یه گزارش " پیام خاوران " زعفران، طلای سرخ ایران، سالهاست که آوازهاش در جهان پیچیده، اما ایران هنوز نتوانسته است با این محصول بینظیر در جایگاه شایستهتری در بازارهای جهانی قرار گیرد. پرسش کلیدی در این باره این است که چرا ایران در این حوزه حتی از افغانستان نیز جامانده است؟ فعالان بازار زعفران تصور میکنند که تدارک یک برند ملی برای زعفران ایران میتواند به کاهش فاصلهها کمک کند. اما در این مسیر چالشهای زیادی وجود دارد؛ از تحریمها و نوسانات ارزی گرفته تا خودتحریمیهایی که راه صادرات را سختتر کرده است. محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران در برنامه ایران فود به ارزیابی سمت و سوی مسیر طراحیشده برای زعفران پرداختهاند و به این سوال پاسخ دادهاند که آیا میتوانیم از افغانستان و اسپانیا جلو بزنیم؟ مشروح این میزگرد را در ادامه میخوانید.