وی افزود:سال گذشته در سفر به خراسان جنوبی دغدغه ما از شدت افزایش تصادفات بود و امسال این تغییر کرده و نشان از زحمات مسئولان استانی دارد و امیدواریم با تلاش و کوشش همه این کاهش آمار تا پایان سال ادامه داشته باشد.کاهش تصادفات و ترافیک به یک دستگاه و سازمان برنمیگردد، بلکه 33 دستگاه و سازمان باید وظایف خود به خوبی انجام دهند چرا که این تصادف زیبنده کشور نیستند و سرمایههای زیادی در تصادفات از دست میدهیم.
جانشین پلیس راهور فراجا تصریح کرد: سال گذشته 20 هزار نفر از هموطنان را در تصادفات از دست دادیم که بیش از 62 درصد از این افراد در سنین کار بودند یعنی سرمایههای خود را از دست میدهیم و این تعداد 7 تا 9 درصد از تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص میدهند.
وی ادامه داد: تبعات مادی و معنوی این تصادفات با هیچ رقم قابل مقایسه نیست و نمیتوان قیمتگذاری کرد؛ تمام سازمانها باید همدل باشند و امروز با معضلات زیادی در ترافیک شاهد هستیم و انسان به عنوان راننده بیشترین نقش را دارند و کار فرهنگسازی در حوزه ترافیک به صورت عمومی گسترش یابد.
جانشین پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: دستگاههایی که در حوزه پیشگیری از تصادفات مسئولیت دارند باید بدانند چقدر کار خود را به خوبی انجام میدهند لذا میطلبد همه دستگاهها پای کار باشند و معتقد به اقدامات فرهنگی هستیم. مردم ما در کشور به ویژه در خراسان جنوبی فهیم و با فرهنگ هستند.
مومنی اظهار کرد: از ظرفیت فضای مجازی و صداوسیما بیشتر استفاده کنیم و این بستر فرهنگ سازی در استانها بهتر فراهم است. قوانین ما در حوزه تصادفات بازدارنده نیست، لذا باید با همکاری دادستان و سایر مسئولان بتوانیم فضا برای متخلفان ناامن کنیم و در خصوص ترک فعلهای مدیرانی که سبب میشود هموطنان آسیب ببینند انتظار داریم آنها بیایند و جواب بدهند.
جانشین پلیس راهور فراجا گفت: اگر کسی در استان تخلف کرد باید هزینه اش را بپردازد، چرا که با جان انسانها در ارتباط است و شاید 10 درصد از رانندگان تخلفات حادثه خیز انجام دهند که این افراد سبب ضربه زدن به 90 درصد دیگر جامعه میشود و باید تاوان تخلف خود را بدهند.
مومنی تصریح کرد: با روش سنتی نمیتوان ترافیک را مدیریت کرد و باید روش فناوریهای نوین و به روز انتخاب کنیم و یکی از این روشها دوربین سرعت سنج جادهای است و هیچکدام از همکاران قصد جریمه کردن مردم را ندارند و میخواهیم از تخلف جلوگیری کنیم و باید دوربینهای لازم و کافی در سطح شهر نصب شود.
وی با بیان اینکه سرعت در خراسان جنوبی نگران کننده است بیان کرد: وضعیت دوربینهای سطح تخلف در جادههای خراسان جنوبی مناسب نیست و میانگین سرعت در کشور 80 کیلومتر است اما در خراسان جنوبی این میانگین 11 کیلومتر بیشتر است و این استان نیاز به دوربین دارد. 45 درصد تصادفات در کشور به دلیل عدم توجه به جلو است و در خراسان جنوبی میانگین عدم توجه به جلو 50 درصد است که بخش زیادی از آن به دلیل استفاده از تلفن همراه است.
مومنی افزود: همچنین میانگین واژگونی در استان 20 درصد بیشتر از میانگین کشوری است که یکی از دلایل آن راههای کویری و طولانی بودن جاده است. بیشتر مواقع عدم کیفیت خودروها سبب فوتیها میشود و نباید کسی که تخلف میکند جرم آن مرگ باشد همانطور که جاده باید شانه راه داشته باشد خودرو نیز به همین صورت باید کیفیت داشته باشد و نباید جادههای ناایمن و عدم کیفیت خودرو سبب تصادفات فوتی شود.
جانشین پلیس راهور فراجا افزود: بیش از 4 هزار و 800 نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده و بیشتر تصادفات در این نقاط است و اولین کار باید این باشد که پلیس نیروهای خود را در آن نقاط بیشتر کنند و با توجه به محدودیتها 877 نقطه در کشور به عنوان اولویت قرار گرفت و اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.
مومنی اظهار کرد: در برخی استانها حدود 70 درصد تصادفات در نقاط حادثهخیز صورت گرفته و در درون شهر نیز آموزشگاههای رانندگی و صدور گواهینامه نظارت و سخت گیری شود و گواهینامه حق نیست بلکه امتیاز است که کسی شایسته باشد باید این گواهینامه را دریافت کند.
در پایان این مراسم از خدمات سرهنگ علیرضا رضایی و سرهنگ علیرضا عباسی رؤسای سابق پلیس راه و راهور خراسان جنویی تقدیر به عمل آمد و سرهنگ علیرضا رضایی به مدت سه سال به عنوان رئیس پلیس راهور و سرهنگ محمدامیرکاظمی به مدت سه سال به عنوان رئیس پلیس راه خراسان جنوبی معرفی شدند.
انتهای پیام/ 106