به گزارش “پیام خاوران“، حامد رخسارپور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در ششمین جلسه بررسی روند اجرای پروژههای نهضت عدالت آموزشی استان، با ارائه گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی گفت: در حال حاضر ۱۰۲ پروژه آموزشی در قالب نهضت عدالت آموزشی در سطح استان در حال اجراست که شامل ۴۷ کلاس درس است. از این میان، ۵۸ پروژه تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید (مهرماه ۱۴۰۴) به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با اشاره به آمار سرانه فضای آموزشی در استان افزود: متأسفانه سرانه فضای آموزشی در شهرستان بیرجند با ۴.۷ مترمربع بهازای هر دانشآموز، پایینترین میزان در استان است. این در حالی است که میانگین سرانه در استان ۶.۷ مترمربع است و بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید تا پایان برنامه، تمامی شهرستانها به ۶.۱ مترمربع برسند.
رخسارپور گفت: بیشترین تمرکز نهضت عدالت آموزشی در شهرستانهایی چون بیرجند، طبس و زیرکوه انجام شده و از ۱۶۶ کلاس درس تعریفشده در این طرح، ۴۳ کلاس تنها در یک شهرستان قرار دارد که این موضوع بر اساس کمبودها و اولویتها تنظیم شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی با اشاره به روند اجرایی پروژهها افزود: در حال حاضر میانگین پیشرفت فیزیکی پروژههای نهضت حدود ۶۰ درصد است و بسیاری از پروژهها در مراحل اسکلت و نازککاری قرار دارند. برخی پروژهها با حمایت خیرین و گروههای جهادی در حال اجراست که جا دارد از همه فعالان این حوزه تشکر کنیم.
رخسارپور از حضور استاندار خراسان جنوبی در چندین افتتاح مهم آموزشی، از جمله مدرسه ۶ کلاسه حاجیآباد به نام امام علی (ع) با حضور وزیر دادگستری، قدردانی کرد و افزود: پروژههایی نظیر سالن سلامت ورزشی ریحانه نیز با حمایت استاندار به بهرهبرداری رسید که نشاندهنده عزم جدی برای توسعه عدالت آموزشی در استان است.
وی ادامه داد: از مجموع پروژههای استان، ۱۳ پروژه مربوط به طرح مسکن ملی است که برای تکمیل آنها، نیازمند پرداخت ۵۰ درصد سهم تعهد شده توسط نهادهای مسئول هستیم. تاکنون ۹ پروژه از این ۱۳ مورد آغاز شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی خواستار اجرای کامل مسئولیتهای اجتماعی صنایع و معادن استان شد و گفت: مطابق دستور صریح ابلاغی از سوی برخی مسئولان ملی، از جمله دکتر عارف، ۲۵ درصد از مسئولیت اجتماعی معادن باید به پروژههای آموزشی اختصاص یابد. از استاندار درخواست داریم دستور پیگیری و اجرای این موضوع را صادر کنند.
وی با اشاره به همراهی خیرین، گروههای جهادی، انجمنهای اولیا و مربیان و نهادهای مردمی در استان افزود: خراسان جنوبی یک استان فرهنگی و پیشرو در حوزه مدرسهسازی است. اما برای تحقق کامل عدالت آموزشی، نیازمند تسریع در تخصیص اعتبارات، حمایت ملی و همراهی کامل دستگاهها هستیم.
رخسارپور گفت: با توجه به اینکه اولین جلسه رئیسجمهور در سفر به استان، جلسه بررسی نهضت عدالت آموزشی خواهد بود، باید گزارشی دقیق و مستند از وضعیت پروژهها، زیربناها و سرانهها آماده و ارائه شود.
حیات جامعه در گرو حیات مدرسه است/ معلم سنگر اصلی حفظ هویت ملی و دینی
حجتالاسلام سیدنقی موسوی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور نیز در نشست شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه آینده آموزش و پرورش با چالشهای متعددی مواجه است، گفت: در دنیای امروز بحث آیندهنگاری، مرگ مدرسه و تهدید برخی مشاغل مطرح است؛ از جمله شغل معلمی که در کنار حوزه درمان، نخستین سنگرهایی هستند که بهواسطه پیشرفتهای هوش مصنوعی در معرض تهدید قرار دارند. از خوددرمانی گرفته تا خودآموزی، همه این موارد نشان میدهد که فناوری به سرعت در حال تغییر دادن معادلات است.
وی افزود: با این حال، هوش مصنوعی هرگز نمیتواند جای تفکر و ارتباط انسانی را بگیرد. به همین دلیل نقش معلم و استاد همچنان پابرجاست. ممکن است آموزش عالی و دانشگاهها در ساختار و گستره خود تغییر کنند، اما مدرسه و آموزش عمومی همچنان رکن اصلی تعلیم و تربیت خواهند بود.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به روند “مدرسهزدایی” در جهان پستمدرن گفت: اگر حاکمیت از آموزش عمومی عقبنشینی کند، در واقع بخشی از مهمترین سنگرهای خود را از دست داده است؛ از حجاب و هویت ملی گرفته تا هویت شغلی و حرفهای. بنابراین ضرورت دارد آموزش و پرورش و مدارس همواره بهعنوان خط مقدم حفظ هویت جامعه مورد حمایت قرار گیرند.
موسوی با قدردانی از حمایتهای مقام عالی وزارت، استاندار و مسئولان استانی تأکید کرد: قانون برنامه هفتم نیز تکالیف مهمی را در حوزه آموزش و تحقیقات بر عهده آموزش و پرورش گذاشته است. اگر امروز از این سنگر مهم یعنی مدرسه عقبنشینی کنیم، حیات جامعه و آینده نسلها با تهدید جدی مواجه خواهد شد. معلم تنها عنصری است که میتواند بهصورت نفسبهنفس و جانبهجان در تحول دانشآموز اثرگذار باشد.
موسوی با تاکید بر ضرورت تقویت دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان مرکز اصلی تربیت معلم است و حمایت از آن بهمعنای حمایت از آینده آموزش و پرورش کشور است. بنابراین انتظار داریم مسئولان کشوری و استانی در تقویت زیرساختها و ظرفیتهای این دانشگاه بیشازپیش همکاری داشته باشند.
تاکید استاندار خراسان جنوبی بر ارتقاء امنیت محیط مدارس
سید محمدرضا هاشمی استاندار خراسان جنوبی امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با تأکید بر توجه ویژه به مناطق محروم و روستایی، از آمادگی کامل برای تأمین سرویس ایابوذهاب دانشآموزان روستای سیدعلیآباد خبر داد.
وی ضمن اشاره به مشکل انتقال دانشآموزان روستای سیدعلیآباد به سایر روستاها، اظهار کرد: با توجه به اینکه خانوادهها تمایلی به انتقال فرزندان خود به روستاهای دیگر ندارند، ما آمادگی داریم سرویس ایابوذهاب برای دانشآموزان بهویژه سه دانشآموز دختر این روستا فراهم کنیم تا مشکل تحصیل آنان مرتفع شود.
استاندار خراسان جنوبی افزود: قرار است جلسهای با حضور مدیر آموزش و پرورش شهرستان نهبندان، بخشدار ، اعضای شورای روستا و دهیار برگزار شود تا تصمیمگیری لازم برای ساماندهی دانشآموزان بهویژه در مقطع متوسطه اول صورت گیرد. در صورتی که ترکیب دختر و پسر در یک کلاس امکانپذیر باشد، ما از لحاظ زیرساختی آمادگی لازم را داریم.
هاشمی بر ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از رانندگان سرویس مدارس تأکید کرد و گفت: نظارت دقیق بر سوابق و عملکرد رانندگان یک اصل اساسی در تأمین امنیت دانشآموزان است و نباید از آن غفلت شود.
وی بر نظارت مستمر بر سوپرمارکتها و مغازههای اطراف مدارس تأکید کرد و گفت: محیط اطراف مدرسه باید کاملاً امن، پاک و مناسب برای دانشآموزان باشد. اهمیت نقش مربیان پرورشی در مدارس نیز از دیگر محورهای مهم سخنان استاندار بود. مربیان پرورشی نقش کلیدی در تربیت فکری و اخلاقی دانشآموزان دارند و باید در سیاستگذاریهای آموزشی استان به این قشر توجه ویژهای شود.
استاندار خراسان جنوبی از زحمات مجموعه دانشگاه فرهنگیان و در توسعه و بهبود شرایط آموزشی در استان قدردانی کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان برای ما بسیار اهمیت دارد؛ چه در حوزه علمی و چه در حوزه فرهنگی و دینی، دغدغه ما حمایت از دانشجویان این دانشگاه، بهویژه در زمینه تامین خوابگاه و شرایط رفاهی مناسب است.
هاشمی تأکید کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باید با روحیهای متعهد و انقلابی، فراتر از دغدغههای فردی، برای آینده آموزش کشور برنامهریزی کنند. نگاه ما باید به مناطق محروم و دوردست، نه فقط تمرکز بر مراکز استان و شهرها باشد.
وی از مسئولان خواست تا بازگشایی مدارس با جدیت، نظم و تدبیر در تمام نقاط استان، بهویژه مناطق تلفیقی و روستاهای دورافتاده دنبال شود و با اشاره به کمبودهایی نظیر نبود معلم یا فضای آموزشی در برخی مدارس اظهار کرد: تشکیل کلاس بدون حضور معلم یا در غیاب فضای مناسب آموزشی قابل قبول نیست. همه مسئولان موظف به پیگیری فوری این مشکلات هستند.
استاندار خراسان جنوبی، خواستار تداوم جلسات اثربخش و منظم برای حل مسائل حوزه آموزش شد.
۵۸ پروژه نهضت عدالت آموزشی آماده افتتاح تا مهر
استاندار خراسان جنوبی در ادامه جلسه شورای آموزش و پرورش استان که با محوریت بررسی روند اجرای نهضت توسعه عدالت آموزشی در استان برگزار شد، گفت: باید بهصورت جدی پیگیر پروژههای نهضت عدالت آموزشی باشیم. این موضوع کاملاً درست است و در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها تأکید شده که هیچ کودک اتباع افغانی غیرمجاز نباید از تحصیل باز بماند.
وی افزود: در شهرستانهای نهبندان و سربیشه با حجم بالایی از مشکوکالتابعین روبرو هستیم. خوشبختانه فرمانداران این شهرستانها با دقت و جدیت پیگیر موضوع هستند و باید حمایت شوند تا بتوانیم این موضوع را با نگاه انسانی و انقلابی ساماندهی کنیم.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش یک حق همگانی است، تأکید کرد: در حوزه آموزش نباید خطکشیهای هویتی و تابعیتی مانع از تحصیل دانشآموزان شود. ما موظفیم در چهارچوب قانون، اما با رحم، تدبیر و عدالت اجتماعی، مسیر آموزش را برای همه هموار کنیم.
وی گفت: تا ابتدای مهرماه، ۵۸ پروژه از طرح نهضت عدالت آموزشی در استان آماده افتتاح است که این یک دستاورد بسیار بزرگ برای خراسان جنوبی محسوب میشود. علاوه بر این، دو پروژه دیگر از این نهضت نیز به بانکهای استان واگذار شدهاند تا از طریق تسهیلات ساخت، وارد فاز اجرایی شوند.
هاشمی ضمن تشکر از همراهی و حمایت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: از نمایندگان استان نیز تشکر میکنم که در مسیر توسعه عدالت آموزشی، کنار ما ایستادهاند و کمکهای خوبی برای پیشبرد پروژهها ارائه دادهاند.
استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: نظارت بر پیشرفت پروژهها باید دقیق، مستمر و نتیجهمحور باشد و جلسه بعدی با حضور مدیران پروژهها و ارائه گزارش عملکرد بهصورت مکتوب برگزار خواهد شد.
تأمین فرش برای نمازخانه مدارس خراسان جنوبی در دستور کار است
سکینه طیبی، معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به وضعیت نیروی انسانی و فضاهای آموزشی اظهار داشت: طبق آمار، ۳۸۱ مدرسه در استان دارای بین یک تا ۱۵ دانشآموز هستند که اگرچه بر اساس قانون اساسی حتی برای یک دانشآموز هم باید مدرسه فعال باشد، اما این موضوع هزینههای سنگینی را به آموزش و پرورش تحمیل میکند؛ بهطوریکه هزینه تمامشده هر دانشآموز در کلاسهای یک تا سه نفره بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان برآورد میشود.
وی افزود: با توجه به هرم جمعیتی، آمار دانشآموزان هر سال از پایه ابتدایی به سمت متوسطه اول و دوم منتقل میشود و همین امر ما را ناگزیر به جابجایی برخی مدارس کرده است. از فرمانداران و دستگاههای اجرایی انتظار داریم در مدارس مرزی حمایت لازم را داشته باشند و حداقل امکانات رفاهی برای راهبران آموزشی و معلمان این مناطق تأمین شود.
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ادامه به موضوع فرش نمازخانه مدارس پرداخت و گفت: با مکاتبهای که با تولیت آستان قدس رضوی داشتیم، درخواست ۲۰ هزار متر فرش حرم مطهر برای مدارس شبانهروزی و نمازخانهها مطرح شد. اگرچه در ابتدا تنها ۶ درصد تخفیف لحاظ شد، اما در نهایت این تخفیف به ۲۰ درصد افزایش یافت و اکنون قیمت هر متر فرش یک میلیون تومان است. هدف ما این است که تا آغاز سال تحصیلی جدید، حداقل سه هزار متر فرش تحت عنوان “کاروان فرش” برای نمازخانه مدارس تهیه و ارسال شود.
وی از همراهی استاندار، نماینده ولیفقیه در استان و خیرین قدردانی کرد و افزود: مردم خراسان جنوبی مردم متدین و همراهی هستند و امیدواریم با کمک خیرین بتوانیم فضای معنوی و بانشاطی را در نمازخانه مدارس فراهم کنیم.
طرحهای «حامی» و «توانا» محور ارتقای کیفیت آموزشی در استان هستند
مهدی مرتضوی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به مصوبات جلسات گذشته و برنامههای جاری این شورا، اظهار داشت: یکی از مهمترین مصوبات شورا اجرای طرح حامی است که با هدف حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان، ارتقای کیفیت یادگیری، کاهش بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل و نیز تقویت روحیه علمی دانشآموزان در سراسر استان در حال اجراست. این طرح بهصورت کاملاً رایگان و جهادی توسط همکاران فرهنگی پیگیری میشود.
وی از اجرای طرح توانا برای توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این طرح با اهداف توسعه حرفهای معلمان، اصلاح روشهای آموزشی، ترویج یادگیری فعال و مشارکتی و بهرهگیری از ظرفیت فناوریهای نوین دنبال میشود و تمامی مدیران، معاونان و معلمان استان دورههای آموزشی لازم را خواهند گذراند.
مرتضوی با قدردانی از همراهی استاندار و فرمانداران در تحقق اهداف آموزشی استان افزود: به منظور ارتقای عدالت آموزشی، وضعیت هنرستان عارفه شهرستان سرایان از عادی به شبانهروزی تغییر یافته و کد مربوطه نیز اخذ شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامههای پروژه مهر برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ اشاره و بیان کرد: با تشکیل هفت کارگروه تخصصی، تلاش کردهایم زمینه بازگشایی مدارس به بهترین نحو ممکن فراهم شود و خوشبختانه استان خراسان جنوبی هم در بُعد کمی و هم کیفی جزو استانهای برتر در اجرای این پروژه محسوب میشود.
وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه دستگاهها و مشارکت فرهنگیان، شاهد ارتقای کیفیت آموزشی و تحقق عدالت در آموزش و پرورش استان باشیم.
آمادگی کامل استان برای بازگشایی مدارس
علی رستمی، ناظر پروژه مهر خراسان جنوبی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از روند آمادگی مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ اظهار کرد: ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای استان آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس و ایجاد محیطی شاد و پرنشاط برای دانشآموزان دارند.
وی با اشاره به آمار ثبتنام دانشآموزان گفت: در سال گذشته حدود ۱۹۰ هزار دانشآموز در استان مشغول تحصیل بودند و پیشبینی میکنیم امسال این آمار به حدود ۱۹۵ هزار نفر برسد. تاکنون حدود ۷۰ درصد ثبتنامها در مقاطع مختلف متوسطه انجام شده و مابقی نیز تا ابتدای مهرماه تکمیل خواهد شد.
رستمی ادامه داد: در دوره ابتدایی ۱۴ هزار و ۷۱۵ دانشآموز پایه اول ثبتنام کردهاند و برنامههای ویژهای برای پوشش تحصیلی کودکان بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید محمود و طرح حامی در حال اجراست. همچنین برای کودکان پیشدبستانی حدود ۶۷۹ کلاس پیشبینی شده تا ورود آنان به پایه اول با آمادگی بیشتری صورت گیرد.
ناظر پروژه مهر خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری طرحهای اوقات فراغت در تابستان افزود: بیش از ۳۳ هزار دانشآموز در ۶۵۲ پایگاه اوقات فراغت شرکت کردهاند که با استقبال خوبی همراه بوده است.
وی درباره سایر اقدامات صورت گرفته گفت: ۹۱ درصد دانشآموزان تاکنون برای کتب درسی ثبتنام کردهاند و بقیه نیز در روزهای آینده تکمیل میشود. همچنین بیش از ۶۰۰ مدرسه در استان مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفته و بازخوردهای لازم به مدیران مدارس ارائه شده است.
رستمی با تأکید بر اهمیت همکاری همه دستگاهها خاطرنشان کرد: انتظار ما از اعضای شورای آموزش و پرورش و دستگاههای اجرایی استان این است که آموزش و پرورش را در اجرای هرچه بهتر پروژه مهر همراهی کنند تا سال تحصیلی جدید را بدون دغدغه و با کیفیت مطلوب آغاز کنیم.
انتهای پیام/۱۰۲
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰