر شرکت هواپیمایی کویر می گوید: ابتدا در سال 95 یک ایرتور را راه اندازی کردم که به دلیل حمایت نشدن و ضعف زیرساخت حمل و نقل هوایی مجبور به تعطیلی آن شدم. به گفته «به منش»، سپس تصمیم بر آن شد با همکاری و سرمایه گذاری عده ای از سرمایه گذاران ساکن در خراسان جنوبی، تهران، مشهد و ... ایجاد یک شرکت هلدینگ با عنوان احیای میراث کویر کلید بخورد که آغاز آن از شهریور ماه سال گذشته بود و پس از دریافت موافقت اصولی، با سرمایه ثبتی 36 میلیارد تومانی، شرکت هواپیمایی کویر به ثبت رسید. وی می گوید: سرمایه گذاران این شرکت در حال رایزنی برای اجاره به شرط تملیک سه فروند هواپیما هستند تا با سرمایه این هلدینگ، بخش دولتی و دیگر بخش های خصوصی این هواپیماها را خریداری کنند، به علاوه با مجوز هیئت مدیره این هلدینگ سرمایه گذاری، 15 سهم شرکت به خراسان جنوبی و بقیه به استان ها و کشورهای همجوار واگذار شده است. دیگر این که با رایزنی های انجام شده چهار فروند هواپیما برای اجاره به شرط تملیک پیدا شده که بر اساس برنامه ریزی قرار است دو فروند هواپیما صبح ها از ساعت شش و هشت از تهران به بیرجند و بجنورد پرواز کند و آخر شب هم یک پرواز به تهران داشته باشد که با این برنامه ریزی هر روز به تهران از بیرجند و بجنورد پرواز خواهیم داشت. به گفته او پرواز به مقاصد دیگر مانند چابهار، زاهدان و اصفهان در کنار پروازهای تهران و مشهد در دستور کار است. نوروز، اولین پرواز این کارشناس با بیان این که خرید هواپیما و عملیاتی شدن آن پروسه ای زمان بر است، می افزاید: این پروسه بین شش تا 9 ماه زمان می برد اما همه تلاش بر این است تا نوروز 98 هواپیماها خریداری و پروازها آغاز شود. وی بر رفع مشکل حمل و نقل هوایی استان به صورت اساسی و زیربنایی تاکید می کند و ادامه می دهد: نمی شود به صورت مقطعی و مسکن با این موضوع برخورد کرد و راه این است همان طور که استان کرمان شرکت هواپیمایی ماهان را راه اندازی کرد و علاوه بر رفع مشکل حمل و نقل هوایی این استان به دیگر نقاط هم خدمات رسانی می کند اقدام شود و برای خراسان جنوبی نیز چاره کار، راه اندازی شرکت هواپیمایی است که امیدواریم با حمایت مسئولان به سرانجام برسد. «به منش» این موضوع را یادآور می شود که مدیر کل فرودگاه ها نیز از ابتدا در جریان شکل گیری و دریافت مجوز این شرکت هواپیمایی بوده است اما نمی دانیم چرا اظهار بی اطلاعی می کند. مکاتبه با 30 شرکت هواپیمایی مدیر کل فرودگاهها هم دلیل لغو پروازهای استان را کمبود ناوگان ایران ایر اعلام می کند و می گوید: خراسان جنوبی باید به غیر از این شرکت هواپیمایی به دنبال دیگر شرکت ها برای انجام پرواز در استان باشد. «هادی سلامی» با اشاره به این که اداره کل فرودگاه ها با بیش از 30 شرکت هواپیمایی برای اختصاص پرواز به خراسان جنوبی مکاتبه کرده است، ادامه می دهد: نتیجه مثبتی از این مکاتبه ها حاصل نشده است. به گفته وی، شرایط بسیار مطلوبی با رعایت استانداردهای لازم در فرودگاه بیرجند فراهم است که در نوع خود کم نظیر و حتی بی نظیر است اما برای جذب دیگر ایرلاینها و ایجاد خط پروازی در استان نیازمند کمک همه جانبه در خراسان جنوبی هستیم. وی روش های تقویت پروازهای استان را به چند صورت می داند و از جمله آن به در نظر گرفتن مشوق هایی برای شرکت های هواپیمایی به منظور خرید هواپیما، اجاره صندلی یا چارتر توسط فعالان گردشگری و آژانس ها و ... اشاره می کند که با این روش ها می توان زمینه را برای حضور ایرلاین ها فراهم کرد. به گفته وی، با همه ایران لاین های موجود در کشور، وزارت راه و شهرسازی توسط مسئولان استانی و نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی مذاکره شده است که منتظر پاسخ هستیم و از آن جا که توسعه استان زمینه حضور سرمایه گذاران و مسئولان ارشد کشوری را می طلبد ، باید پروازهای مناسب این زمینه را فراهم کرد. لزوم سنجش همه جوانب کار این مسئول تاکید می کند: هر چند خرید هواپیما راهکاری برای تقویت پروازهای استان است اما این روش در برخی از مناطق جوابگوست به همین دلیل باید همه جوانب کار را سنجید. وی پراکندگی جمعیت استان، وضعیت پروازی، نیروی متخصص و منابع کم مالی را برای افرادی که متقاضی راه اندازی ایرلاین اختصاصی در استان هستند، گوشزد می کند که باید قبل از راه اندازی این موضوع ها را مد نظر قرار دهند زیرا تجربه دیگر استان ها نشان میدهد وقتی شرکت های هواپیمایی در یک منطقه ثبت می شود، برخی وقت ها ممکن است به دلیل کمبود هایی مانند گروه پروازی، خلبان یا بقیه امور هواپیمایی ماهیت خود را از دست بدهد و به سمت مرکز تغییر مکان یابد. به گفته وی، وجود بازار مناسب برای ایرلاینها در هر منطقه مهم ترین امر است.چند وقت قبل تعداد پروازهای فرودگاه بیرجند در هفته به 19 پرواز می رسید اما به 10 پرواز کاهش یافته است. منبع:روزنامه خراسان جنوبی انتهای پیام/