اعتبار راهآهن خراسان جنوبی در بودجه امسال ۲ برابر شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اعتبار راهآهن استان در قانون بودجه با افزایش حدود ۲ برابری به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید.
به گزارش “پیام خاوران،، وحید داعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اعتبار طرح احداث راهآهن بیرجند – یونسی در قانون بودجه سال گذشته ۲۹۰ میلیارد ریال بود که با پیگیریهای صورت گرفته امسال به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی افزود: فاینانس داخلی راهآهن قطعه بیرجند – یونسی در حال انعقاد قرارداد مشارکت است و زمان اجرای مشارکت چهار سال خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.
وی بیان کرد: حد فاصل بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی قرار دارد و ۵۸ کیلومتر از آن در دست اجرا است.
داعی گفت: ۱۸۳ کیلومتر دیگر در استان خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد است.
وی افزود: تاکنون برای قطعه ۱۶ راهآهن بیرجند – یونسی ۲.۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده و ۱۲۰ دستگاه پل دارد که کارگاه کاملا فعال است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سیاستی که در استان دنبال کردیم این است که بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راهآهن سراسری وصل کنیم و با پیگیری استاندار این جریان دارد به ثمر میرسد.
وی با بیان اینکه در پروژه قطعه ۱۶ راهآهن بیرجند – یونسی پیمانکاران ۲ شیفت مشغول به کار هستند اظهار داشت: مجموع راهآهن شرق کشور ۲۳ قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتمالانبیا در حال انجام است و بخشی از ریلگذاری انجام شده است.
داعی گفت: ایستگاه راهآهن نیز برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیشبینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راهآهن ایجاد خواهد شد.
اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از ۲ دهه انتظار با پیگیری مسوولان استان، کلنگ قطعه ۱۶ خط آهن بیرجند – یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خورد.
تسریع در اجرای این پروژه و تکمیل راهآهن قطعه یونسی – بیرجند از جمله مصوبات سفر اخیر رییس جمهوری به خراسان جنوبی است.
خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راههای آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راهها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوباندهسازی را پرهزینه و گاهی زمانبر میکند.
از همین رو خراسان جنوبی همواره یکی از استانهای کمتر برخوردار در حوزه زیرساختهای حمل و نقل به ویژه راههای دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جادههای استان هنوز دوطرفه است.
توجه به راهآهن و دوبانده شدن جادهها از جمله درخواستهای مردم و مسئولان در سومین سفر استانی رییس جمهوری بود که آیت الله رئیسی در پاسخ به این اولویت مطرح شده گفت: یکی از مسایل جادهها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مسئله را دنبال میکنند.
رییس جمهوری نوزدهم شهریور ماه در سفر به خراسان جنوبی اظهار داشت: جزو اولویتهای این وزارتخانه اصلاح جادههای مواصلاتی و مسایل ریلی در مناطق مختلف است که یکی از این مناطق خراسان جنوبی و جزو برنامهها است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/۱۰۲
برچسب ها :راه آهن، خراسان جنوبی، ریل
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰