سرمایه در گردش به واحدهای کوچک و متوسط خراسان جنوبی تزریق شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند بر توجه ویژه به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و صنعتی تأکید کرد و گفت: باید سرمایه در گردش به این واحدها تزریق شود تا شاهد رونق تولید در این بخش باشیم.

به گزارش “پیام خاوران“، سومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در سال جاری به ریاست استاندار خراسان جنوبی و با محوریت ارائه راهکارهای لازم در مورد رفع مشکلات معدن کاران ناشی از اجرای آخرین بخشنامه تعیین قیمت پایه مواد معدنی، ارائه راهکار برای رفع مشکلات موجود در بخش حمل و نقل مواد معدنی استان  به میزبانی اتاق  بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند در این جلسه بر توجه ویژه به واحدهای کوچک و متوسط و تزریق سرمایه در گردش به این واحدها تاکید کرد.

محسن احتشام  اظهار داشت: بیکاری پنهان در واحد های کوچک و متوسط استان را شاهد هستیم که می طلبد با تزریق سرمایه در گردش نقش مضاعفی ایفا شود.

وی از تشکیل ستاد توسعه به عنوان یک الگوی خوب منطقه ای یاد کرد و گفت: اقداماتی خوبی در این ستاد صورت گرفته که اعتقاد راسخ داریم این مهم تحولی خوب در واحدها و بنگاه های استان رقم خواهد زد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: عملکرد ستاد خاوران به عنوان الگوی خوب باید بیشتر اطلاع رسانی شود تا انگیزه برای سرمایه گذاران بیشتر شود.

احتشام از توجه و اهتمام استاندار خراسان جنوبی به اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند و برگزاری جلسات گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در این اتاق به‌ عنوان متولی بخش خصوصی قدردانی کرد.

 

خراسان جنوبی از استان‌های برخوردار در زمینه ذخایر و منابع مختلف توسعه‌ای است

استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های برخوردار در زمینه ذخایر و منابع مختلف توسعه‌ای است گفت: تجربه، علم، منطق و عقل همچنین سیاست‌های جاری کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی ثابت کرده باید توجه خود را به این معطوف کنیم که سرمایه‌های بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و با توجه به ظرفیت آنها استان را فعال کنیم.

حمید ملانوری شمسی گفت: خام‌فروشی و فروش مواد معدنی به قیمت ارزان، جفا در حق مردم است، حیف است استان گرانقیمتی مانند خراسان جنوبی را ارزان بفروشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در حوزه معدن به گونه‌ای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود، تا ابتدا مواد معدنی شناسایی، معرفی، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری شود و به سمتی برویم که واحدهای تولیدی یا صنعتی وابسته به معادن در استان ایجاد شود.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، از اولویت‌های استان است ادامه داد: آن چه به عنوان ذخیره مواد معدنی در استان وجود دارد، باید به بالاترین قیمت و ارزش افزوده عرضه شود.

ملانوری بیان کرد: برای تحقق این مهم، همه حوزه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط پای کار هستند.

وی تصریح کرد: بنده به ستاد توسعه خاوران اعتقاد دارم و فکر می کنم با ورود گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌توانیم استان را از رکود نسبی خارج کنیم.

همه آنچه برای حرکت خراسان جنوبی به سمت توسعه متوازن و پایدار لازم است در استان داریم

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ما باید بتوانیم معادن را در حد و اندازه خودشان فعال کنیم، بخش کشاورزی را به ارزش واقعی خود برسانیم، از گردشگری به عنوان صنعت روز دنیا به خوبی بهره‌مند شویم.

وی تأکید کرد: همه آنچه برای حرکت خراسان جنوبی به سمت توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار لازم است،در استان داریم، فقط برنامه‌ریزی، هماهنگی، تعامل، پشتکار، جدیت، انگیزه و حساسیت لازم دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ما باید نسبت به منافع استان تعصب داشته باشیم و بخواهیم استان به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با بیان این که خراسان جنوبی یکی از استان‌های برخوردار در زمینه ذخایر و منابع مختلف توسعه‌ای است گفت: تجربه، علم، منطق و عقل همچنین سیاست‌های جاری کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی ثابت کرده باید توجه خود را به این معطوف کنیم که سرمایه‌های بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و با توجه به ظرفیت آنها استان را فعال کنیم.

بیشتر بخوانید   برداشت گل نرگس از مزارع کشاورزی خراسان جنوبی آغاز شد

ملانوری متذکر شد: انگیزه و تفکر ما بر فعال کردن هر چه بیشتر بخش خصوصی است و در این زمینه از افرادی که اهلیت و صلاحیت لازم را دارند، دعوت به سرمایه گذاری می‌کنیم.

وی تأکید کرد: همه توان دولت و امکاناتی که در اختیار ماست به لحاظ نیروی انسانی و سایر امکانات باید در مسیر کمک و تسهیل شرایط فعالیت بخش خصوصی قرار گیرد.

ملانوری بیان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها فرموده‌اند که توان و سرمایه‌ای که در بخش خصوصی قرار دارد از توان دولت بسیار بیشتر است و ما زمانی موفق می‌شویم که بتوانیم اقتصاد را مردمی کرده و از فرصت توان مردم به خوبی استفاده کنیم.

فعال شدن معادن نیاز به توسعه حمل و نقل دارد

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که با این اعتقاد، ستاد توسعه خاوران را راه‌اندازی کردیم تا کمک کنیم بخش خصوصی بیشتر فعال شود، تصریح کرد: شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی باید فعال باشد تا دیدگاه و نظرات بخش خصوصی در کنار مسائل دولتی قرار بگیرد و مسائلی که در اجرا مانع ایجاد می‌کند را پیگیری کنیم.

ملانوری ادامه داد: بخشی از موانع و مشکلات ناشی از قوانینی است که به ناچار باید اجرا کنیم و تقاضا داریم دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی این مسائل را احصا کرده و از طریق نمایندگان مجلس پیگیری کند چرا که اگر موضوعات به عنوان یک درد یا مشکل فقط مطرح شده و چاره اندیشی نشود همچنان مشکلات ادامه خواهد داشت.

وی گفت: مسائلی که به عنوان مشکلات قانونی وجود دارد باید از طریق مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود لذا استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس مهم است.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: به آینده خوب استان خوش‌بین هستم و امیدوارم همه به سهم خود تلاش کنند تا مسیر را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده کنیم تا خراسان جنوبی به جایگاه واقعی خود برسد.

ملانوری با اشاره به مشکل حمل و نقل مواد معدنی خاطرنشان کرد: فعال شدن معادن نیاز به توسعه حمل و نقل دارد که در این زمینه از لحاظ زمینی، هوایی و ریلی در استان ضعف داریم.

وی افزود: موضوع کمبود سیستم حمل و نقل برای مواد معدنی را در ستاد توسعه خاوران مطرح خواهیم کرد تا از این طریق با مشارکت بخش خصوصی زمینه‌ توسعه حمل و نقل فراهم شود.

معادن غیر فعال به سرمایه گذاران اهلیت دار واگذار شود

ملانوری اظهارداشت: استان در حوزه معدن به دنبال جذب سرمایه گذاران دارای اهلیت و خودداری از خام فروشی مواد معدنی است.

وی خاطرنشان کرد: خطه زر خیز خراسان جنوبی در زمینه های مختلف گردشگری،کشاورزی و معادن، صنعت، مبادلات مرزی ،تجارت و بازرگانی و…  از ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار است.

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت مرز اشاره کرد و گفت: این استان به دلیل دارا بودن 331 کیلومتر مرز مشترک باکشور افغانستان از ظرفیت خوبی در توسعه تجارت و بازرگانی برخوردار است.

وی بیان کرد: پایانه مرزی ماهیرود، یکی از 4بازارچه مرزی استان است که علیرغم شیوع ویروس کرونای هندی و تحولات افغانستان، مبادلات تجاری از این طریق دو برابر شد.

استانداری خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت های معدنی استان، تصریح کرد: این استان از ظرفیت های معدنی بسیاری نظیر معادن زغالسنگ (75 درصد زغالسنگ کشور با عیار بالا)، بنتونیت، بازالت،سنگ آهن ،مس، طلا ،سنگ های گرانیت،،سنگ های قیمتی و…برخوردار است و حتی بخشی از معادن آن، هنوز مطالعه نشده و در بخشی نیز هنوز سرمایه گذاری رقم نخورده است.

ملانوری متذکر شد: این در حالی است که در استان 230 معدن دارای مجوز و اعتبار داریم که فعال نیستند، به همین دلیل اصرار داریم معادن در مزایده ها، به سرمایه گذاران اهلیت دار واگذار شود.

وی در ادامه از ظرفیت های صنعتی استان گفت و خاطرنشان کرد: بررسی ظرفیت های صنعتی استان نشان دهنده آن است که صنایع بزرگ اندکی در استان وجود دارند و برخی واحدها نیز تعطیل می باشند که باز هم ثابت می کند که منابع  باید در اختیار سرمایه گذاران اهلیت دار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید   مسابقه ملی مهارت در رشته گوهرتراشی به میزبانی فردوس برگزار می‌شود

طرح فرآوری محصول زرشک آماده ارائه به سرمایه گذار است

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره کرد و تأکیدکرد: وجود 4 اثر ثبت جهانی، 940 اثر ثبت ملی و  جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوان، از ظرفیت های مثال زدنی خراسان جنوبی در زمینه گردشگری است.

ملانوری افزود: وجود 22هزار تن زرشک،67 تن زعفران، 7هزار تن عناب به عنوان سه محصول استراتژیک استان، 22 میلیون شاخه گل نرگس،50 هزار تن انار، 12 هزار پسته و 18 هزار تن پنبه، نشان دهنده ظرفیت بالای استان برای سرمایه گذاری است.

وی اظهارکرد: متأسفانه از 22 هزارتن زرشک تولیدی استان فقط 8 درصد فرآوری می شودکه در صورت اعلام آمادگی بخش خصوصی، طرح فرآوری محصول زرشک با حدود 700 – 800  میلیارد تومان سرمایه گذاری آماده ارائه به سرمایه گذار است.

وی تأکیدکرد: از زرشک، حدود 12 نوع محصول شامل شربت، مربا، لواشک، کنستانتره و…تولید می شودکه می تواند ارزش افزوده ایجاد کند.

از طرح هایی که توجیه اقتصادی دارد، حمایت می کنیم

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضرحدود 20درصد زعفران استان، بسته بندی می شود و حجم زیادی از عناب تولیدی به صورت فله ای و فرآوری نشده، به بازار عرضه می شود.

ملانوری ادامه داد: در بحث سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی طرح نهضت گلخانه برای احداث هزار هکتارگلخانه در حال انجام است که ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری می باشد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر منطقه ویژه اقتصادی ونواحی و شهرک های صنعتی با تأمین زیرساخت‌های لازم را برای حضور و فعالیت واحدهای صنعتی فراهم آورده اند.

استاندارخراسان جنوبی به تشریح اقدامات استان در راستای جذب سرمایه گذاران پرداخت و گفت: ستاد توسعه خاوران با بسیج و هم افزایی مثبت بین دستگاهی شکل گرفته تا  بروکراسی های اداری را بشکند و مجوزها را در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار سرمایه گذار قرار دهد.

ملانوری تأکید کرد: ما اولین استانی هستیم که مجوز بی نام را دو سه روزه واگذار می کنیم و تا این لحظه نیز 40 مجوز بی نام صادر شده  است.

وی ادامه داد: استان از طرح هایی که توجیه اقتصادی دارد، حمایت می کند و مجوزهای لازم را در کمترین زمان ممکن در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

90 درصد محصولات معدنی به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل و نقل، قیمت تمام شده بالایی دارند

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور نیز در این جلسه گفت: در سال جاری که با حضور استاندار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، بر پیگیری فعالان بخش معدن استان برای بهسازی و بازگشایی جاده نهبندان – شهداد  تاکید کرد و اظهار داشت: مسدود بودن این مسیر بر اثر سیل از 2 سال قبل مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

علیرضا باقری افزود: در حال حاضر با کمبود سیستم حمل و نقل مواد معدنی در استان مواجه‌ هستیم که با اختصاص تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به شرکت‌های حمل و نقل استان باید ناوگان حمل و نقل تقویت شود.

رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی بیان کرد: اطلاعات محموله‌های بخش معدن شامل مبدا، مقصد، تناژ و نوع محموله باید به صورت فصلی از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام شود.

باقری گفت: برای جلوگیری از اختلال و برقراری تعادل در سیستم حمل و نقل مواد معدنی، شرکت‌های حمل و نقل توسط انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالا به انعقاد قرارداد با معدن‌داران و تامین نیازهای حمل و نقلی مربوطه موظف شوند.

باقری گفت: پیشنهاد می‌کنیم در مورد تخصیص سهمیه لوازم یدکی به ویژه لاستیک به ناوگان حمل و نقل جاده‌ای توسط سازمان صمت استان از وزارت متبوع پیگیری شود.

وی خواستار پیگیری در مورد استفاده از کامیون‌های عبور موقت در تردد داخل استان توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و استانداری شد و افزود: اداره راهداری در زمینه ورود ماشین‌آلات دست دوم (کامیون) با تخفیفات گمرکی به استان پیگیری لازم را داشته باشد.

بیشتر بخوانید   خانه دار شدن ۲ هزار خانوار زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: با توجه به اعلام رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند درباره وجود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در بخش حمل و نقل استان (سرمایه‌گذاری داخلی با شرایط 20 درصد آورده و 80 درصد تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذار خارجی با شرایط اجازه ورود خودرو و تعهد به حمل بارهای استان و نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش)، موضوع از طریق ستاد توسعه خاوران پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور گفت: در حال حاضر 90 درصد محصولات معدنی به ویژه سنگ‌ها به خارج از استان حمل می‌شوند که به دلیل دسترسی نامناسب به سیستم حمل و نقل، قیمت تمام شده بالایی دارند.

رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی افزود: قیمت پایه مواد معدنی سال قبل براساس درصدی از قیمت فروش ماده معدنی تعیین و منجر به این شد که در حقوق معدنی معدنکاران با مشکلاتی مواجه شویم.

باقری بیان کرد: فاصله دور از محل مصرف (واحدهای فرآوری معدنی)، نبود صنایع فرآوری معدنی داخل استان و نبود برق در جاده‌های معدنی که باعث شده معدنکاران از نیروگاه‌های کوچک استفاده کنند سبب بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات معدنی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه استان شده است.

وی گفت: در کارگروهی در این زمینه پیشنهاد شد با همکاری سازمان صمت به سمتی برویم که برای استان‌های کمتر توسعه یافته مانند خراسان جنوبی یا سیستان و بلوچستان که واحدهای فراوری معدنی ندارند به میزان 70 درصد تخفیف قائل شوند.

رئیس خانه معدن خراسان جنوبی یادآور شد: قیمت مواد معدنی بسیار متنوع و بسته به کیفیت و بازار ماده معدنی دارد بنابراین متاسفانه سازمان صمت استان ابزاری در دست ندارد تا قیمت میانگین و عادلانه‌ای برای پایه مواد معدنی اعلام و آن را در سطح استان اجرا کند.

باقری اظهار داشت: پیشنهاد مشخص ما به عنوان عضو کمیسیون معادن توجه به حداقل فاکتورهای صادره است تا امکانی برای فعالیت‌ها به معدنکاران داده شود چراکه با برگشت نرخ دلار شرایط تورمی را داریم و قیمت‌هایی که این مواد صادر می‌شد، برگشت داده شده و رقابت را از دست داده است.

ظرفیت معادن استان خراسان جنوبی 2 برابر شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار داشت: از سال 93 تاکنون ظرفیت معادن استان 2 برابر شده است که اگر این ظرفیت به ما اعلام شود می‌توانیم شهرستان‌ها را در حوزه حمل و نقل مواد معدنی ظرفیت سنجی کنیم.

اسدالله جلال‌زاده افزود: برای تامین سیستم حمل و نقل مواد معدنی برخی شهرستان‌ها با رانندگان وارد معامله شده‌اند همچنین در شهرستان طبس معدنکاران با شرکت خصوصی وارد عقد قرارداد شده و مشکلی برای حمل و نقل ندارند.

وی بیان کرد: مجوز واردات پنج هزار دستگاه کامیون به کشور داده شد که تاکنون هزار و 200 دستگاه ترخیص و وارد کشور شده است که از این تعداد مجوز 50 دستگاه کامیون برای استان اخذ شده و تاکنون 9 دستگاه ترخیص شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: درخصوص مشکل جاده نهبندان – شهداد هم موضوع باید از طریق استان کرمان پیگیری و اجرا شود.

240 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهسازی محور کرمان شهداد نیاز است

استاندار خراسان جنوبی نیز به پیگیری‌های صورت گرفته با وزیر راه، استاندار و مدیرکل راهداری کرمان اشاره کرد و گفت: بهسازی محور شهداد کرمان اعتبار ویژه می خواهد.

حمید ملانوری شمسی اظهار کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته بالغ بر240 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهسازی این محور نیاز است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها