تشییع پیکر شهدای دشت کربلا در طبس به صورت نمادین

مراسم عزاداری بنی اسد و آیین نمادین تدفین شهدای کربلا در شهرستان طبس انجام شد.

به گزارش “پیام خاوران“، مراسم نمادین تشییع و تدفین شهدای کربلا امروز در شهر طبس برگزار شد.

قدمت مراسم عزاداری بنی‌اسد و آیین نمادین تدفین شهدای کربلا در شهرستان طبس به سال 1326 برمی‌گردد. در این آیین مذهبی یک دسته 100 نفری ازمردان و زنان با پوشیدن لباس قبیله بنی اسد و به دست گرفتن علم، بیل و کلنگ با برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری برای حضرت امام حسین (ع)، آیین نمادین دفن شهدای کربلا را برگزار می‌کنند.

در این مراسم سنتی، عزاداران مسیر هیئت ابوالفضلی تا حسینیه‌ وکیلی را با نوای “بنی‌اسد از وفا، روید در قتلگاه، کنید از راه مهر، دفن تن شهدا” طی می‌کنند.

بنی اسد نام قبیله‌ای از قبایل عرب از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه است که بر اساس اسناد تاریخی اعضای این قبیله در روز دوازدهم یا شب سیزدهم محرم پیکر شهدای دشت کربلا را به خاک سپردند.

در برخی از روایت‌ها بر این تأکید شده که وقتی قبیله بنی‌اسد به کربلا رسیدند، قبر‌های آماده‌ای را مشاهده کردند و دانستند که باید شهدا را در همان محل دفن دفن کنند. درمجموع روایت‌هایی که اشاره دفن شهدای کربلا را دارند، عموماً بر این مطلب اتفاق‌نظر دارند که اولین گروهی که بعد از شهادت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت، وارد کربلا شدند گروهی از زنان بنی‌اسد بودند. این زنان که همراه همسران و خانواده خود در نزدیکی کربلا ساکن بودند، برای آوردن آب از رود فرات به‌سمت کربلا حرکت کردند که با بدن‌های بدون سر امام حسین (ع) و یاران آن حضرت در صحرای کربلا مواجه شدند و فوراً با شیون و ناله به قبیله برگشته ماجرا را به مردان خود خبر دادند.

انتهای پیام/ 252

بیشتر بخوانید   تکمیل پروژه مرکز بیرجند شناسی پروفسور گنجی

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها