به گزارش "پیام خاوران " یکماه قبل سازمان حمایت با بخشی از درخواست تغییر قیمت تایر توسط انجمن صنفی صنعت تایر و با افزایش 30درصدی قیمتها موافقت کرد. تصمیمی که پاسخگوی نیاز تایرسازان نبود و هنوز 40درصد با آنچه محاسبات کارخانههای تایرسازی برای جلوگیری از زیان اعلام کرده بودند نیز فاصله داشت. مهمترین دلیل تایرسازان برای بالا بردن قیمتها تغییر گروه ارزی مواد اولیه تولید این محصول بود که یکباره از گروهیک ارزی یا همان «ترجیحی» به «نیمایی» تغییر کرد و هزینههای تولید در بخش مواداولیه وارداتی را تا 4برابر بالا برد. این تنها یکدلیل برای درخواست افزایش قیمت بود که البته باید در کنار آن بالا رفتن هزینههای حقــــــوق و دستمزد، خرید مواداولیه تولید داخـــــــل و ... را نیز اضافه کرد. اگرچه درهمان زمان واژه علیالحساب پیشوند افزایش 30درصدی قیمتها بود اما دیری نپایید که هزینههای بالای تولید با ارز نیمایی بازهم پرونده تغییر قیمت تایرهای ایرانی را در سازمان حمایت گشود تا درنهایت کمیته بررسی قیمتها با بالارفتن 25درصدی قیمت به صورت میانگین برای گروه محصولهای مختلف از رادیال سواری گرفته تا کشاورزی و بایاس و وانتی موافقت کند. درهمین زمینه محمدرضا تقیگنجی، عضو هیاتمدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: افزایش 25درصدی قیمتها به صورت میانگین برای کل صنعت تایر است و در بعضی گروه محصولها شاهد افزایش بیشتر و در برخی گروهها مانند رادیال سواری شاهد رشد قیمت کمتری از میانگین اعلامشده خواهیم بود. وی زمان اجرایی شدن این مصوبه را ثبت قیمتها در سامانه 124اعلام کرد و افزود: «متاسفانه بهرغم افزایش 55درصدی قیمتها بازهم صنعت تایر با زیان به فعالیت ادامه میدهد و تولید با چنین شرایطی بهویژه برای تولید کنندگان تایرهای بایاس نه تنها سودده نیست بلکه در دراز مدت زیان انباشته نیز به همراه خواهد داشت.» وی با اشاره به افزایش 30درصدی قیمت خودرو توسط خودروسازان بیان کرد: «تایر نیز بخشی از زنجیره تامین خودرو است و این صنعت بهشدت درگیر نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمتها در هر دو بخش مواد اولیه وارداتی و تولید داخل است. بنابراین تازمانیکه ارز تخصیصی به واردات مواد اولیه از گروه نیما تامین شود، احتمال درخواست تغییر قیمتها وجود دارد تا کارخانههای تایرسازی در سال جهش تولید دچار زیان یا مجبور به تعطیلی خطوط تولید خود نشوند.» منبع:اخبار خودرو انتهای پیام /