به گزارش پایگاه خبری "پیام خاوران " در حال حاضر بیش از 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید میشود و با این حال، تنها 10 درصد از زعفران تولیدی کشور با بستهبندی شرکتهای ایرانی به دست مصرفکننده در دنیا میرسد. سالانه حدود 60 تن زعفران در خراسان جنوبی تولید میشود و 90 درصد زعفرانهای صادراتی کشور به صورت خام فروشی صادر میشود.بستهبندی براساس خواست بازارهای جهانی و مدیریت بازارهای جهانی، سیاستگذاری برای توسعه بازار زعفران و برندسازی این محصول از اولویتهای شورای ملی زعفران است. باید گفت با ساز و کارهای موجود نمیتوانیم مرجع قیمتی زعفران در جهان باشیم، بلکه باید صادرات را مدیریت کنیم و یا ساز و کارها را تغییر دهیم.در این راستا به دنبال جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده برای زعفران هستیم، بیکاری یکی از معضلات جوانان امروز است و ما میتوانیم با ایجاد ارزش افزوده برای زعفران برای افراد ایجاد اشتغال کنیم چرا که میتوان با محصولات صادراتی که مزیت رقابتی دارند، به راحتی شغل ایجاد کرد. شاخصهای بورس در مورد زعفران برخلاف مولفههای اقتصاد مقاومتی است، و این در حالی است که قیمت پایه صادراتی زعفران توسط دولت، 1100 دلار تعیین شده است، اما اکنون زعفران با قیمتی کمتر از این مقدار به فروش میرسد. از محسنات بورس این است که مشخص میکند زعفران امروز با چه نرخی خرید و فروش میشود تا کشاورزان آگاهی یافته و دلال نتواند از عدم آگاهی کشاورز سوء استفاده کند.در حال حاضر در حوزه صادرات مدیریت نداریم و سازمان بورس در راستای مولفههای اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات و صادرکنندگان زعفران حرکت نمیکند. باید با برنامهریزی درست و اصولی، روشها و رویهها را اصلاح کنیم تا به صادرات مطلوب برسیم و شورای ملی زعفران، برندهای جغرافیایی زعفران را ثبت کرده است که در این راستا هر نوع زعفران را با نام منطقه خود میشناسند. شورای ملی زعفران پیگیر این امر است که در سال جاری، نشان ملی زعفران را ثبت و کارت اهلیت را به منظور اینکه هر فردی نتواند زعفران را صادر کند و تنها با ویژگیها و تعیین صلاحیت براساس شاخصهای تعریف شده بتواند این کار را انجام دهد، صادر کند. این کارت اهلیت از خط مشیها و استراتژیهایی که در راستای صادرات زعفران تبیین میشود، تبعیت خواهد کرد و به این ترتیب خواهیم توانست صادرات را مدیریت کرده و شاهد انسجام و همبستگی در بحث زعفران باشیم. لازم است کارت اهلیت توسط اتحادیهها و تشکلهای تخصصی به صادرکنندگان واقعی زعفران ارائه و از صدور زعفران توسط صادرکنندگان بی نام و نشان جلوگیری شود.عدم بسته بندی زعفران در داخل کشور یکی دیگر از مشکلات این محصول است و باید جایگاه زعفران را در دنیا حفظ کنیم و این امر تا زمانی که خامفروشی ادامه دارد و صادرات به این شکل انجام میشود، تحقق پیدا نخواهد کرد. انتهای پیام/