پایان تراژدی مرگ در جاده بیرجند- نهبندان در انتظار تعیین تکلیف
به گزارش پایگاه خبری "پیام خاوران" مسافران به هزار امید و آرزو دل به جاده میزنند جادهای که به جاده مرگ مشهور است و در عبور از آن ناگهان در یک چشم بر هم زدنی تصادف رخ میدهد و آرزوهایش ناتمام باقی میماند و بر از تراژدی مرگ همه به دنبال واکاوی و بررسی علل این حادثه میگردند که اغلب نیز رانندگان را مهمترین علت تصادف میدانند.
اگر به تصادفات جادهای در خراسان جنوبی گذری بیاندازیم آمارها آنقدر زیاد است که گویی میخواهد گوی سبقت را از دیگر استانها برباید، حوادثی که در اثر آن خانوادههای بسیاری بی سرپرست، بی فرزند شده و داغ عزیزان بر دلشان مینشیند.
تیتر خبرگزاریها و رسانههای محلی روز 15 دی ماه با تصادفات خونین در محور سربیشه-نهبندان آغاز شد و تا عصر همان روز بر تعداد فوتیها و تصادفات افزوده و هشت نفر در یک روز جان خود را از دست دادند.
تذکر کتبی و شفاهی نماینده نهبندان به وزیر راه
این حوادث درحالی رخ میدهد که مسیر بیابانی بوده و زیاد کوه و ناهمواری ندارد اما بنا به گفته مردم محور نهبندان-بیرجند به قتلگاه تبدیل شده چون مرگ هر لحظه از مقابلت میگذرد و جولان میدهد.
حادثه روز 15 دی به حدی قلب و روح همه را داغدار و جریحهدار کرد که نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی نیز دست به قلم شده و به وزیر راه و شهرسازی تذکر کتبی داد.
نظر افضلی گفت: 15 دی ماه در مسیر جاده سربیشه-نهبندان سه تصادف رخ داد که متاسقانه شاهد فوت هشت نفر از هموطنان بودیم و در طول سال هم بارها شاهد تصادف و فوت در این محور بودهایم.
وی اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی باید در زمینه تامین اعتبار و احداث باند دوم نهبندان-سربیشه که همه مسیر بیابانی و هموار است و نیازی به برش کوه و خاکبرداری ندارد هرچه سریعتر اقدام کند تا کمتر شاهد این تصادفات باشیم.
فوت 21 نفر در محور بیرجند - نهبندان
اما آن طور که معاون عمرانی فرماندار نهبندان گفت: محور بیرجند-نهبندان باید دو بانده شود تا شاهد تصادفات خونین نباشیم.
صادقی با بیان اینکه در محور شوسف-نهبندان عملیات اجرایی 30 کیلومتر آن از سال 89 کلنگ زنی شده که تنها 12 کیلومتر از این منطقه آماده بهرهبرداری است.
وی تصریح کرد: 18 کیلومتر برای مناقصه و انتخاب پیمانکار رفته اما اگر این 30 کیلومتر سرعت بیشتری میگرفت در این سالها شاهد تصادفات و از دست دادن هم وطنان نبودیم چون تنها در مدت 10 ماهه امسال در این محور 23 فقره تصادف منجر به فوت 21 نفر شده است.
معاون عمرانی فرماندار نهبندان افزود: تقاضای ما از راه و شهرسازی استان این است هرچه زودتر این مسیر تعیین تکلیف شود و در سفر چند روز قبل استاندار خراسان جنوبی به این شهرستان مهمترین درخواست مردم همین موضوع بود.
وضعیت جاده نهبندان –شوسف تعیین تکلیف شود
معاون عمرانی فرماندار سربیشه نیز از اجرای 50 کیلومتر باند دوم در این مسیر خبر داد و گفت: 40 کیلومتر باند دوم همچنان باقیمانده و یا در دست اقدام است و در برخی نقاط نیز هنوز کاری انجام نشده است.
فراشی با بیان اینکه تصادفاتی که در 15 دی ماه در محور سربیشه-نهبندان رخ داد تعدادی از این تصادفات و فوتیان در محدوده سربیشه و بخشی در حوزه نهبندان است و تصادفات که در محور سربیشه رخ داد در نقاطی بود که راه و شهرسازی برای دوبانده سازی آن اقدام نکرده است.
وی با اشاره به دوبانده سازی 5 کیلومتر از محور سربیشه-بیرجند در هفته گذشته بیان کرد: تعدادی از مردم و رانندگان از مسیر بازگشایی شده گلایهمند بودند چون علائم ایمنی و اخطار وجود نداشت و تعداد سرعتگیرها زیاد بود اما راه و شهرسازی هم عدم دید کافی را یکی از علتهای نصب سرعتگیر زیاد در این 5 کیلومتر دانست.
معاون عمرانی فرماندار سربیشه گفت: تلاشهای راه و شهرسازی قابل قدردانی است چون با توجه به محدودیتها و اعتبارات کار میکنند.
آنچه مردم از مسئولان مربوطه انتظار دارند این است که وضعیت جاده نهبندان –شوسف تعیین تکلیف شده تا بلکه به تراژدی مرگ در محور نهبندان-بیرجند پایان داده شود.
عامل انسانی در 95 درصد تصادفات دخیل است
سرهنگ حسین نیکمرد بیان کرد: یکی از دلایل تصادفات در محور سربیشه-بیرجند تخلفات رانندگان است و عامل انسانی در 95 درصد تصادفات دخیل است.
وی افزود: جادههای دو طرفه هم در تصادفات بی دخیل نبوده چون دو فقره از تصادفات رخ به رخ در این جادههای دو طرفه بوده است اما به طور حتم احداث باندهای دوم در جادههای استان به کاهش تصادفات رخ به رخ تاثیر میگذارد.
جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: خلوت بودن جادهها و کمبود سازمانهای نظارتی در بخشی از راهها در وقوع حادثه اثر دارد و مردم از رانندگی در شب به ویژه ساعتهای پایانی اجتناب کرده و تمامی سرنشینان باید کمربند ایمنی خود را ببندند.
اجرای تنها 25 درصد طرح دوبانده سازی محور بیرجند - زاهدان
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه محور بیرجند-زاهدان به طول 470 کیلومتر است که 246 کیلومتر آن در خراسان جنوبی است گفت: تاکنون 60 کیلومتر از باند دوم معادل 25 درصد طرح اجرا شده و به بهرهبرداری رسیده است.
جعفری با بیان اینکه در حال حاضر محور سربیشه 14 کیلومتر از باند دوم آن باقی مانده که تا پایان سال مالی 98 باند به اتمام میرسد افزود: 53کیلومتر این طرح توسط دو پیمانکار با هزینه 80 میلیارد تومان در دست اجرا است و مجوز مناقصه برای 17 کیلومتر از طول باقیمانده بین شوسف به نهبندان اخذ شده است.
104 کیلومتر از محور بیرجند- زاهدان فاقد عملیات اجرایی است
وی گفت: 104 کیلومتر از این محور فاقد عملیات اجرایی بوده اما امسال 4 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات متوازن منطقهای ابلاغ شده اما تخصیص داده نشده است و امسال قول 20 درصدی تخصیص اعتبار داده شده که در صورت تخصیص 50 درصدی مشکل اجرای این طرح برطرف میشود.
جعفری افزود: 12 کیلومتر از این مسیر در دو قطع آسفالت شده و مراحل نصب تابلو در دست اجرا است که تا پایان سال 12 کیلومتر زیر بار ترافیک میرود.
پیگیری تسریع در اجرای باند دوم محور شوسف- نهبندان
نظر افضلی با اشاره به سفر اخیر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان نهبندان اظهار داشت: قبل از سفر استاندار خراسان جنوبی سیدمجتبی علویمقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به نهبندان سفر کرده و مشکلات شهرستان نهبندان را بررسی کردند.
وی گفت: استاندار خراسان جنوبی در سفر 3 روزه به نهبندان حدود 33 مورد از مشکلات این شهرستان را مورد بررسی قرار داد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بررسی بحث راههای شهرستان نهبندان از دیگر اقدامات انجام شده در سفر 3 روزه استاندار خراسان جنوبی به شهرستان نهبندان بود و مقرر شد تسریع در اجرای باند دوم شوسف- نهبندان پیگیری شود.
حال باید دید مردم تا چه زمانی باید چشم انتظار باشند تا این محور زیر بار ترافیک برود.
منبع :تسنیم
انتهای پیام/